Psychologie handicapu Podzimní semestr 2011, FSS, posluchárna U35, čt 8:00 - 9:40 Jan Vančura, Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny (552) vancura@fss.muni.cz Re: Kategorizace copingových strategií (Tobin, Halroyd, Reynolds, 1984, cit. dle Balaštíková, Blatný, 2003). Příklonové strategie Zaměřené na problém Řešení problému Kognitivní restrukturace Zaměřené na emoce Vyjádření emocí Sociální podpora Odklonové strategie Zaměřené na problém Vyhýbání se problému Fantazijní únik Zaměřené na emoce Sebeobviňování Sociální izolace Copingem může stát jakákoli aktivita jednotlivce: jeho emoce, myšlenky, jednání (Pargament, 1997). ^ Pojem „HANDICAP" Etymologie pojmu „Ruka v klobouku" a „klobouk v ruce" Snaha o korektnost - v US nepřijatelný termín, stejně jako u nás původní kategorie intelektového postižení „debil, idiot, imbecil" Korektnost jazyka a postoje „Postižený" a „člověk s postižením" Človek s postižením vs. Postižený We can provide a most detailed phenomenal description of catatonia without making any reference to the feelings and motives of the patient (as Bleuler did), but we cannot provide an existential description of the state without detailed analysis of the feelings and motives of the patient Oliver Sacks Můžeme podat fenomenální, naprosto podrobný popis katatonie bez jediné zmínky o pocitech a motivech katatonika (jako to udělal Bleuler). Ale nemůžeme podat existenční popis jeho stavu bez detailní analýzy jeho emocí a motivů. Možná zkreslení v pohledu odborníků: Mentální retardace jako dominantní diagnóza ■ Reiss a Szysko (1983) „diagnostické překrývána (diagnostic overshadowing) ■ Walmsley a Downer (1997) profesionálové často selhávají v uznání skutečnosti, že lidé s intelektovým postižením mají svoji identitu, která je pro ně důležitá ■ Beart, Hardy, Buchán (2005) intelektové postižení je významnější identita než pohlaví, etnický původ, sexuální orientace nebo náboženství Repková (1999):Asociace k pojmu „zdravotní postižení" ■ Výzkumný soubor lidí s postižením, jejich rodinných příslušníků a lidí bez zkušenosti s postižením Výsledné kategorie: Viditelní stránka postižení, Znevýhodnění, Negativní prožívání (strach, zklamání, bezmoc), Pozitivní životní filosofie, Vztahové bariery, Pomoc a péče, Pozitivní vztahy, Legislativa a Životní aktivity. m Lidé s přímou zkušeností s postižením uvádí nejvíce pozitivních asociací a nejméně asociací negativních. ...výsledek je možné chápat také tak, že autentická zkušenost setkání vede k vytvoření méně negativního obrazu o životě člověka s postižením a to ne popřením negativních asociací, ale spíše doplněním celkového obrazu o další, také pozitivní charakteristiky Pozitivní a negativní aspekty představy J_o životě člověka s postižením ■ Soustředění na negativní charakteristiky (asociace, interpersonální percepce nebo stanovení diagnózy) a opomíjení charakteristik ostatních (konkrétní možnosti, schopnosti, a pod.) Představa člověka s postižením (skupinová charakteristika), která má spíše negativní konotaci a může vést k segregaci ■ Autentická zkušenost jako příležitost pro obě strany úplnější vnímání skutečnosti: Doplnění částečného obrazu o další charakteristiky Podobně např. studie postojů vůči lidem s mentálním postižením: Acton, Zarbatany, 1988; Piercy, Wilton, Townsend, 2002; Gottlieb, Switzky, 1982; Beh-Pajooh, 1991... Yuan (2003): Seeing with new Eyes Práce se skupinami rodičů - reflexe vlastní zkušenosti a následně zadání: „vizuální metafora zkušenosti rodiny, která vychovává dítě s postižením". Zkušenost výchovy dítěte s postižením jako cesta jako síť kontaktů jako opakující se cykly + různá atypická zobrazení (chemický vzorec) Behr: „Kde je v těch obrazech postižení?" Perspektiva