Environmentální etika uvedení do problému Před samotnou environmentální etikou nJak absolvovat kurz a získat potřebné kredity? nznát obsah přednášek npřečíst a nastudovat skripta npřečíst povinnou literaturu nUkončení kurzu? npísemný test – výběr z vícera možností n nKontakt: binka@fss.muni.cz Environmentální etika nEtika nsvět hodnot x svět faktů nnámitky proti etice I. nnámitky proti etice II. netika x morálka x mrav npokus o obhajobu netický typus I. II. III. netický typus IV. V. VI. n nEnvironmentalismus neko x enviro x green nnámitky proti eko I. nnámitky proti eko II. npokus o obhajobu nenviro typus I. neko typus I. Uvedení do etiky I. nSvět hodnot a svět faktů npokus s kleštěmi či pokus s filmem nprincipielní rozdíl vět: nZpůsobuje A. bolest? nJe správné, že A. způsobuje bolest? nNámitky vůči otázce: Je správné? nNelze odpovědět – záleží na každém jednom z nás. nOdpověď je napsána ve světě faktů – fak. tvrzení. Uvedení do etiky II. nBohuslav B. má kolem krku pestrobarevnou šálu. nMilan Š. právě škrtí Bohuslava B. pestrobarevnou šálou. nMilan Š. cítí výčitky svědomí, že škrtí Bohuslava B. pestrobarevnou šálou. nIvana B. po důkladném zvažování říká: „Není správné škrtit Bohuslava B., a to žádným typem šály či kravaty“. nJe špatné, že Milan Š. ubližuje Bohuslavu B. Uvedení do etiky III. nNámitky proti etice I. nOtázka co je správné je pouhé moralizování – správně otázka zní: co se komu líbí. A libost je libovolná – A. se líbí, B. se nelíbí – ale nelze se ptát je to správné (to je povyšování osobní libosti nad libosti těch druhých). nTento postoj označujeme jako morální relativismus. Uvedení do etiky IV. nNámitky proti námitkám I. nCo zpochybňuje relativistické zpochybnění etiky? nA. Existence svědomí – často je nám něco nezpochybnitelně libé a přesto nás hryže svědomí. nB. Existence sdílených hodnot navzdory osobním libostem. Uvedení do etiky V. nNámitky proti etice II. nEtikou se nemusíme zabývat, protože správné odpovědi jsou napsány ve světě faktů: nv posvátných textech (Bible, Strážná věž, Kapitál) nv „reálnější než naší“ zkušenosti – v sobeckých genech, v pravidlech volného trhu nv konkrétní osobě, které svěříme „svůj“ svět Uvedení do etiky VI. nNámitky proti námitkám II. nProblém posvátných textů – princip druhého a třetího čtení textů, princip interpretace, princip významu – víra a jistota (chceme-li věřit, nemůžeme mít jistotu) nProblém odvození správného z reálného – sociobiologie a ekonomie jako věda vynikajících komentářů – problém slepé skvrny Uvedení do etiky VII. nEtika, morálka, mrav nMorálka – Není to morální člověk. Zachoval se morálně. Tyto věty mají dvě roviny – co cítíme a co můžeme obhájit. – Nad rovinou první i druhou stojí hodnotové předpoklady. nMrav – dodržování pravidel, které vládnou ve společnosti, ve které žijeme – člověk dobrých mravů. nEtika – promýšlení světa morálky, mravů, hodnot a norem. nMorální člověk se snaží pracovat na své morální úrovni, mravný člověk zachovává dobré mravy a etik o tom všem přemýšlí. Uvedení do etiky VIII. nPokus o obhajobu nEtika má smysl, pokud připustíme pravdivost následujících tvrzení: n nJe lepší vědět, než nevědět. nSvět hodnot je odlišný od světa faktů. nZ faktických tvrzení nemůžeme odvodit hodnotové závěry. n n Uvedení do etiky IX. nEtický typus I. – etika biologické přirozenosti nchovejme se tak jak nám velí naše biologická podstata (instinkt a pud určí to, co je správné) Uvedení do etiky X. nEtický typus II. – dogmatická etika n n