Osnova kurzu Psychologie nadaných dětí Doc.Mgr.Šárka Portešová, Ph.D. Talent a nadání v historické perspektivě Pojetí nadání v historii První empirická zkoumání Francis Galton (1822 – 1911) Alfred Binet (1857 – 1911) L.M.Terman (1877-1956) Koncept IQ William Stern (1871-1938) David Wechsler (1896-1981) Jean Piaget (1896-1980) Faktorový přístup k inteligenci Charles Spearman (1863-1945) Louis.L. Thurstone (1887-1955) E.L. Thorndike Historie – talent a nadání v minulém století ve světě Základní přístupy ke studiu nadání Modely nadání, talentu a inteligence Základní modely J.Renzulli F. Monks A. Tannenbaum F. Gagne Vztah mezi nadáním, dovedností a (výjimečným) výkonem Wolfang Schneider prospektivní studie retrospektivní studie Intelektově nadané děti v raném věku Teorie kognitivního vývoje Psychodiagnostika rozumových schopností v raném věku – přednosti a nedostatky jednotlivých metod testy obecné inteligence používané u malých dětí testy neverbálních schopností vývojové škály Sternbergova kritéria nadání u malých dětí Lékařské výzkumy – morfologické a fyziologické charakteristiky Základní charakteristiky nadání u malých dětí verbální schopnosti – základní znaky paměť – typy paměti pozornost – typy u nadaných dětí aktivita orientace v prostoru + pravolevá orientace abstrakce Vliv sociálního okolí na vývoj nadání v raném věku rodiče identifikace komunikační styly v rodině Zvláštnosti vývoje Akcelerace Dysharmonický vývoj Nadané dítě ve škole Učení – základní teorie transfer zobecňování Problémy spojené s diagnostikou asynchronního vývoje Typy nadaných dětí Problémy spojené s nudou frustrací ztrátou smysluplnosti učení trpělivostí Styly učení nadaných dětí – základní charakteristiky, diagnostika, studijní postupy vizuálně prostorový styl učení sekvenční styl učení Učitel nadaných dětí Vliv rodiny, kamarádů a mimoškolních aktivit Vliv označení (označkování) nadání na učení Dvojité diagnózy – nadání a handicap 1. Intelektové nadání a specifické vývojové poruchy učení oProblémy spojené s identifikací oDiskrepance mezi testovanými schopnostmi x školním výkonem oTypické diskrepance mezi jednotlivými subtesty oVztah mezi lehkými a těžkými položkami (lehkými a těžkými otázkami) oTypický profil v IQ testu oPsychické charakteristiky těchto dětí ve školní a testovací situaci oPozitivní kognitivní charakteristiky oDalší typické rozpory 2. Intelektové nadaní a Aspergerův syndrom 3. Intelektově nadané děti s ADHD Školsky neprospívající nadané děti Syndrom „underachievment“- definice Motivace - role motivace v nadání (Renzulliho tříkruhový model) Motivace – Maslowa teorie Socio – kognitivní teorie motivace Lokalizace kontroly Atribuční teorie, Weiner, 1974 Výkonová orientace a atribuce – vývoj Princip naučené bezmocnosti – špatný školní výsledek mimo vlastní kontrolu Nadané děti - úsilí a schopnosti - možné motivační problémy Underachievment a závislost Závislé chování Dominantní chování Typy nadaných dětí, které podávají nízký výkon ve škole Vztah mezi úsilím a očekávaným výsledkem Časná vývojová rizika Rodiče jako modely Identifikace nadaných dětí Identifikace k: 1.výběru do různých kurzů 2.výzkumu 3.poradenství Identifikace a jednotlivé teoretické modely Základní požadavky na úspěšnou identifikaci Fáze identifikačního procesu Skrínink 1.Metody pro skríning- přednosti a nedostatky 2.skupinové testy, 3.hodnocení nadání učiteli- příklady položek a postupů, přesnosti 4.hodnocení nadání rodiči – příklady položek a postupů 5.hodnocení nadání ostatními dětmi 6.hodnocení nadání samotným dítětem 7.zjišťování bibliografických údajů Selekce Diferenciace v závislosti na typu nadání Identifikace X výběr Diagnostika rozumových schopností Sociální a emocionální charakteristiky nadaných dětí ·Základní výzkumy: ·Společnost SENG (Supporting emotional needs of gifted) a její poslání ·Možné sociální a emocionální problémy nadaných dětí, jejich výskyt a závažnost: oAsynchronní vývoj oOsamělost, izolace oNízké sebepojetí §Vnímání sebe sama §Vědomí vlastní učinnosti §Sebeúcta oPerfekcionismus a nadaní - Hamachek, 1978 §Parker,W.D. - Typologie perfekcionismu – mezikulturní výzkumy u nadané populace oZvýšený sebekriticismus oVyhýbání se rizikům oMultipotencionalita oDeprese (zejm. existenciální) ·Exogenní problémy oškola konformita x individualismus ovztahy k vrstevníkům ovztahy v rodině Vzdělávání nadaných ›Modely ›Základní přístupy ve světe a u nás ›Výhody a nevýhody jednotlivých přístupů Základní literatura Vyberte dvě oblasti, kterým chcete věnovat největší pozornost ›Talent a nadání v historické perspektivě ›Základní přístupy ke studiu nadání ›Modely nadání, talentu a inteligence ›Intelektově nadané děti v raném věku ›Nadané dítě ve škole ›Dvojité diagnózy – nadání a handicap ›Školsky neprospívající nadané děti ›Identifikace nadaných dětí ›Sociální a emocionální charakteristiky nadaných dětí ›Vzdělávání nadaných žáků › › › › › › ›