Metodologie psychologie PSY401 Setkání 1. Ivo Čermák Stanislav Ježek Přidat hendaout o výzkumných otázkách navazujících. O čem je PSY401 nINTEGRACE poznatků z bcl studia, zejména KVAN a KVAL přístupů do jednoho metodologického rámce v duchu kritického realismu nROZŠÍŘENÍ o aspekty provádění výzkumu v PRAXI: klinika, terapie, organizace/školy, poradenství, personalistika… nROZŠÍŘENÍ o NOVÉ DESIGNY – evaluace, akční výzkum nPROCVIČENÍ kritického čtení studií a přípravy projektu n Pro koho je určen PSY401 nabsolventy diagnostik a praxí npřipravující se na diplomovou práci Projektový charakter PSY401 nPouze 2 přednášky, zbytek semestru diskuse projektů, začínáme 21.10. nPožadavky na projekty jsou uvedeny v sylabu (+př. Robson, s.532) nNa projektech pracují dvojice nmax 10 min prezentace na semináři – přihlášení formou seminárních skupin do 14.10. vč. ¡účast na diskuzi projektů druhých ¡nedostane se na všechny, neprezentované a špatně prezentované projekty budou ve finále posuzovány zevrubněji nOdevzdání dopracované verze projektu do 15.1. ¡Možnost jednoho přepracování. n Teoretická stránka PSY401 nZvolit si ohnisko, výzkumnou otázku nPročíst obecné zdroje, zejm. Robson ¡z něj bude zápočtový test ¡dotazy diskuzí na fóru nProjít zdroje specifické pro zvolenou oblast nKriticky přečíst řadu relevantních empirických studií - ty klíčové přiložit k projektu Výzkum v praxi – proč? nPraxe potřebuje dělat výzkum ¡řešení akutních problémů ¡vylepšování (své) praxe, reflexe ¡kultivace oboru, s nímž jsem identifikován ¡ nInvestice do základního výzkumu (vědy) jsou ospravedlněny použitelností jejich výsledků ¡společensky, institucionálně ¡individuálně, morálně n ¡ Výzkum v praxi – proč? nV lidské rovině jsou mezi badateli a praktiky překážky komplikující komunikaci a spolupráci ¡problém atribuce nadřazenosti a reaktivity zkoumaných osob >> emancipace praktiků a respondentů, mísení rolí ¡různé znalostní báze ¡ nKlasický model přenosu vědeckých poznatků do praxe v psychologii nefunguje příliš dobře ¡RDDA – research, development, diffusion, adoption ¡v medicíně cca 20 let, psychologie/pedagogika víc nČasová podmíněnost/proměnlivost mnoha poznatků Specifika výzkumu v praxi nkde se jev vyskytuje spíše než tam, kde je třeba jej vyvolávat nřešení problémů spíše než pouze vytváření poznatků npredikce účinků spíše než nalézání příčin nvývoj a testování programů, intervencí, služeb… spíše než teorií nhledání velkých účinků spíše než statisticky významných vztahů npreferování měnitelných proměnných spíše než snaha o úplnost nomezený čas a zdroje (jeden pokus) spíše než více pokusů ntéma iniciuje sponsor spíše než výzkumník sám nvšestranní badatelé spíše než vysoce specializovaní odborníci nrozmanitý výzkumný tým spíše než tým pouze z výzkumníků nvíce účelů a stakeholderů spíše než 1 účel – poznání pro všechny nUpraveno podle Robson (2002:12) Příklady příruček podle oblastí praxe nCassell, Symon (1994). Qualitative methods in organizational research: a practical guide. nSchwab (2005). Research methods for organizational studies. nMarks, Yardley (2004). Research methods for clinical and health psychology. nMcLeod, J. (2003). Doing counselling research, 2nd. nGroves et al. (2004). Survey methodology. nMaxwell, Delaney (2004). Designing experiments and analyzing data: A model comparison perspective. nBennett, J. (2003). Evaluation methods in research. nInternet, soc-psych experimenty, kognitivní… Disciplinovaný výzkum - Hiles nParadigmatické půtky do výzkumu nepatří (jde o filozofii vědy a politiku) nMožnost a nutnost plurality paradigmat n nDisciplinovaný výzkum: zodpovědné, racionální a kritické využívání široké palety designů, metod a analýz k realizaci účelů výzkumného projektu. ¡kombinování KVAN a KVAL prvků a studií podle potřeby ¡jednotný rámec pro posuzování validity ¡filozoficky zakotveno