BELBINŮV DOTAZNÍK TÝMOVÝCH ROLÍ Instrukce Dotazník tvoří sedm sekcí označených římskými číslicemi. V každé sekci zakroužkujte ta tvrzení, která vás nejlépe vystihují. Můžete zakroužkovat jedno, dvě nebo více tvrzení. Zakroužkovaná tvrzení poté ohodnoťte body tak, že mezi ně rozdělíte vždy deset bodů v každé sekci. Musíte vždy rozdělit všech deset bodů v každé sekci. I. ČÍM MOHU BÝT TÝMU PROSPĚŠNÝ: A Myslím, že si dokážu rychle všimnout nových příležitostí a včas jich využít. B Mé názory na všeobecné i speciální otázky jsou dobře přijímány. C Mohu dobře spolupracovat s velmi širokým okruhem lidí. D Velmi snadno a přirozeně přicházím na nové myšlenky a nápady. E Dokážu vyhecovat lidi k činnosti, kdykoli zjistím, že mohou něčím cenným přispět k skupinovým cílům. F Spolehlivě dokončím úlohy, které jsem přijal. G Odborné, technické znalosti a zkušenosti jsou mým hlavním kladem. H Dokážu čelit dočasné neoblíbenosti, jestliže to vede nakonec k dobrým výsledkům. I Rychle vycítím, zda plán je reálný a co se má dělat v situaci, kterou znám. J Dovedu bez předsudků a zaujatosti navrhnout rozumné alternativní řešení. II. KDYBYCH MĚL NEDOSTATKY V TÝMOVÉ PRÁCI, BYLY BY TO NEJSPÍŠE: A Necítím se dobře, pokud jednání nemá jasnou strukturu a není dobře vedeno. B Mám tendenci být příliš velkorysý k lidem, kteří zastávají opodstatněné stanovisko, jemuž nebyla věnována náležitá pozornost. C Odmítám se vyslovit, pokud projednávaná záležitost není z oblasti, kterou dobře znám. D Mám tendenci mluvit příliš mnoho, když se skupina dostane k novým myšlenkám. E Mám sklon podceňovat svůj vlastní přínos. F Můj objektivní náhled mi neumožňuje sdílet nadšení ostatních. G Někdy se jevím jako příliš energický a autoritářský, když je potřeba něco dodělat. H Je pro mě těžké vystupovat ve vedoucí roli, protože jsem citlivý na atmosféru ve skupině. I Stává se mi, že se tak ponořím do svých myšlenek, že ztratím ponětí o tom, co se děje. J Odmítám se vyjádřit k názorům a návrhům, které jsou nekompletní a málo podrobné. III. KDYŽ SPOLUPRACUJI NA NĚJAKÉM PROJEKTU S JINÝMI LIDMI: A Mám schopnost lidi ovlivnit, aniž bych je k něčemu nutil. B Moje bdělost umožňuje předcházet omylům a chybám z nepozornosti. C Jsem připraven tlačit ostatní do činnosti, aby se na jednání neztrácel čas a zřetel na hlavní cíl (neodbočovalo se od tématu). D Dá se počítat s tím, že přispěji něčím originálním. E Jsem vždycky připraven hájit dobrý návrh ve společném zájmu. F Každý si může být jist, že zůstanu sám sebou. G Jsem blázen do nových myšlenek a posledních vývojových novinek, rychle rozeznám novou příležitost. H Snažím se zachovat smysl pro profesionalitu. I Věřím, že ostatní oceňují mou schopnost chladného úsudku a správných rozhodnutí. J Je na mně spolehnutí, že dohlédnu na to, aby se udělalo, co je potřeba, vnáším organizovaný přístup při řešení problému. IV. MŮJ CHARAKTERISTICKÝ PŘÍSTUP KE SKUPINOVÉ PRÁCI JE, ŽE: A Mám zájem poznat lépe své kolegy. B Přispěji tam, kde vím, o čem hovořím. C Nezdráhám se odmítnout názory druhých a zastávat sám menšinové stanovisko. D Obvykle najdu řadu argumentů vyvracejících nesmyslné návrhy. E Dokážu vnést řadu argumentů vyvracejících nesmyslné návrhy. F Dokážu uvést věci do chodu, když je třeba plán začít uskutečňovat. G Snažím se vnést náznak dokonalosti do každé týmové práce, na níž se podílím. H Rád zajišťuji kontakty mimo skupinu a mimo firmu. I Zajímají mě sociální stránky pracovních vztahů. J Při rozhodování mám zájem slyšet všechny názory a bez obtíží se přizpůsobím, když už se musí rozhodnout. V. PRÁCE MĚ TĚŠÍ, PROTOŽE: A Baví mě analyzovat situace a zvažovat všechny varianty. B Rád nalézám praktická řešení problémů. C Rád podporuji dobré pracovní vztahy. D Mohu uplatnit svůj silný vliv na rozhodování. E Mám příležitost setkávat se s novými lidmi, kteří mi mohou poskytnout