Mechanismus fungování EEP 12.10.2011 Mgr. Veronika Zapletalová MVZ 442 Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií Mezinárodní politologický ústav Masarykovy univerzity Existuje společná energetická politika Evropské unie? 2 USA vs. EU 3 Matka všech federalistů vs. identitu hledající dítko? USA mají energetickou politiku a její instituce ji implementují, ale jednotlivé státy si ponechávají vysokou míru samostatnosti a pravomocí (viz např. elektroenergetický sektor, tarify, liberalizace), do nichž centrální vláda příliš nezasahuje EU budí v některých ohledech homogeničtější dojem (viz např. nařízení jejichž dopad je celounijní, existence podobných národních regulačních autorit). Vzniká tak mechanismus, kdy je státům ponechána autonomie (např. energetický mix), ale EU vytváří jednotný korpus, který tuto „autonomii“ tvaruje (např. omezení emisí) = “federalism light” Problém/ otázka do diskuse: „european added value“ Evropská komise „Propagátor změn“ Snaží se držet své původní kompetence s cílem dosáhnout ekonomické integrace skrze liberalizační strategie a zároveň skrze regulační funkci posilovat svou nadnárodní autoritu (vysoká citlivost tématu = otevírání a uzavíraní) Vzor oblast telekomunikací Hlavní specifika zájmu: liberalizace (plyn + elektřina), regulace sektoru a dále environmentální dimenze + klimatické změny Pozor! Nejedná se o 1 kompaktního hráče (viz příklad odlišných postojů DG Energy(DG Tren) a DG Competition v případě liberalizace Historická podpora ze strany ESD (politika hospodářské soutěže) 4 Evropská komise 5 Schopnost pozvolného naplňování smluvních ustanovení Komise je schopna díky své aktivitě dát sama sobě pravomoci rozhodovat (např. 90ties kontrola gas grids, jednání o Energetické chartě) Časté podceňování role „soft law“ Posílení role Komise (institucí) od Lisabonské smlouvy (Energetika = část vnitřního trhu), ALE rozpory zůstávají (vyslovení práva na uchování národních energetických mixů) Rada ministrů/Evropská rada 1 voice = 27 actions? Výrazně odráží „národní energetické kultury“ s cílem zachovat dlouhodobé geostrategické cíle + nezávislost v rozhodování Role byznysu/ „národních šampionů“ vs. politicky motivované akce Role „velké 3ky“ Zájem je dominantní v otázkách energetické bezpečnosti (zajištění dostatečných dodávek energetických surovin) V posledních letech trend volající po posíleném společném postupu s EK (např. otázky klimatických změn) a současně i po společném postupu při řešení národních energetických otázek Kámen úrazu vztahu s EK = externí dimenze 6 Rada ministrů/Evropská rada 7 Evropský parlament „tichá voda, břehy mele“? Frakce/politické strany se lámou dle „národních energetických kultur“ , ideového rozhraní atd. EK bere i v otázce energetiky EP jako svého přirozeného spojence EP tradičně volí v „zájmu spotřebitele“ (zajímavé např. v rámci liberalizačního procesu) Větší advokát procesu boje s klimatickými změnami než je EK (= tenduje k tržnějšímu přístupu) 8 Diskuse o budoucnosti fungování EEP Cesta k posílené spolupráci á la Schengen? Vnější dimenze (např. Východní partnerství) Vnitřní dimenze (např. propojenost regionálních soustav) 9 Case study – Česká republika 10 V centru pozornosti především domácí úroveň Problematická definice priorit + nástrojů k jejich dosažení na rovině EU Role SEK? Relevantní hráči MPO – MŽP – MZV – ÚV – SZ Působení na rovině EU: Komitologie – především expertní složky MPO COREPER – pracovní úroveň – Výbor pro EU (silná role ÚV) Rada EU, Rada ministrů – Výbor pro EU Case study – Česká republika 11 Kritika: nedostatečné personální zastoupení (SZ) přílišné fokusování na domácí arénu (MPO) přílišná personifikace a zaměření se na dílčí otázky (MZV) nízká úroveň dialogu s nestátními aktéry vysoká míra „prostupnosti“ mezi byznysem a státními strukturami Děkuji za pozornost Veronika Zapletalová zapletal@fss.muni.cz 12