PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ Kyberšikana ve školním prostředí Kyberšikana učitelů Ukázky ¨„Star Wars Kid“ („učebnicový“ příklad) ¨ ¨Výukové situace ¨XY u tabule (ukázka 1, ukázka 2) ¨Rvačky ¨„Rvacka debilu“, „rvacka ve škole“, „Brutal ve skole“ ¨„Happy slaping“ (napadání náhodných kolemjdoucích) ¨ ¨Osobní blogy ¨ukázka 1 ¨ ¨Hodnotící („hodnotící“?) komunity / servery ¨www.ratemyteachers.co.uk (Kyber)šikana učitelů - ukázky ¨Recese (nebo „Reality hack“?) ¨„Servít je vůl“ ¨ ¨Videa ¨Běžné situace (ukázka 1) ¨Běžné situace v jiném kontextu (učitelé a „módní hlídka“ z řad žactva) ¨Extrémní situace ¨„Ředitel školy zfackoval žáka“ ¨„Učitelka natočila porno“ ¨„Roz(z)lobená česká učitelka“ ¨„Pan učitel na mně řve“ ¨„Crazy učitelka.. xD“ ¨ ¨Další videa ¨Blogy, webové stránky ¨ukázka 1 Příklady aktivit (typicky kombinace) ¨zasílání nevyžádaných, typicky výhrůžných či ponižujících emailů, sms, IM zpráv, výhrůžné telefonáty či obtěžování a napadání v chatu ¨vytváření webových stránek (vč. Skupina na sociálních sítích), které oběť uráží a zesměšňují ¨rozesílání obrázků, fotografií, prezentací či video nahrávek zesměšňujících či napadajících oběť spolužákům ¤(např. zveřejnění pornografických materiálů s obličejem oběti na internetu) ¨zneužití elektronické identity oběti či vytvoření falešné s údaji oběti ¤(např. k ilegálním aktivitám, nebo např. erotické seznamovací (či jiné) inzeráty ¨(cyber)stalking – činnost oběti je sledována, zaznamenávána a informace jsou posílány dalším spolužákům. ¨ Akcelerující faktory ¨Ovladatelnost a dostupnost technologií ¤(uživatelská přívětivost, sociální sítě, web 2.0) ¨Anonymita ¤(min. 40% obětí netuší „Kdo?“) ¨ Změny oproti „tradičním formám“ ¨Agresorovi stačí mírná technologická převaha či alespoň základní dovednost práce s ICT ¤(nemusí být tedy fyzicky zdatnější či sociálně úspěšnější) ¨Větší účinek s menší námahou ¤využívá-li oběť technologie, je dostupná pro útoky 24/7/365 ¨Horší kontrola ze strany oběti ¤(viz výše) ¨Širší publikum ¨Zničující pro oběť může být i jednorázový útok ¤(např. Star Wars Kid) ¨Výzkumy ukazují i na možnou vyšší míru rozšíření ¤(ve virtuálním prostředí nemusí být agresorem ani jeho okolím chování považováno za jednoznačně problematické; otázka módy (např. rvačky, „happy slapping“, skupiny na sociálních sítích, „uživatelské servery“ atp.)) Obrana ¨Krom známých (viz Kolář) ¨Dodržování bezpečnostních zásad při práci s technologiemi (tzv. elektronická stopa) ¤Kde se dá najít Váš soukromý telefon, mail…? ¤(více než polovina učitelů ve VB se s útoky setkala spíše ve svém soukromí, než ve škole) ¤Problém IT a informační politiky školy ¨Vytváření podpůrných učitelských komunit ¤http://teachersupport.info/ ¨ ¨ Další zdroje informací (česky) ¨Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení 1/2009 (ve Věstníku MŠMT) ¨Handl, J. Kybešikana na vzestupu. Lupa.cz ¨Lidická, J. Kyberšikana. seminární práce. KPsy FF UK Další zdroje informací (online) ¨cms.e-bezpeci.cz ¨www.sikana.org ¨www.cyberbullying.org ¨www.stopcyberbullying.org ¨www.cyberbullying.ca ¨