Tento výzkum zjiš uje názory studentù na spoleènost. Studenti tvého vìku ještì obvykle nemají volební právo, ale vìtšinou si již utvoøili názor na spoleèenské dìní. To, co nás zajímá, jsou právì Tvoje názory. Nejde zde o správné a chybné odpovìdi, jen o Tvoje osobní názory a stanoviska. ‘92 ‘93 ‘94 ‘95 ‘96 ‘97 Nejdøíve nám prosím øekni nìco o sobì. Jsem muž žena a narodil(a) jsem se v roce Na jakou školu chodíš? základní víceleté gymnázium støední odbornou/uèilištì gymnázium Jaké jsou tvoje plány po škole? hned po základní škole zaèít pracovat ještì si pár let doplòovat vzdìlání (ukonèit støední školu, uèilištì) dokonèit vysokoškolské vzdìlání (alespoò tøíleté bakaláøské studium) dosáhnout univerzitního titulu (magistr, doktor, inženýr) Jak dùležité je pro Tebe osobnì následující? (1= zcela nedùležité, 2= nedùležité, 3= trochu dùležité, 4= dùležité, 5= velice dùležité) Jak dùležité je pro Tebe vìdìt o probíhajících událostech ve Tvé zemi? Jak dùležité je pro Tebe vìdìt, co se dìje v dalších zemích svìta? Rùzní lidé mají rùzné názory pokud jde o spoleènost, obzvláštì co se týèe práv a zodpovìdnosti lidí a spoleènosti. Jaké jsou Tvoje názory? Znovu pøipomínáme, že tu neexistují správné a nesprávné odpovìdi, jen osobní názory. (1= rozhodnì nesouhlasím, 2= nesouhlasím 3= trochu souhlasím, trochu ne, 4= souhlasím, 5= rozhodnì souhlasím) Není správné, že ve spoleènosti jsou chudí a bohatí. Mìlo by být víc rovnosti. Spoleènost by nemìla urèovat limit (hranici), kolik penìz mùže jednotlivec vydìlat. Pokud lidé ztratí práci, mìli by dostávat státní podporu, dokud si nìjakou práci nenajdou. Stát (rozumìj státní úøady) by mìl zajistit, aby každý mìl kde bydlet, a už mùže platit nebo ne. Když stát poskytuje služby zadarmo, lidé mají tendenci zlenivìt. Když stát poskytuje služby zadarmo, lidé mají tendenci podvádìt. Èím více èlovìk vydìlává, tím vìtší danì by mìl platit. Jestliže lidé, kteøí vydìlávají více penìz, musejí platit vìtší danì, pak se mùže stát, že nebudou tak intenzivnì pracovat. O bezdomovce by se mìly starat církevní a charitativní organizace, ne stát. Každé dítì by mìlo mít právo na vzdìlání, a už je jeho rodièe mohou platit nebo ne. Pokud rodièe chtìjí pro své dítì dobré vzdìlání, mìli by být ochotni za nìj zaplatit. Spoleènost by mìla podporovat rodiny s dìtmi. Pokud lidé mají dìti, mìli by je podporovat. Stát by jim nemìl dávat zvláštní podpory. Pokud vydìláváte víc penìz, mìli byste platit více na zdravotní péèi. Každému se nìkdy v životì stane, že bude potøebovat státní podporu. Takové problémy, jako jsou tøeba s bezdomovci, by mìli øešit dobrovolné organizace, ne státní programy. Nìkteøí lidé nejsou tak šikovní jako druzí. Spoleènost by jim mìl pomoci, aby na tom nebyli ještì hùø, než jsou. Je pøíliš mnoho lidí, kteøí od spoleèností berou a nic jí nedávají. Stát by mìl každému bezplatnì poskytovat základní služby jako je zdravotní péèe a právní služby. Je to pøece pøirozené, že ve spoleènosti jsou lidé bohatí a chudí. Demokratická spoleènost nemùže pøežít, pokud všichni lidé nemají to základní, jako je jídlo a bydlení. Názory po 10 letech - list A Zvolenou odpovìï peèlivì vyèerni obyèejnou tužkou. Pokud se spleteš, pùvodní odpovìï vygumuj a vyèerni novou. Mùžeš použít také fix a opravy dìlat korektorem. Ke znaèení zvolených odpovìdí nepoužívej køížky, ani zakroužkování - pouze vyèernìní. 