odborníků vs. rodičů - (také) jako zdroj neporozumění Yuan, S. (2003). Seeing With New Eyes: Metaphors of Family Experience. Mental Retardation, 3,207-211. Kearney, Griffin (2001) „Mezi radostí a zármutkem Zkušenost rodičů, kteří pečují o dítě intelektovým postižením MEZI RADOSTÍ a ZÁRMUTKEM V vr , „Človek s postižením" vs. , Posti že ný" Lékař nemá léčit nemoc, ale člověka, který je touto nemocí zasažen. Hippokrates Existují nevyléčitelné nemoci, neexistuje nevyléčitelný člověk nebo osobnost. (?) Všechny děti mají někdy speciální potřeby. Naše děti mají většinou potřeby normální. Otec dítěte s postižením Lékař má mít znalosti a být odborníkem na nemoc, léky, fyziologii a farmakologii, ale jeho základní zájem musí být o samotného člověka. Sacks, 1992 Autentická zkušenost setkání jako příležitost pro obě strany - úplnější vnímání skutečnosti: Doplnění částečného obrazu o další charakteristiky Vztah. Prostor pro setkání. Potenciál ke změně. Skupinová identita, „skupinový obraz" - stereotyp jednotlivých postižení Interpersonální percepce (první informace rozhoduje: zájem - nezájem) Sdílené předsudky - začarovaný kruh strachu a odmítání - vliv vědecké komunity... Prakticky: vztah s člověkem, který má jméno, svůj neopakovatelný příběh,. „Heilerziehungspflege" „Léčení-vzdělávání-pečovatelství" Pomaturitní studium, spojuje obory: (speciální) pedagogika, psychologie, medicína praktické dovednosti a znalosti ošetřovatelství Ucelenější rámec pohledu na život člověka s postižením (?) Referenční osoba pro postižené x vychovatel, ošetřovatel (Zdravotní nebo pedagogické zaměření škol) Doporučená literatura... Blažek, B., Olmrová , J. (1985). Krása a bolest. Praha: Panorama. Blažek, B., Olmrová , J. (1988). Světy postižených. Praha: Avicenum. Bútora, M. (1990). Překročit svůj stín. Praha: Avicenum. Čálek, O. (1984). Raný vývoj dítěte nevidomého od narození. Praha: Univerzita Karlova. Dougy Center for Grieving Children. (2004). 35 Ways to Help a Grieving Child. Portland, Oregon: The Dougy Center. Frankl, V. E. (2005). Přesto říci životu ano. Kostelní Vydři: Karmelitánské nakladatelství. Hunt, N. (2001). Svět Niguela Hunta. Ústí nad Labem: Albis international. Cháb, M. (2004). Svět bez ústavů. Praha: QUIP. Chvátalova, 1-1.(2001). Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál. Kerrová, S. (1997). Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál. Kopřiva, K. (1997). Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál. Křivohlavý, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha: Grada Publishing. Kushner, H. S. (1996). Když se zlé věci stávají dobrým lidem. Praha: Portál. Langer, S. (1995). Mentální retardace. Hradec Králové: Kotva. Mareš, J. (2001). Sociální opora u dětí a dospívajících I. Hradec Králové: Nucleus. Mareš, J. (2002). Sociální opora u dětí a dospívajících II. Hradec Králové: Nucleus. Mareš, J.(2003). Sociální opora u dětí a dospívajících III. Hradec Králové: Nucleus. Matějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H-H. Matějček, Z. (1986). Rodiče a děti. Praha: Avicenum. Matějček, Z., Dytrych, Z. (1997). Jak a proč nás děti trápí. Praha: Grada Publishing. Matějček, Z., Langmeier, J. (1986). Počátky našeho duševního života. Praha: Panorama. Matějček, Z. (1992). Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN. Papoušková^ M. (2004). Intuitivní rodičovství. In Ditrichová, 1, Papoušek, M., Paul, K. a kol., Chováni dítěte raného věku a rodičovská péče (77-100). Praha: Grada Publishing. Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. (1997). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing. Sacks, O. (1989). Seeing Voices. A Journey into the World of the Deaf. University of California Press. Sacks, O. (1992). Migraine. London: Picador. Sacks, 0. (1995). Antropoložka na Marsu. Praha: Mladá fronta. Sacks, O. (1997). Na čem si stojím. Praha: Makropulos. Svatošová, M. (1999). Hospice a umění doprovázet. Praha: Ecce Horno. Šiška, J. (2005). Mimořádná dospělost. Praha: Karolinum. Tedeschi, R., Calhoun, L. (1995). Trauma and Transformation: Growing in the Aftermath of Suffering. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications. Titzl, B. (1998). Postižený člověk ve společnosti. PedF UK, Praha. Vágnerová, M. (2002). Psychopatolocjie pro pomáhající profese. Praha: Portál. Vágnerová, M., Hadj-Moussová, Z., Stech, S. (1999). Psychologie handicapu. Praha: Karolinum. Připomínka hodnot (opomíjených) pro „nás neústavnf Na otázku „co povážu jez a opravdové hrdinství" odpověděl proťesorZdenék Matějček, že,. rozhodnutí rodičů vychovávat své dňě s postižením". Profesor Matějček byl také zřejmě jeden z mala odborníků, kteří poukazoval i na skutečnost, ž e nesnadná péče oditěs postižením rodiče mění a paradoxně pro ně může byt i určitým způsobem obohacující. Předložená práce sezabývá jak náročnými aspekty zkušenosti rodičů postižených dětí, tak také pozitivními důsledky, ke kterým se rodiče za určitých podmínek mohou propracovat. PhDr. lan Vančura, Ph.D. působí jako odborný asistent v Institutu výzkumu dětí, mládeže a rodiny při Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity V Brně. Ve výzkumu a výuce se zaměřuje na témata spojená s životem lidí s postižením. V oblasti péče o osoby s postižením absolvoval zahraniční stáže v Irsku, Německu a Rakousku. Několik let byl koordinátorem svépomocné skupiny osob s intelektovým postižením, jejich rodičů a přátel. 3 z LU »N Š 2 Z Z LU >LU O Q >u Q >tT> N 2 5 jan Vančura ZKUŠENOST RODIČŮ DĚTI S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM edice psychologie Společnost pro odbornou literaturu - Bal lister & Principal ...exkurze Dílna pro mentálně postižené „V růžovém sadu http://zvs.orechovub.indos.cz/vruzovsadu Ústav sociální péče Střelíce (?) http: //web.telecom .cz/uspstrelice. iol .cz/ Dílny a komunitní centrum Benediktus http://www.benediktus.org/ Psy 521 Benecykl - kola pro radost. http://www.benecykl.cz/cs/vozik-za-kolo-handbike Kavárna - Chráněné bydlení Gorkého, Charita Brno http://www.chantabrno.ez/l mich.html Domov Betlém, Klobouky u Brna http://www.betlem.org Atelier Štěpána Axmana (Slepisi: Škola hmatového modelování) http://www.slepisi.eu Člověk s postižením a společnost Dimenze přijetí vs. odmítnutí Příčiny odmítání člověka s postižením Důsledky odmítnutí pro člověka s postižením Zdeněk Matějček: Základní psychologické potřeby Foto Peir-fe.toá* Stimulace: množství, kvalita a proměnlivost vnějších podnětů Smysluplného světa: stálost, řád a smysl v podnětech Životní jistoty: potřeba citové jistoty a bezpečí ve vztazích Pozitivní identity: potřeba vlastní hodnoty a místa ve společnosti Otevřené budoucnosti: moment mezi nadějí a beznadějí, mezi životním rozletem a zoufalstvím Dimenze „přijetí - odmítnutí E. Goffman: přijetí jako zásadní téma života stigmatizovaného člověka E. Berne: jakékoli uznání existence 2. člověka jako „pohlazena Z. Matějček: základní psychologické potřeby (pozitivní identita, emoční nasycení) J. Prekopová: Respekt vůči dítěti a „bezpodmínečné přijeď' jako základ výchovy C. Rogers: Charakteristiky/podmínky úspěšné psychoterapie (učení): 1. Pravdivost (kongruence) 2. Bezpodmínečné ocenění, akceptace, důvěra 3. Empatické porozumění I C Rogers: — I Ocenění, akceptace, důvěra Potřeby aktualizace: rozvíjení vlastních kapacit (motivace) Proces hodnocení: umožňuje zpracovat zkušenost, přizpůsobit se (regulace) S rozvojem vědomí vzniká potřeba „Pozitivního ocenění Já" od blízkých osob