v novějších (kriticky) realistických epistemologických přístupech – Bhaskar, Harré Hiles: 8 „faktů“ o výzkumu nVýzkum je zkoumání, které vede k novým poznatkům. nVýzkumná otázka a poznatky musí být diskutovány v kontextu předchozích znalostí. nKaždý výzkum spočívá na nějakých předpokladech – různí badatelé nevyhnutelně pracují s různými paradigmaty. nVe výzkumu děláme teoretická a praktická rozhodnutí, přičemž se držíme etických principů. nPostupy ve výzkumu by měly být systematické, přísné a musí být natolik jasné, aby se daly replikovat. nVýzkumná zjištění by měla být jasná a přesvědčivá pro druhé. nVýzkum jen zřídka úplně zodpoví výzkumnou otázku; obvykle vede spíše k nápadům na další zkoumání. nDo výzkumu se pouštíme, protože máme zájem a chceme něco změnit – publikace a sdílení s kolegy je přirozenou součástí výzkumného procesu. n Realistický pohled na vědu (R:32) nŽádná fakta nejsou nezpochybnitelně platná. Fakta jsou poplatná teorii a jsou sociálním a historickým produktem. nÚkolem vědy je vytvářet teorie vysvětlující reálný svět a testovat tyto teorie pomocí racionálních kritérií nVysvětlením se rozumí to, jak mechanismy produkují události. Od jevů a událostí se pozornost přesouvá spíše ke strukturám a mechanismům. Konkrétně se vysvětlením rozumí ukázání, jak došlo k události v konkrétním případě. Lze vysvětlovat i bez možnosti predikovat. nZákon je charakteristická pravidelnost jednání nebo tendence mechanismu. nReálný svět zahrnuje i sociální realitu na individuální, skupinové, institucionální a společenské úrovni nPojem kauzality je založen na entitách, jejichž jednání je funkcí jejich základní struktury n n Schéma výzkumného projektu nMaxwell, Loomis, 2003:246 ÚČELY, CÍLE KONCEPTUÁLNÍ RÁMEC (PARADIGMA) VÝZKUMNÁ OTÁZKA METODY (DESIGN, METODY, VZOREK) VALIDITA Disciplinovaný výzkum - Hiles Předpoklady + paradigmata Teorie + epistemologie. Strategie, design Metody tvorby dat, měření Analýza Kritické hodnocení Validita. Začlenění do teorie, praxe. Publikace. Paleta účelů výzkumu nCo se má kdo dozvědět a s jakým účinkem? nPredikovat nObohatit znalostní bázi nNěco prosadit na úrovni osobní, společenské, institucionální, organizační nZměřit změnu, výsledek, efekt nPorozumět složitým jevům jako je kultura, změna, lidé(?) nOtestovat nové myšlenky (hypotézy) nVytvořit nové myšlenky (hypotézy, teorie, vztahy) nInformovat, propagovat, osvěta (veřejnost, zainteresovaní) nZkoumat minulost nPodle Newman et al. (2003: 175) n Mixed-methods research Smíšená metodologie nMísením KVAN – KVAL se paleta možných designů obrovsky rozšiřuje. nPro mnoho badatelů je tato paleta možností příliš široká, nedokáží si vybrat ¡Dogmatičnost - odmítnutí ¡Používání designů obvyklých v dané oblasti ¡Obecné M-M designy - Tashakkori, Teddlie, 2003 Možnosti mísení KVAN-KVAL nMísení uvnitř studie (tvorba dat/postup, analýza) ¡např. KVAL data à kódování à statistika ¡např. KVAN data à klastrování à KVAL analýza nMísení několika podstudií ¡Sekvenční: nKVAN --> KVAL (např. posílení validity závěrů kvantitativní studie; navázání na klastrování) nKVAL --> KVAN (např. KVAL studie poskytne významné jevy, které se KVAL studie snaží měřit) ¡Souběžné nKVAL + KVAN (např. současný sběr KVAL i KVAN dat) Jaké jsou při mísení uvnitř podmínky a omezení. Shrnutí nPraxe výzkum komplikuje a zároveň ospravedlňuje. nZnalost metodologie mj. umožňuje podle potřeby vybírat z široké palety metod – disciplinovaný výzkum nVolba metodologie buď podle aktuálních trendů v dané oblasti zkoumání nebo obecné mixed-methods designy. n Zadání nRozhodnout se společně na ohnisku, širší výzkumné otázce svého výzkumu ¡Poohlédnout se po své speciální příručce ¡Zapsat se na prezentaci nSehnat si Robsona ¡Robson kap. 1-3 a dále vlastním tempem ¡K dumání nad mísením metod nRidenour, Newman, kap 1, 2 nebo Tashakkori, Teddlie, kap 6-8. ¡ ¡