Rizikové chování v adolescenci Eva Beranová Co je rizikové chování? •Chování rizikové, problémové, antisociální, riskující (risk-taking), bezohledné (reckless), zdraví ohrožující, explorativní…. •Definice problémového chování - R. Jessor: •„….chování, které je sociálně ustanoveno jako problémové, je zdrojem znepokojení nebo je v rozporu s normami konvenční společnosti“ (Jessor a Jessor, 1977, s. 33). •Definice riskujícího chování – Gullone a Moore: •„…účast na takovém chování, které v sobě obsahuje potenciální negativní důsledky (nebo ztrátu), což je ale vyvažováno vnímanými pozitivními následky nebo ziskem“ (Gullone a Moore , 2000, s. 393). Problémové a zdraví ohrožující chování – kam patří např. kouření? Další rozlišení •Riskující a explorativní chování (Irwin a kol. 2006): •Riskující chování: potenciální vážné, dlouhodobé negativní následky, ohrožení zdraví a well-beingu. •Explorativní chování: vývojově přiměřené, v bezpečném a pozitivním prostředí může zvyšovat kompetence a sebedůvěru. •Rizikové a antisociální chování •Rizikové chování: rizikové chování jako funkční např. z hlediska plnění vývojových úkolů adolescence, normativní. –Návykové látky •Antisociální chování: prvky disfunkčního vývoje –Násilí, delikvence • • • Explorativní – exploratorní chování Formy rizikového chování •Predelikventní chování a páchání trestné činnosti •Agrese, násilí, šikana a týrání •Užívání drog (vč. alkoholu, kouření) •Rizikové chování v oblasti sexu (nechráněný sex, předčasné rodičovství,…) •Poruchy příjmu potravy •Sebevražedné pokusy a dokonané sebevraždy Další formy? •Rizikové sporty •Řízení pod vlivem alkoholu •Piercing, tetování •….? • •ELSPAC: rizikové chování ve vztahu ke škole, k rodičům Které formy rizikového chování jsou rizikové jen v závislosti na věku, které jsou rizikové celoživotně? Adolescenti jako skupina nejvíce náchylná k rizikovému chování •Od kdy? •Jaký je vývoj rizikového chování? •Proč? •Vývojová specifika této věkové skupiny: •Kognitivní •Vztahová Adolescenti jako skupina nejvíce náchylná k rizikovému chování •Sensation seeking (Zuckermann, 1979) •Touha po dobrodružství (po nových, intenzivních zážitcích) •Ztráta zábran (večírky) •Citlivost na nudu, stereotyp •Hledání zážitků (nezvyklé zážitky, cestování, nekonfromní životní styl) •Egocentrismus (Elkind, 1967) •Imaginární publikum •Koncept personal fable (pocit vlastní výjimečnosti) •Idealismus – vytváření ideálního světa, budoucnosti •Zvažování pravděpodobnosti – jiná měřítka pro jiné a pro sebe sama. Vždy posuzovat v rámci prostředí – sociálního, vztahového, kontext Motivace k rizikovému chování • Motivace k rizikovému chování •Hledání vzrušení – odvážené, ale stále akceptovatelné (rizikové sporty). •Bezohledné chování - také motiv hledání vzrušení, ale neakceptovatelné v dospělé populaci, větší negativní důsledky (řízení pod vlivem omamných látek). •Rebelující chování - experimentování, hledání nezávislosti (pití, kouření, pozdní příchody, sprosté výrazy). •U dospělých často považováno za normální •Publikem kontrolované chování – motivem je strach ze ztráty sociální opory nebo uznání pro adolescenta významné skupiny. •Antisociální chování – společnost neschvaluje ani u dospělých, ani u adolescentů (agrese, šikana, podvádění). •Gullone a kol. (2000), Kloep a Hendry (1999). Možná přepracovat, dát jenom motivy nebo vysvětlit různé typy chování. Teorie rizikového chování (Petraitis a kol., 1995) •Teorie odůvodněného jednání (Theory of reasoned action, Ajzen a Fishbein, 1980) •Záměrné, odůvodněné jednání. •Rozhodnutí na základě postoje. •Postoj – funkce vnímaných zisků a ztrát z rizikového chování •Normativní přesvědčení - sociální normy vztahující se k rizikovému chování (jak se k tomu staví významní druzí? •Teorie plánovaného chování (Theory of planned behavior, Ajzen, 1985) •Postoje, normativní přesvědčení. •Self-efficacy např. v užívání i odmítání návykových látek (schopnost odolat sociálnímu tlaku, schopnost kontrolovat své chování). •Teorie sociálního učení (Social learning theory, A. Bandura, 1986) •Postoje a chování