i druhých lidí Ocenění druhých někdy výraznější než naše vlastní hodnocení, —►jednání zaměřené ne podle vlastních potřeb sebeaktualizace (podporující vlastní růst), ale na přijetí ze strany druhých . C. Rogers: ^ Důsledky podmíněné akceptace Vznik patologie: Inkongruence = odcizení člověka Stáváme se tím, čím jsme jen z části. Opouštíme vlastní já pro udržení pocitu pozitivního ocenění druhých Za obrany platíme: nepřesné vnímání reality podvědomá reakce - selekce informací Cíl terapie: zvýšit kongruenci mezi já a prožitkem Nepodmíněná akceptace jako podmínka úspěšné terapie „Kdyby se člověku dostávalo pouze nepodmíněného pozitivního ocenění, pak by nevznikly žádné podmínky ocenění, sebeoceněníby bylo nepodmíněné, potřeba pozitivního ocenenia sebeúcty by se nikdy nedostaly do rozporu s hodnocením organismu a jedinec by zůstal psychicky vyrovnaný a plně fungujícľ. Martin Buber: Já a ty Tom inn Já-Ty Dialog, vzájemnost, setkání, výměna, autentičnost. Jednota protějšku (respekt). Rozhodnutí setrvat. Já - Ono Monolog. Předmět, idea, objekt. Možnost „zvěčnění člověka". when we experience such an I-Thou relationship, the moment doesn't need words. In fact, the most intense moments we experience with another person take place without words [...] The I-Thou relationship changed the sharers, but it did so naturally, sometimes almost imperceptibly. J Postoj společnosti k výjimečným lidem Společenské normy - obecně rozšířený standard chování ve společnosti, komunitě, skupině - co je správné, dobré, vítané, žádoucí, přijatelné - zdroj bezpečí: Systém a řád bezpečí, předvídatelnost Tlak ke konformitě - přijetí norem jako součást socializace Normy toho, co je běžné (správné) vůči lidem s postižením -jaké místo (hodnotu) mají lidé s postižením ve společnosti - jak se chovat ve vztahu k lidem s postižením - i to, jak se mají chovat sami lidé s postižením Hodnotový systém antická tradice chápání ctností; estetický ideál krásy a masmedia... ^ „Vyjednávání místa" osob s postižením Pomyslný dialog několika stran, odlišné role rodičů, svépomocných skupin, odborné komunity Např. postoj vůči lidem s mentálním postižením v průběhu 20. st -1. pol. 20. st. doporučení ústavní péče jako nejlepšímožnáalternativy - neexistovaly studie rodiny, první studie zaměřené výhradně na patologii - dnes studie specifického pozitivního přínosu dětí s mentálním postižením pro rodiče (perspektiva rozhoduje) Laická hnutí často motorem, motivací ke změně: Normalizace (Skandinávie, W. Wolfensberger), People First, ... Zmeny v institucionální peci ... a individuálni postoje "Postižení nebo jakkoli výjimeční lidé byli vždy v dějinách vnímáni a přijímáni svým okolím ambivalentně: se sklonem buď je podceňovat, odsuzovat, pronásledovat nebo i zabíjet - nebo je litovat, přeceňovat a připisovat jim mimořádné ba nadpřirozené vlastnosti a schopnosti. ...dvacáté století zaznamenalo zásadní obrat v institucionální péči o postižené. Změna v obecném povědomí i v individuálním vědomí se však za těmito nespornými zlepšeními zásadně zpožďuje". (Blažek, Olmrová, 1988) * Představa úspěšného postiženého = příběh přiblížení se světu zdravých, vyrovnání se jim. * „[M]ožnost člověka s handicapem vyvolávat pozitivní proměny v lidech a lidských vztazích přímo, bez okliky přes tragédii." (str. 91). Potenciál změny v setkání s člověkem s postižením. Hastings a Taunt (2002) proměna rodičů (transformations) jako téma ekvivalentní „pozitivnímu přínosu rodičů". Blažek a Olmrová: Obrazy utrpení a života lidí s postižením v beletrii A-priory =opakující se schémata a stereotypy Tyto struktury mohou být společné literární promluvě a promluvě z každodenního života. Např. „možnost člověka s handicapem vyvolávat pozitivní proměny v