Trendy a vlivy v současném HR Historie a současnost moderních organizací logo MotivP mensi Cvičení 1991 Je rok 1987. Představte si běžné vybavení domácností elektrospotřebiči a komunikační technikou. Co všechno bylo obvyklé? Vraťme se ještě dále. Představte si totéž co v roce 1987. Co všechno bylo obvyklé? 1961 2011 Nyní jste zpět v současnosti. Co všechno je obvyklé dnes? Jak byste charakterizovali rozdíly ve 20 letých intervalech? logo MotivP mensi Diskontinuitní věk (skokové změny) Jak se mění pracovní prostředí a co z toho vyplývá pro firmy a jednotlivce v současnosti? Co z toho vyplývá pro práci s lidmi? Rozdělte se do skupin. Na zpracování otázky máte 15 minut. Pak budete mít 3-5 minut na prezentaci. logo MotivP mensi Prostředí moderních organizací I •Rychle a skokově se měnící prostředí –vysoká míra nejistoty - vysoké nároky na adaptační schopnosti •Akcelerující technologický vývoj –Nové pracovní postupy a nástroje + nároky na jejich ovládání •Multikulturalita –vysoké nároky na komunikaci a chování –hledání společného jazyka •Specialisté x „integrátoři“ logo MotivP mensi Prostředí moderních organizací II. •matnější hranice mezi organizací a prostředím n nKdo jsou zájmové skupiny, které jsou důležité pro fungování organizace? n –Např. Škola, výrobce pečiva…… • • logo MotivP mensi Nové prvky v práci HR * Řízení informací (znalostí) * Měření „soft“ způsobilostí (kompetencí) * Budování organizační kultury * Individuální rozvoj (koučování…) * Práce s talenty a klíčovými pracovníky * Síťová provázanost HR procesů * Řízení lidského kapitálu * Nové role – business partner Jedinec a organizace logo MotivP mensi Vzájemné vztahy organizace a její členové -Organizace se nerovná souhrnu jejich členů -Uspořádání -Prostředí (psychologické, sociální, fyzické) -Okolí a komunikace s ním (lokalita) -Spolupráce na základě určitých pravidel -Waldrop – Hejno ptáků -Předpoklad spolupráce: Základní shoda na společných cílech - logo MotivP mensi Rysové a situacionistické pojetí * Ústup od rysového pojetí osobnosti (Big Five ap., osobnostní rysy jako prediktory chování). * Podobně jako se např. nepotvrdil koncept tzv. kriminální osobnosti. * Výzkumy Milgrama a Zimbarda logo MotivP mensi Vliv na diagnostiku * Ve společnosti vzrůstá diverzita (viz pluralita forem sexuálního nebo i kriminálního chování). * Roste oddělení mezi soukromou a pracovní sférou * Zaměstnavatel se na stále víc věci ani nemůže zeptat (zákony týkající se ochrany osobnosti a soukromí) logo MotivP mensi Proměny doby a jejich dopad na diagnostiku * V psychodiagnostice už neplatí paradigma jednoho vzoru jako dřív (např. jaký mám být správný manažer, správný mistr ap.). * Manažer dnes "může mít nejrůznější účesy". (viz kniha G. Lipovetského - Proměna doby) logo MotivP mensi Být uvnitř nebo venku? * Název: Kdo je užitečnější psycholog uvnitř nebo ten venku. * Popis: nPřipravte se na výběrové řízení (DEN D). nPředstavte, co dokážete organizaci nabídnou, čím být pro ni užiteční. * Čas: příprava 15 minut + 5 minut na prezentaci. logo MotivP mensi Cesta do srdce – cesta k motivaci Jak se dozvědět, co koho opravdu motivuje. Hledejte, jak zjistit, co nejvíce o motivaci pracovníků. Popište běžné a hledejte i netypické postupy. Čas: 20 mim. příprava a 5 prezentaci Zadání: oblasti: •Nábor – CV, pohovor, testy •Adaptační proces + školení •Pří práce – výkonnost •Neformální akce a mimo práci Formu prezentace zvolte sami logo MotivP mensi OPVK_MU_min_rgb.bmp