lidí, kteří adolescentům slouží jako rolové modely •Self-efficacy Kognitivně-afektivní teorie Teorie rizikového chování •Konvenční závazky a sociální attachment •Elliot (1985, 1989), Weiss (1985), Kandel a kol. (1986), Shedler a Block (1980) •Emoční přilnutí k rizikovým vrstevníkům •Zdroje těchto vztahů: slabé vazby ke konvenční společnosti (škola), k rodičům, učitelům (rolovým modelům) –Rozpor v aspiracích a vnímaných možnostech adolescenta –Frustrace emočních vztahů v rodině –Nedostatek pozitivních interakcí v rodině a ve škole –Disharmonická rodina, širší komunita Teorie rizikového chování •Self-derogation theory (Kaplan a kol., 1975, 1982, 1984) • •Self-esteem jako klíčový prvek rizikového chování •Motiv self-esteem v lidském chování obecně: tendence minimalizovat negativní postoje k sobě a maximalizovat pozitivní postoje k sobě. •Self-rejection, self-derogation: pocit nedostatku žádoucích atributů, zážitky odmítání a selhání ve vztahu k rodině a škole – opakovaně. •Opakovaná negativní vazba od významných druhých – obrana ega – odcizování rolovým modelům (konvenčním) – přilnutí k rizikovým vrstevnickým skupinám, kde zažívají ocenění – posílení self-esteem. •V jaké skupině se vlastně cítí být adolescent odmítán? – vrstevníci, rizikoví vrstevníci, rodina, systém ve škole, ….. •Dispozice k deviaci: spíše vnímání sociálního neúspěchu a odmítnutí než globální self-esteem. •Self-enhancing efekt delikventního (rizikového) chování – zvyšování self-esteemu u chlapců, kteří měli nízký počáteční self-esteem. • Snaha být navzdory tomu konformní vede k opakovanému zklamání – odchylování se, jakým směrem záleží na okolnostech – dispozice k deviaci. Pocity sebe-odmítání jsou asociovány spíše s motivací než se samotným chováním. Rosenberg: globální a specifický self-esteem, self-esteem u stigmatizovaných, znevýhodněných skupin – selektivní devalvování atributů out-group, ve kterých je zvýhodňená a oceňvání attributů in-group, ve kterých má výhody. Specifický self-esteem – chování. Globální self-esteem – well-being. Teorie rizikového chování: vliv rodiny •Teorie rodinné interakce (Brook a kol., 1990) •Pouto mezi dítětem a rodiči (matkou): –konvenční hodnoty, vřelý a podporující rodičovský styl, dobré psychologické přizpůsobení matky, dostatečná kontrola rodičů nad dítětem. •Rodičovský styl jako protektivní faktor: •Kombinace vysoké vřelosti a kontroly •Aunola a Nurmi, 2005, Baumrind, 1991, Steinberg a kol., 1994 •Je důležitější rodičovský styl matky nebo otce? •Úplná – neúplná rodina, rodinné prostředí Jak to vidíte vy? Jakým stylem jste byli vychováváni vy, jaký to na vás mělo vliv? Vrstevníci •Rizikově se chovající vrstevníci jako jediný přímý prediktor rizikového chování? Teorie problémového chování (Problem behavior theory, PBT) •Richard Jessor (70. léta – současnost). •Rizikové a protektivní faktory, jejichž kombinace tvoří celkovou psychosociální náchylnost k rizikovému chování. •Osobnost, sociální prostředí, jejich interakce. •Systém chování •Systém osobnosti •Systém prostředí • Teorie problémového chování (Problem behavior theory, PBT) •Systém chování: –konkrétní projevy problémového chování (pití, kouření,….) –projevy konvenčního chování (chození do kostela, dobré výkony ve škole) • významná interindividuální kovariance •Syndrom problémového chování • Teorie problémového chování (Problem behavior theory, PBT) •Systém osobnosti: –Hodnoty, očekávání, přesvědčení, vztah k sobě –Rizikové: sociální kriticismus, odcizení, nízký self-esteem, locus of control (externí nebo interní?), nízké aspirace, vysoká potřeba nezávislosti –Protektivní: akceptace sociálních norem, postojová netolerance deviace, religiozita, vysoké aspirace Teorie problémového chování (Problem behavior theory, PBT) •Systém prostředí: –Kontrola ze strany rodičů, přátel –Vnímaný stres (ve vztazích, v práci – škole) –Významný rizikový faktor: schválení problémového chování přáteli, problémové chování přátel –Protektivní faktor: ? – –Sociální prostředí: SES, životní události, sousedství Upravený model PBT Jessor a kol. (2003) • • Kritika