lidech a lidských vztazích přímo, bez okliky přes tragédiP' (Blažek, Olmrová, 1985, str. 91) i Blažek a Olmrová: _MYTOPOETICKÉ MYŠLENÍ Výzkum usilující o rekonstrukci Slovanského panteonu Výsledek: uspořádání diád, dvojic protikladů, jazyková rekonstrukce světa uvažování Blažek a Olmrová: MYTOPOETICKÉ MYŠLENÍ obecné: čas: ■ štěstí - neštěstí a den . noc - život-smrt „ jaro-zima - sudý-lichý a S|Unce-měsíc... prostorově: m pravý - levý ■ nahoře - dole ■ nebe - země ■ moře - souš sociálních vztahů: m SVŮJ - CÍZÍ ■ blízký- daleký ■ mužský - ženský i Blažek a Olmrová: MYTOPOETICKÉ MYŠLENÍ Monstrum - monare = ukazovat řád, pravidelnost, obvyklost oproti neobvyklé, výjimečné - pro člověka ze starověku má nutně charakter znamení Mýtus ne jako vyprávění, ale jako a-prioiy (ne na základě zkušenosti), se kterými se díváme na svet, „nástroj přemýšlen r Předpoklad a nástroj našeho uvažování, čím méně uvědomované, tím významnější důsledky i Blažek a Olmrová: MYTOPOETICKÉ MYŠLENÍ Uvažujeme v protikladech a máme tendenci slučovat extrémní polarity vlastní, naše, dobré versus cizí, výjimečné, zlé, ohrožující V rámci našeho uspořádaného světa je v nás strach z čehokoli neobvyklého, z neběžného, cizího, protože to přináší neštěstí, ... Jednoruký člověk přináší prostě smůlu, obzvláště pokud je cizinec a přichází z daleka, z leva, v noci,... František Bakule (1877 - 1957) _ Dílny v Jedličkově ústavu, klienti společně s válečnými veterány (1914) „Bakulovi zpěváčci" * ^ >\ i> i Jr *L "í fl 9 $ >. * v - Z, Hadj-Moussová: Příčiny odmítnutí člověka s postižením Anticipovaný vývoj lidské společnosti V různých situacích různé důvody k odmítnutí člověka ze společnosti „Konstanty" lidské psychiky, stále působící motivy Hadj-Moussová: Příčiny odmítnutí člověka s postižením Fyzický vzhled zvířata odmítají jedinců, kteří nevykazují znaky druhu, např. albíni u primátů je společenský status dán vzhledem a fyzickou zdatností D. O. Hebb: Experimenty - reakce primátů na neobvyklé, vymykající se A nezájem B zvědavost C stažení se s děsem = vyhnutí se Fáze odpovídají i chování dětí ve vztahu k nápadnostem ve vzhledu např. fyzicky postižených Hadj-Moussová: Příčiny odmítnutí člověka s postižením Estetické hledisko vůbec masmedia a ideál atraktivního vzhledu (Matějček, 2001) Ekonomická situace třídění nemluvňat, zájem skupiny a jednotlivce Interpretace příčiny postižení neznámé ale negativní příčiny, zkouška nebo trest; vyloučení plyne ze spojení s negativními silami... (obtížná otázka "proč") Spojení postižení s nějakou vnitřní kvalitou Hadj-Moussová: Příčiny odmítnutí člověka s postižením „Vztah k postiženým je výrazem tolerance k odlišnosti, výrazem respektování individuality; je výrazem vnitřní kvality člověka i celé společnosti". dialog vs. segregace Segregace jako odsunutí nepřijatelného za stanovené hranice Pokud naznačený „asymetrický dialog" neprobíhá, ztrácí ta méně závislá, zdravější strana kvality, které hrají v lidském životě podstatnou roli. Důsledkem jednostranného řešení, „sebeobrannýrrT odsunutím „nepřijatelného" za stanovené hranice —> replikace strachu v začarovaném kruhu. Segracjační tendence se dnes neprojevují otevřeně. Přesto je možné nalézt kontext, kdy uvedené motivy mohou mít vliv, např. rozhodování o provádění náročné léčby atd. (Stainton, 2001). T Hícc (cägft Du mit £in fröRcanRct ho(lcl bis juc frrcictjung lies 60 iebensjatircs im öurd](it)niH jOOOORm jflft „If there is no more power to fight for the own health, the right to live comes to an end" (Adolf Hitler, Mein Kampf, p. 282). Aktion T4 18.8. 