9876543210 A B © 2010 Institut pro výzkum dìtí, mládeže a rodiny pøi Masarykovì univerzitì 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 Pøemýšlej o spoleènosti, ve které žiješ. Vyber prosím èíslo, které nejlépe vystihuje Tvùj souhlas èi nesouhlas s následujícími výroky. ( trochu ne, 4= souhlasím, 5=rozhodnì souhlasím) Nìkolik jednotlivcù se stává bohatšími, ale mnoho lidé chudne. Pokud je èlovìk ochoten tvrdì pracovat, mùže si zajistit dobré živobytí Obecnì øeèeno každý má stejnou šanci na úspìch v naší spoleènosti. Naše spoleènost by byla na tom lépe, pokud by ménì lidí spoléhalo na pomoc státu. Pokud má nìkdo v našem mìstì (obci) problém, mùže poèítat s pomocí ostatních lidí. V našem mìstì (obci) se obyvatelé cítí být èleny spoleèenství (komunity), kde se lidé zajímají jeden o druhého. Mnoho lidí v našem mìstì se snaží vytvoøit komunitu, ve které by se dobøe žilo. Zdá se, že mnoho lidí v naší komunitì se zajímá jen o sebe. Když si vzpomenu na bezdomovce, øíkám si, co že je s to naší spoleèností v nepoøádku. Mnozí lidé, kteøí nemají kde bydlet, (bezdomovci), si své problémy zapøíèinili sami. Když slyším o uprchlících, øíkám si, že bychom jim mìli nìjak pomoci. S bezdomovci soucítím. Na to, být bezdomovcem, si za chvíli zvyknete, a pak už vám to nepøipadá nepohodlné, zvláštní, obtížné. Nejprve bychom se mìli starat o problémy ve své vlastní zemi, pak teprve pomáhat lidem v jiných zemích. Pokud nìco neudìláme se zneèiš ováním životního prostøedí, Zemi pøíštím generacím naprosto zruinujeme. Odhlédnete-li od souèasné ekonomické krize, myslíte si, že se život prùmìrného èlovìka za posledních deset let zlepšil? Tìchto pìt diagramù znázoròuje rùzné typy spoleèností. Prohlédni si diagramy a pøeèti si popis. Potom odpovìz následující otázky o Èeské republice. Který typ spoleènosti je Èeská republika nyní - který diagram je nejvýstižnìjší? Zakroužkuj jenom jeden. Jak myslíš, že bude Èeská republika vypadat za 30 let - jde jen o Tvùj odhad? Zakroužkuj jenom jeden. Jak myslíš, že by Èeská republika mìla vypadat - který z modelù by se Ti nejvíce líbil? Zakroužkuj jenom jeden. V souèasné dobì je velice bìžný pohyb lidí mezi zemìmi. Do nìkterých zemí se mnoho lidí stìhuje (imigranti), z nìkterých zemí mnoho lidí odchází (emigranti). Když pøemýšlíš o své zemi, do jaké míry souhlasíš s následujícími výroky? 1= rozhodnì nesouhlasím, 2= nesouhlasím 3=trochu souhlasím, (1= rozhodnì nesouhlasím, 2= nesouhlasím 3= trochu souhlasím, trochu ne, 4= souhlasím, 5= rozhodnì souhlasím) Imigrace (pøistìhovalci) znamenají pro naši zemi velkou vìc (problém, otázku). Imigranti pøinášejí do naší zemì kriminalitu. Mnoho imigrantù v naší zemi jsou váleèní uprchlíci. Imigranti mají tendenci brát pracovní pøíležitosti našim lidem. Imigranti by mìli být podporováni v udržování jejich jazyka a zvykù. My sami máme mnoho ekonomických problémù. Nemùžeme si dovolit pomáhat imigrantùm. Pokud chtìjí být pøijati, mìli by se imigranti pøizpùsobit našemu jazyku a zvykùm. Imigranti by mìli mít stejnou zdravotní péèi jakou dostávají naši obèané. Dìti imigrantù by v naší zemi mìli mít právo na dobré vzdìlání. Imigranti obohacují naši kulturu. Pokud k nám vpustíme pøíliš mnoho imigrantù, naše kultura by mohla být znièena. Ve srovnání s prùmìrným èlovìkem v naší zemi, jsou ti, kteøí pøicházejí do naší zemì, obvykle (zaèerni jen jedno): ménì vzdìlaní pøibližnì stejnì vzdìlaní vzdìlanìjší Narodili se Tvoji rodièe v nìjaké cizí zemi? ne ano, jaké? Narodil(a) jsi se Ty v nìjaké cizí zemi? ne ano, jaké? 