syndromu problémového chování •Willoughby (2004) •Alespoň 50% variance nebývá pomocí tohoto modelu vysvětleno •adolescenti, kteří se zapojují do jednoho typu problémového chování nemusí nutně participovat na jiných. •Jen některé typy RCH •Není korektní označovat chování jako „problém“, pokud se vyskytlo třeba jen jednou do roka a pokud bylo zároveň spojeno s jiným RCH, nemusíme hned mluvit o syndromu • posuzovat jen vyšší riziko •U jakých typů RCH, na jaké úrovni? •Nepotvrzen jediný latentní faktor (syndrom rizikového chování), ale 3 faktory: •Návykové látky + sex •Agrese •Delikvence • • Dva pohledy na rizikové chování •RCH jako negativní jev: •Adolescenti jsou ovlivňováni mnoha vnitřními a vnějšími faktory, které je činí více či méně náchylnými k různým typům rizikového chování. •RCH jako funkční chování: •Pomáhá adolescentům vyrovnávat se s vývojovými úkoly, facilituje vrstevnické vztahy, posiluje sociální dovednosti, pomáhá při utváření identity, apod. •Normativní, omezené na období adolescence •Přináší i pozitiva (to co je pozitivní pro adolescenty může být zcela odlišné od toho, co je pozitivní pro dospělé) • RCH jako funkční chování •Tranzitorní a přetrvávající RCH (Moffit, 1993, 2001) •Tranzitorní – váže se na vývojové úkoly adolescence, omezené na adolescenci. •Přetrvávající – naznačuje patologický vývoj (jen asi 5%) •Odlišení rizikového a antisociálního chování •Konstruktivní i destruktivní aspekty RCH Motivace k rizikovému chování • RCH jako odpověď na vývojové úkoly adolescence •Získání autonomie ve vztahu k dospělým •Schopnost utvářet a udržovat vrstevnické vztahy •Navazování prvních erotických vztahů •Utváření vlastní identity Utváření vlastní identity •Např. Adams a kol., 2005, Good a kol., 2005) •Nejrizikovější – difuzně orientovaní, nejméně normativně orientovaní •Důležitost fáze moratoria pro zdravý vývoj identity •Pokud se RCH odehrává v kontextu explorace identity, nemusí to nutně znamenat horší psychosociální přizpůsobení. • •RCH má přesnou funkci a pomáhá adolescentům v dosahování osobnostně a sociálně významných cílů v rámci přechodu do dospělosti. •Těchto cílů může být dosahováno rizikovými i nerizikovými aktivitami (záleží na sociokulturním kontextu) •Zaměřovat se na význam tohoto chování pro adolescenty •Kulturní, interindividuální odlišnosti, rozdílné významy •Např. Dworkin (2005), Craciun a Baban (2008) – stát se členem skupiny, zvládnout stres, sdílení, propojování s přáteli, potlačování socioekonomických hranic ve skupině, kouření jako součást identity, testování hranic. •Další autoři: Lastovicka a kol. (1987), Lightfoot (1997) –RCH jako deklarace identity, porozumění a nacházení sebe samého ve vztahu k druhým, sebe-definování Prevence •Brát do úvahy vývojové úkoly adolescence •Ptát se po funkcích RCH •Lze RCH nahradit něčím konstruktivnějším? •Nejúčinnější: interaktivní programy, jednosměrné, na informace orientované programy jsou často neúčinné. Kritický pohled •Na co jsou zaměřeny výzkumy adolescentů? •Jak jsou adolescenti zobrazováni v médiích? •Jaké otázky jsou pokládány a jaké naopak nejsou? •„negativní stereotypizace mladých“ (Gergen, Lightfoot, Sydow 2004) •Positive Youth Development (Lerner, 2005, 2009). Positive Youth Development •Mladí nejsou vnímaní jako někdo, koho je třeba „opravit“ •Potenciál mladých – zdroje, které je třeba rozvíjet •Odmítnutí predispozic: plastičnost lidského vývoje– potenciál k systematické změně. •Nejen prevence nežádoucího chování, ale podněcování k dosahování chtěných, žádoucích výsledků •5 C: •Competence, confidence, character, connection, caring •Pozitivní a trvalé vztahy s dospělými, aktivity zaměřené na získávání dovedností, možnost zapojování se a spolu-vedení komunitních aktivit –posilují rozvoj potenciálu mladých. Rizikové chování v českém výzkumu •Marek Blatný •Michal Miovský •Marcela Verešová •Projekty: •SAHA (www.psu.cas.cz) •HBSC •ELSPAC Literatura •Adams, G. R., Munro, B., Munro, G., Doherty-Poirer, M., Edwards, J. (2005). Identity Preocessing Styles and Canadian Adolescents’ self-reported delinquency. Identity: an international journal of theory and research, 5 (1), 57-65. •Arnett, J. (1992). Reckless behavior in adolescence: A developmental perspective. Developmental review, 12, 339-373. •Baumrind, D. (1991). The influence of parenting styles on adolescent competence and substance use. Journal of Early Adolescence, 11, 56 – 95. •Craciun,C., Baban, A.2008. Exploring smoking in romanian adolescents: prevalence, predictors and meanings of smoking. Cognition, Brain, Behavior. An Interdisciplinary Journal. 