1939 povinná registrace dětí s postižením (sféra zdravotních služeb). The selected children were sent to several mental homes where they were killed by lethal drugs or withdrawal of food. Up to 8,000 children lost their lives in course of this "children euthanasia,, (...) the program was extended on adults (1939). This order was backdated on 1 September 1939, day of the German attack on Poland. The beginning of WW2 diverted the population from the euthanasia programme. The Nazis could get rid of "useless eaters" to save money and personnel, and get more free beds in hospitals. Rozhraní rozhodování o hodnotě života: kdo rozhoduje o kom, o ceně jeho života, o kriteriích hodnocení...? Existuje základní vzorec, společná dimenze „odmítání nepříznivé skutečnosti"? Conelly, R. (2003): Západní kultura popírá smrt. Jiná kvalita života. Medicína je v roli balzamovačů ve starém Egyptě. Kúbler - Rossová: „Skrze akceptaci konečnosti individuální existence dojdeme k síle a odvaze odmítnou vnější role a očekávání a věnovat každý den života - jakkoli dlouhý je - růstu toho, co jsme a jak jen to jde". Kant: „Člověk může žít pouze tím, za co je schopen svůj život obětovat". Freud: „Získává život znovu svoji plnost a začíná být zajímavým, pouze pokud realita smrti nemůže být více popírána". Rollo May: spojení témat „tvořivé síly člověka a limity smrtr... Břetislav Foustka (1903): Slabí v lidské společnosti Poznání, že je na světě tolik lidí slabých a bídných, jakož i soucit s nimi vzbudil množství úvah o možné odpomoci. Zejména ti, kdož věří v degeneraci ■ ■ i ■-/ 1 i--7- iO^ii ■ ■' , v li i r —' \g jednotlivých národu, hledají prostředky k náprave. Není divu, že se během doby vyrojila cela záplava návrhů, které chtějí odčinit existenci slabých a degenerovaných a plémě zdokonalit... (str. 144, důrazy doplněny). ■ Která skupina se mně osobně zdá být obtížná? - mě znepokojuje? - na koho nechci platit daně? - jediné, co mají udělat, je změnit se? ^ „ Vidět z druhé stra n f Obětování jednotlivce skupině. Kompetence rozhodování: kdo - komu - co diktuje. Porozumění na úrovni motivu nebo touhy (Satirová) Každé jednání má na této úrovni rozumný, „dobrý" základ, jde o to hledat nedestruktivní cesty naplňování potřeb. Chce někdo „vidět z druhé strany"? Virginia Satirová ^ „Hledání zrnek zlata" V každém chování lze nalézt hodnotný motiv. Za každou závislostí je potřeba - která je ale naplňována destruktivním způsobem. Pokud člověk rozumí motivu jednání, může hledat nedestruktivní cesty jejich naplnění. Příklady ze cvičení: Nedestruktivní varianta naplnění daných potřeb? Rozumět chování na úrovni touhy. Chce někdo „vidět z druhé strany"? Vidět z druhé strany" Pojmenovaný problém Potřeby společnosti Způsoby v v r reseni Potřeby jednotlivce Nedestruktivní zp. naplnění potřeb Agresivní jednání Bezpečí Medikace Vyjádření frustrace ? Vyloučení (výběr v instituci) Zábava ze silné reakce ? „Silové" zvládnutí Reakce na přehlíženi ? Psych, péče Reakce na nespravedlnost ? Člověk s postižením a společnost II Běžné postoje vůči lidem s postižením Důsledky segregace pro osoby s postižením Re: „ Vidět z druhé stra n f Vzájemnost soc. statutu. Dynamika vztahů v pyramidovém modelu, Důsledky vlastní pozice (např. sebepojetí) Extrém: obětování jednotlivce skupině, nebo přehlížení zájmů určité podskupiny Kompetence rozhodovat a kriteria rozhodování kdo - komu - co diktuje. Zjevné vs. elegantní Šijí ševci špatné boty? Uřežme si nohy! ■ http://bloq.aktualne.centrum.cz/bloqy/martina-spinkova.php?itemid=7728 Zaujal mne průzračně nešikovný [...] výrok jedné paní poslankyně v jedné prázdninové MF Dnes. Má zkušenost s umíráním svých blízkých a ví, že péče o umírající u nás není dobrá. Proto je pro euthanasii. Zkouším domyslet ad absurdum: vydávají se špatné knihy, vydloubeme si oči? Šijí ševci špatné boty, uřežeme si nohy? A co uděláme, když naše děti učí špatní