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 A B C D E .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 1 Vrchol .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 2 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 3 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 4 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 5 Typ A. Malá elita na vrcholu, velice málo lidí ve støedu a velké množství lidí dole Typ D. Spoleènost s vìtšinou lidí ve støedu Typ E. Mnoho lidí blízko vrcholu a jen málo na dnì Typ C. Pyramida s tím, že na samém dnì je velice málo lidí. Typ B. Spoleènost ve tvaru pyramidy, malá elita na vrcholu, víc lidí ve støedu, vìtšina dole. Nyní bychom se rádi zeptali na nìkolik vìcí, které souvisí s tvojí rodinou. Oznaè prosím všechny lidi, kteøí v souèasnosti žijí u vás doma. matka nevlastní matka sourozenec/nci otec nevlastní otec prarodiè(e) Následující otázky prosím odpovìz tak, aby se týkaly rodièù, se kterými nyní žiješ Jakého nejvyššího školního vzdìlání dosáhla tvá matka (popø. nevlastní matka) základní škola støední škola n. uèilištì vysoká škola postgraduál Má tvoje matka práci? Ano Ne Má tvùj otec práci? Ano Ne. (vìdecký titul) Jakého nejvyššího školního vzdìlání dosáhl tvùj otec (popø. nevlastní otec) základní škola støední škola n. uèilištì vysoká škola postgraduál (vìdecký titul) Následující výroky vypovídají o životì rùzných rodin. Jak je to u Vás doma? Oznaè èísla oznaèující, jak s daným výrokem souhlasíš. ( 4= souhlasím, 5=rozhodnì souhlasím) Naše rodina vždycky dìlala mnoho vìcí dohromady. Radìji bych trávil èas se svými pøáteli než s naší rodinou. Rodièe mi øíkali, že mám být nezávislý a postarat se v životì sám o sebe. Moji rodièe mi øíkali, že si mám hájit svoje práva když mì chce nìkdo odstrkovat. Rodièe mì uèili pomáhat druhým, obzvláštì tìm, co mìli v životì ménì štìstí. Vìtšinou se oèekává, že udìlám to, co rodièe chtìjí, i když nesouhlasím. Rodièe mì varovali, že lidé mají obèas tendenci využívat druhé. Rodièe èasto napadá, jestli v budoucnu budu schopen získat zamìstnání. Když mám o nìèem rozhodnout, spoléhám na pomoc rodièù S rodièi jsem si velice blízký. Moji rodièe se èasto obávají, jak zaplatí úèty. Moji rodièe mne mají k tomu, abych se rozhodoval o své budoucnosti. Rodièe se se mnou baví o politice (o souèasném dìní). Mé rodièe rmoutí, když slyší, že nìkdo nìkomu škodí a nebo o nespravedlnosti týkající se druhých lidí. V naší rodinì se snažíme recyklovat (dávat do sbìru, tøídit odpad) u všeho, co jde. Rodièe mne uèili nebýt marnotratný. Rodièe mne uèili být hrdý na své úspìchy. Rodièe mne uèili všímat si toho, co druzí lidé cítí a potøebují. Pokud jim udám dobrý dùvod, rodièe jsou obèas ochotni zmìnit své zásady. Rodièe vyslechnou mùj názor, pokud nìco nechci udìlat. Rodièe a já jsme spíše pøátelé než rodiè a dítì. Rodièe se domnívají, že bych mìl prozkoumat rùzné názory døíve než se rozhodnu o mé budoucnosti. Rodièe mi budou finanènì pomáhat tak dlouho, jak dlouho budu jejich pomoc potøebovat. Rodièùm nevadí, když nesouhlasím se svými uèiteli. Rodièe mne uèili být pozorný k potøebám druhých lidí, nejen ke svým. Rodièe mi øíkají, že je dùležité respektovat autority Když pøemýšlíš o budoucnosti, kdy Ty budeš dospìlý a Tvoji rodièe starší, jaká bude podle Tvého názoru situace? Až budou moji rodièe staøí, budu se o nì starat, až budou nemocní a nebudou se o sebe moci sami postarat. Až se moji rodièe nebudou moci o sebe postarat, chtìl bych, aby se pøestìhovali ke mnì domù. Až budou moji rodièe staøí a nebudou se o sebe moci starat, zaøídil bych jim pravdìpodobnì pobyt v domì dùchodcù nebo u nìjaké peèovatelské služby. 