12 (4), 435-452, •Elkind, D. (1967). Egocentrism in adolescence. Child Development, 38, 1025-1034. •Dworkin, J. (2005). Risk taking as developmentally appropriate experimentation for college students. Journal of adolescent research. 219-241. •Gergen, K., J., Lightfoot, C., Sydow, L. 2004. Social Construction: Vistas in Clinical Child and Adolescent Psychology. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology. Vol. 33, No. 2, 389-399. •Gullone, E., Moore, S. (2000). Adolescent risk-taking and the five-factor model of personality. Journal of Adolescence , 23, 393–407. Literatura •Good, M., Grand M. P., Newby-Clark, I. R. & Adams, G. R. (2008). The moderating effect of identity style on the relation between adolescent problem behavior and quality of psychological functioning. Identity: An International Journal of Theory and Research, 8:221, 248, 2008. •Jessor, R. (1991). Risk behavior in adolescence: A psychosocial framework for understanding and action. Journal of adolescent health, 12, 597-605. •Jessor, R., Donoven, J. E., Costa. F. M. (1991). Beyond Adolescence. Problem Behavior and Young Adult Development. Cambridge University Press. •Jessor, R., Turbin, M. S., Costa, F. M., Dong, Q., Zhang, H., Wang, Ch. (2003). Adolescent problem behavior in China and the United States: A cross-national study of psychosocial protective factors. Journal of research on adolescence, 13 (3), 329-360. •Irwin, CH., E., Igra V., Eyre, S., & Millstein, S. (2006). Risk taking behavior in adolescents: The paradigm. Annals of the New York Academy of Sciences, 817: Issue Adolescent Nutritional Disorders: Prevention and treatment, 1-35. •Kandel. D., Simcha-Fagan. 0., & Davies, M. ( 1986). Risk factors for delinquency and illicit drug use from adolescence to young adulthood. Journal of Drug Issues, 16, 67-90. Literatura •Kaplan, H. B., Martin, S. S., & Robbins, C. (1982). Application of a general theory of deviant behavior: Self-derogation and adolescent drug use. Journal of Health and Social Behavior. 23,274-294. •Kaplan. H. B., Martin, S. S., & Robbins. C. (1984). Pathways to adolescent drug use: Self-derogation. peer intluence. weakening of social controls and early substance use. Journal of Health and Social Behavior. 25,270-289. •Kloep, M. & Hendry, L. B.(1999). Challenges, risks and coping in adolescence. In D.Messer, & S. Miller (Eds.) Exploring developmental psychology. London: Arnold. •Lastovicka, J., Murry, J., Joachimistahler, E., Bhalla, G. and Scheurich, J. (1987) ‘A Lifestyle Typology to Model Young Male Drinking and Driving’, Journal of •Consumer Research 14(1): 157–263. •Lightfoot, C. (1997) The Culture of Adolescent Risk-taking. New York: Guildford. •Moffit, T. E. (1993). Adolescence-Limited and Life-Course-Persistent Antisocial Behavior: A developmental Taxonomy. Psychological Review. 100(4), 674-701. Literatura •Petraitis, J., Flay, B. R., Miller, T. Q. (1995). Reviewing theories of adolescent substance use: Organizing pieces in the puzzle. Psychological Bulletin, 117 (1), 67-86. •Steinberg, L., Fletcher, A., & Darling, N. (1994). Parental monitoring and peer influences on adolescent substance use. Pediatrics, 93, 1060-1064. •Willoughby, T., Chalmers, H., Busseri, M. A. (2004). Where is the syndrom? Examining Co-ocurance among multiple problem behavior in adolescence. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 72 (6), 1022-1037. •Zuckerman, M. (1979) Sensation seeking and risk taking. In C. E. Izard (Ed.), Emotions in personality and psychopathology. New York. Plenum. • •