učitelé? Blažek a Olmrová: Nejrozšířenější postoj - Ambivalence Typická dvojznačnost. Směs soucitu, hrůzy a odporu: „Je to chudák, ale já se na něj nemůžu koukat". Lítost, soucit_ ■ Účast druhých jako pomoc nebo ... ? (Pomoc, soucit, účast, které nepomáhají). Zkušenost člověka s fyzickým handicapem: „Hlavně ne lítost/' Může se stát překážkou v nalezení sebedůvěry. „V každé situaci (i v extrémní, mezní situaci) je možný výrazný pokrok, pokud člověk NEPŘIJME roli oběti". J Satirová: „Pozice přežita Já Druzí (ty) Kontext (prostředí, okolní svět) Prouty (1990): Vysvětlení patologie jako zanedbání některé z výše uvedených komponent. Satirová (1994): Reakce na stres. Způsob obrany, dočasné zvládání. Pozice přežití (Satirová) Usmiřovač jako oběť Dramatický trojúhelník (Karpman) Usmiřující Obvinující Poučující Rušící Uxzi. 4" emotivní složka postoje Obava zvláštní nekompetence (nebudu rozumět, apod.) Strach z (extrémních) nároků, hlídání vlastních hranic Z vlastní „neperfektnostr (odmítnutí pohledu na naši lidskou realitu) Hirschberger, Florian, Mikulincer (2005): Potřeba zvládat strach ze smrti formuje emocionální reakci na kontakt s lidmi s fyzickým postižením: Vyšší míra soucitu u osob vyrovnaných s vlastní smrtí Ženy - vyšší míra soucitu a méně únikových reakcí vs. Skácelovo „utrpením projít jako dveřmr. Akceptace limitu jako předpoklad pro úspěšnou adaptaci. Důsledky odmítnutí pro osoby s postižením Základní zkušenost z rodiny - přijetí vs. odmítnutí na mnoha úrovních - utváření attachmentu (vztah k lidem, ke světu): zkušenost kontaktu s dospělým = model pro budoucí vztahy, vývoj - sebeobraz (poselství o vlastní hodnotě, neúprosná „logika vztahů" a prisvojení si viny) Zkušenost ze širší rodiny, opakovaná zkušenost se širším okolím... (-+ „emocionálnírealita": cokoli se sodou ^ soda způsobuje opilost) Utváření sebepojetí Sebepojetí = Zrcadlové já (Cooley, 1902): jak nás hodnotí druzí představuje základ smýšlení o sobě Sebepojetí a „významný druhý" (vliv interakce a vnímání reakcí druhých lidí pro vlastní sebepojetí; Mead 1934) Každodenní zkušenost —> Zvnitřnění přesvědčení o sobě. „Negativní sebepojetí" (např. děti, které nemají zkušenost trvalého vztahu s dospělým člověkem) Nejde o „jen pociF, ale „způsob bytí ve světě" (uzavírání se, ...)■ Stigma (ř) znamení vypálené na těle otroka Označení... důsledky pro začlenění do společnosti (odmítnutí, pocit méněcennosti) E. Goffman: - negativně vnímaná diskrepance mezi aktuálními charakteristikami jednotlivce a očekáváními, kladenými na typického „normálního" jednotlivce v daném kontextu - sociální označení nebo vyloučení, může někdy způsobit více škody charakteristika, kvůli kterému byl jednotlivec takto označen Primární a sekundární handicap (Langer, Blažek a Olmrová, Požár... ) I Dimenze stigmatu ^ McLaughlin, Bell a Stringer (2004) Podílí se na vzniku stigmatu a určují jeho účinnost ■ vyrušování („destruktivita", ničení) ■ míra zavinění ■ estetické hledisko ■ trvalost postižení ■ zjevnost (viditelnost) postižení ■ míra ohrožení pro druhé Míra akceptace člověka s postižením je téměř výhradně moderována připisovaným stigmatem ^ Stigma spojené s kategorií „duševní nemoď (Wright, Gronfein, Owens, 2000) Výpovědi osob, které před dvěmi lety ukončily léčbu v psychiatrické léčebně Výsledky: sociální odmítnutí vycházející z identity „duševně nemocných" představuje stálý zdroj stresu i po dvou letech od opuštění instituce. Stigmatizující zkušenost těchto osob stále ovlivňuje jejich život, má přímý vliv na jejich sebehodnocení a negativní sebepojetí. Jedním z důsledků této zkušenosti je také sebeodsuzování, které dále ovlivňuje schopnost čelit životním obtížím. Autoři uzavírají, že následná terapie má ve srovnání se sociálním