novou zkušenost. F Dokážu sjednotit názory lidí, jejich priority a vést je ke společným cílům. G Jsem ve svém živlu, když se mohu s plným nasazením věnovat nějakému úkolu. H Rád mám věci, které napínají moji představivost. I Velmi výhodně využívám svou speciální kvalifikaci a praxi. J Práce mi dává příležitost pro seberealizaci. VI. KDYŽ DOSTANU OBTÍŽNÝ ÚKOL, KTERÝ JE NUTNO SPLNIT V OMEZENÉM ČASE A S NEZNÁMÝMI LIDMI: A Obyčejně jsem úspěšný bez ohledu na okolnosti. B Rád si o problému přečtu tolik, kolik je vhodné. C Sedl bych si někam do kouta, přemýšlel, abych nalezl vlastní řešení a pak se pokusil se ho prodat skupině. D Byl bych ochoten pracovat s člověkem, který projevuje nejpozitivnější přístup bez ohledu na to, jak těžko snesitelný může být. E Hledal bych způsob zmenšení složitosti úkolu stanovením toho, čím mohou různí jednotlivci nejlépe přispět. F Můj přirozený cit pro povinnosti by přispěl k tomu, že dodržíme harmonogram. G Věřím, že bych zůstal klidný a udržel si schopnost racionálního myšlení. H Držel bych se stále účelu a prosazoval vše, co musí být uděláno, navzdory tlakům. I Byl bych připraven se ujmout vedení, kdybych cítil, že se skupina nehýbá kupředu. J Zahájil bych rozhovory a jednání se záměrem stimulovat nové myšlenky a uvést věci do pohybu. VII. VE VZTAHU K PROBLÉMŮM, V NICHŽ JSEM ZAANGAŽOVÁN, PŘI PRÁCI VE SKUPINĚ A Mám sklon projevovat netrpělivost s těmi, kdo zdržují postup a rázně reagovat. B Ostatní mě mohou kritizovat za to, že jsem příliš analytický a nepříliš citlivý. C Moje potřeba ujistit se, kontrolovat, že práce je udělána dobře, není vždy vítaná. D Snadno se začnu nudit, pokud nemohu účinně stimulovat k akci ostatní. E Je pro mě obtížné začít, dokud cíl není jasný. F Někdy se mi nedaří vysvětlovat a objasňovat složité myšlenky, které mě napadají. G Jsem si vědom toho, že požaduji od ostatních věci, které sám nedovedu nebo nemohu udělat. H Myslím si, že mi ostatní dávají prostor pro to, abych se vyjádřil. I Často mám pocit, že ztrácím čas a že sám bych to udělal lépe. J Váhám se postavit za svůj názor, vyjádřit jej před lidmi, kteří mají moc nebo s kterými se obtížně vychází. VYHODNOCENÍ Přeneste své body do následující tabulky. Pak sečtěte body v každém sloupci. role sekce IN Inovátor VŠ Všudybyl KO Koordiná-tor FO Fomovač AN Analytik ST Stmelovač RE Realizátor DO Dotahovač SP Specialista NB Neutrální body* I. D= A= E= H= J= C= I= F= G= B= II. I= D= B= G= F= H= A= J= C= E= III. D= G= A= C= I= E= J= B= H= F= IV. F= H= J= C= D= A= E= G= B= I= V. H= E= F= D= A= C= B= G= I= J= VI. C= J= E= I= G= D= H= F= B= A= VII. F= D= G= A= B= J= E= C= I= H= celkem * Vysoký počet neutrálních bodů znamená, že dotazovaný měl problémy s rozlišením a uvědoměním si toho, čím přispívá k činnosti týmu. Vytvořte profil týmových rolí (do diagramu neuvádíme specialistu a neutrální body). FO INia IN VŠ Mmmmmmmmm AN KO DO ST RE Inovátor (individualistický, nekonformní) - Navrhuje, má nové nápady, jak řešit problémy. Všudybyl (zvídavý, čilý, společenský) – Navazuje kontakty, rozvíjí vztahy k získání podpory týmu. Koordinátor (klidný, trpělivý, sebevědomý) – Vede tým k dobré spolupráci a k dosažení výsledků. Formovač (činnorodý, dominantní) – Snaží se usměrnit práci týmu k vyšší produktivitě. Analytik (striktní, racionální, prudérní) – Analyzuje problémy, hodnotí nápady týmu. Stmelovač (společenský, mírný, citlivý) – Pomáhá vytvářet dobrou atmosféru v týmu. Realizátor (ukázněný, svědomitý, konzervativní) – Mění nápady v činy a dohlíží na provedení. Dotahovač (pečlivý, pořádný, úzkostlivý) – Stará se, aby se nezapomnělo na detaily a aby se dodržoval řád. Specialista (zapálený pro svůj obor, profesionál) – Na rozvíjení a budování vztahů s druhými lidmi nemá čas. Upozornění: Lidé pracující v týmu mají tendenci přeskakovat do jiných rolí podle vztahů v týmu.