1= rozhodnì nesouhlasím, 2= nesouhlasím 3=trochu souhlasím, trochu ne, Názory po 10 letech - list B Zvolenou odpovìï peèlivì vyèerni obyèejnou tužkou. Pokud se spleteš, pùvodní odpovìï vygumuj a vyèerni novou. Mùžeš použít také fix a opravy dìlat korektorem. Ke znaèení zvolených odpovìdí nepoužívej køížky, ani zakroužkování - pouze vyèernìní. 9876543210 © 2010 Institut pro výzkum dìtí, mládeže a rodiny pøi Masarykovì univerzitì 1 2 3 4 5 Když pøemýšlíš o svém budoucím životì, jak je pro Tebe osobnì dùležité dosažení následujícího? ( Být blízko své rodinì Pomáhat zlepšovat život ve svém okolí, mezi lidmi, se kterými žiješ (ve své komunitì) Dìlat nìco pro zlepšování komunity (spoleèenství lidí, se kterými žiješ) Následovat (být v souladu s) zásady, principy své víry Mít vliv na druhé lidi Pomáhat tìm, kteøí mìli ménì štìstí Mít vlivné postavení (být v pozici autority) Dìlat nìco pro zastavení zneèištìní životního prostøedí Dìlat nìco užiteèného pro spoleènost Pomáhat své zemi Oženit se / vdát se Rozvíjet své nadání Mít blízké pøátele Ochraòovat zvíøata Vydìlat hodnì penìz Získat dobré vzdìlání Mít pìkné obleèení Mít pìkný domov Chránit Zemi pro další generace Zkusit si rùzná zamìstnání Cestovat do cizích zemí Mít hodnì volného èasu, abych si mohl dìlat, co chci Být aktivní v politice Mít jisté (zajištìné) zamìstnání Nyní nìkolik otázek týkajících se skupin (organizací), kterých jsi èlenem. Týká se to jak školního roku, tak i prázdninových aktivit. Jsi zapojený v nìjaké obèanské (spoleèenské) organizaci nebo spolku? Jsi èlenem nìjakého organizovaného klubu nebo skupiny (kroužku) ve škole? Pracuješ v nìjaké studentské radì nebo ve školní (tøídní) samosprávì? Jsi èlenem nìjaké skupiny (spolku) mladých lidí mimo školu? Jsi èlenem nìjakého náboženského sdružení? Jsi èlenem nìjakého sportovního oddílu? Jsi èlenem nìjaké hudební skupiny? Úèastníš se nìkdy dobrovolných (veøejnì prospìšných) prací? Nyní popøemýšlej o tom, co se dìje ve vaší škole. Jak souhlasíš s níže uvedenými výroky: V naší škole.... ...uèitelé chtìjí, aby studenti vyjadøovali své vlastní názory, dokonce i když nesouhlasí s uèiteli. ...jsou studenti na svoji školu hrdí. ...mají studenti tendenci starat se spíš o sebe než pomáhat druhým. ...jsou studenti povzbuzováni, aby se projevovali ve vedení a øízení ...uèitelé naslouchají názorùm studentù co se týèe zlepšení vyuèovacích hodin. ...se uèitelé opravdu o studenty starají. ...se uèitelé hlavnì zajímají o nejchytøejší studenty. ...uèitelé vìøí, že každý se mùže nìco nauèit, když se snaží. ...studenti se vyjadøují k tomu, jak to ve škole chodí. ...rodièe se vyjadøují k tomu, jak to ve škole chodí. ...studenti se starají jen o své pøátele. ...se studenti starají jeden o druhého, dokonce i o ty, které moc dobøe neznají. ...je mnoho studentù, kteøí se nestarají o uèení. ...se každý snaží, aby škola vypadala dobøe. 1= zcela nedùležité, 2= nedùležité, 3= trochu dùležité, 4= dùležité, 5= velice dùležité) (1= rozhodnì nesouhlasím, 2= nesouhlasím 3=trochu souhlasím, trochu ne, 4= souhlasím, 5=rozhodnì souhlasím) 1 2 3 4 5 Ano Ne