kontextem jen malý vliv na sebeúctu dřívějších klientů. Účinek stigmatu u lidí s mentálním postižením Lidé s intelektovým postižením mají často problémy v adaptaci, v mnoha ohledech lze říci, že selhávají. Vedle těchto těžkostí plynoucích se snížených schopností se potýkají ještě s diskriminací plynoucí ze stigmatu... Lidé s MP se dopracovávají nestigmatizované identity zdůrazněním nestigmatizovaných osobních charakteristik (Jahoda, Markova 2004). „Zdravá čásť\ Dangan a Sandhu (1999) zmiňují, že počet pozitivních společenských rolí, které člověk s intelektový postižením má, působí jako nárazník vůči negativním emocionálním důsledkům stigmatu. Stigma jako souhrn sociálních percepcí - které mohou být změněny. Např. M. Cháb v odvolání proti posudku psychiatra: mentální retardace není problém psychiatrický, ale společenský. Zadání pro rodiče i vychovatele: Uveďte stručnou charakteristiku dítěte" Výpovědi rodiče Evičky stav odpovídá DMO. V současné době přibírá kilogramy navíc, snažíme se aby nejedla, ale nedaří se nám to. Musí mít klid - a to na vše. Výborně řešíme situace kdy je rozladěná pochvalou. Ta pochvala na ni funguje velmi dobře. Výpovědi vychovatele vytahuje hodně hraček najednou, ale s ničím si nehraje (často mění hračky); pozornost 2-5 minut velice vybíravá v jídle i pití, dokáže jíst příborem inkontinentní, velmi často se počůrává - vyžaduje pleny vynucuje si zvracení, aby upoutala pozornost dospělého. je velice negativně laděná, usmívá se velmi zřídka při oblékání je nesamostatná - musí se oblékat, přičemž není schopna pomáhat. snaží se mluvit, ale je velmi špatně rozumět, používá gesta udrží tužku, ráda maluje - kolečka, vodorovné a svislé čáry, "prší" nechodí, vozíčkářka - dokáže lézt po čtyřech - ale odmítá, chce sedět pouze na vozíku Hledání „zdravé části" ■ Toho, co je možné, potenciál... ■ Selektivní pozornost (aniticipace před vlastním setkáním) Vlastní hodnotový systém (podmíněný zkušeností, kulturou...) Edwin J. Thomas: Problematika postižení z perspektivy teorie rolí (Kdo - komu - co diktuje?) Postižení vs. normalita ve třech dimenzích Vnímání sebe sama Vnímání druhými Oprávněnost jednání (handicap a normalita) Edwin J. T. (1966) Problems of Disability from the Perspective of the role Theory. Journal of Health and Human Behavior, 7, 2-14. Soulad rolí: vnímání sebe sama, vnímání druhými a oprávněnost jednání Vlastní jednání Jednání druhých Jednání odpovídající handicapu oprávněné neopravené Jednání odpovídající handicapu 1. Skutečný handicap 2. Fiktivní handicap Jednání odpovídající normalitě 3. Vnucená normalita 4. Autistický handicap Jednání odpovídající normalitě oprávněné neopravené 5. Vnucený handicap 7. Autistická normalita 6. Skutečná normalita 8. Fiktivní normalita 1. Exkurze 13. 10. 2011 http://www.vruzovemsadu.cz 1 Procházka „V růžovém sadu" ^ Medical Fair Brno 2011 Mezinárodní veletrh zdravotnické techniky, rehabilitace a zdraví ■ http://www.bw.cz/medicalfair ■ http://www.bw.cz/medical-fair-brno/ 18.-21.10. 2011 9.00 - 17.00 hod. v pátek 21. 10. pouze do 15.00 hod. Zdravotní technika + prezentace neziskových organizací Hromadný vstup pro školy J Témata seminárních prací V návaznosti na témata uvedená v sylabu např. teorie postižení, např. sociální vs. medicínské pojetí postižení; problematika agresivity, sebepojetí atd. Vlastní téma Humor a handicap, Hudba a... Augmentativní a alternativní komunikace; Savant syndrom Kazuisitika nebo životní příběh (osobnosti nebo události, např. Hieronymus Lorm, František Bakule, Richard Wawro, Helien Keller atd.) Kontrétní typ postižení (co nejspecifičtěji) Recenze knihy Ne nutně odborné, ale tematicky blízké. Reflexe vlastní zkušenosti např. exkurzí nebo jiných adekvátních zkušeností