Vliv relaxační hudby na pozornost dětí mladšího školního věku PSY 704 METODOLOGIE PSYCHOLOGICKÉHO VÝZKUMU Výzkumný tým: (Tým do nepohody) Mgr. Markéta Pajerová Miloslava Růžičková Mgr. Jana Šturmová Martin Novák Martin Novotný Vyučující: Mgr. et Ing. Jakub Procházka doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. Datum odevzdání: 23. 11. 2011 Fakulta sociálních studií MU, 2011/2012 Design výzkumu Pozornost, která bude v našem výzkumu závislou proměnnou, definují [Standa Je1] manželé Hartlovi (2000, s. 445) jako„zaměřenost a soustředěnost duševní činnosti na určitý objekt nebo děj“. Jedná se o psychický proces, který je úzce spjat se selekcí vnímání. Na základě tohoto faktu se náš výzkum zaměřuje konkrétně na selektivní pozornost. Selektivní pozornost je proces, jehož prostřednictvím některé podněty vybíráme k dalšímu zpracování a některé ignorujeme, čímž se tedy velmi podílí na kvalitě a komplexnosti pozornosti (Hartl, Hartlová, 2000)[Standa Je2] . V průběhu dětství a mládí se prodlužuje doba, kdy člověk dokáže udržet pozornost. Náš výzkum se zaměřuje na období mladšího školního věku, kdy školní docházka klade na děti daleko větší nároky vztahující se k pozornosti, než tomu bylo v předchozím období. Období mladšího školního věku je dle Vágnerové (2000) vymezeno věkem 6 – 11 let. Výzkum byl zaměřen na děti ve věku 7 – 8 let, tedy žáky druhého ročníku námi vybraných základních škol[Standa Je3] . Nezávislou proměnou ve výzkumném šetření byla klasická hudba, konkrétně skladba Tomaso Albinoni – Adagio in G Minor, která je v tempu 50 – 60 beatů za minutu. Pro účely našeho výzkumu jsme zvolili metodu experimentu. [Standa Je4] Podstatou samotného experimentu je, že žákům bude předložen škrtací obrázkový test, ve kterém budou žáci v určitém čase zatrhávat dvojice obrázků ovoce stejného druhu ležících vodorovně vedle sebe. Na základě vybraného testu byl čas stanoven na 7 minut. Výzkum proběhne ve druhých ročnících třech základních škol. Z pozice výzkumníků jsme si vědomi, že výzkumný vzorek získaný ze tří základních škol není příliš rozsáhlý, přesto se domníváme, že poskytuje reprezentativní data a má tedy dobrou externí validitu. Hlavním cílem výzkumu má být odpověď na otázku, zda poslech hudby může pozitivně působit na pozornost dětí, konkrétně na její lepší udržení a dosažení vyšší výkonnosti[Standa Je5] . Uskutečnění výzkumu bylo domluveno na školách ZŠ Miroslav, ZŠ Višňová, ZŠ Hostěradice prostřednictvím e-mailové komunikace a následně vysvětleno a potvrzeno osobními schůzkami s řediteli těchto škol i příslušnými učiteli, kteří poskytli v rámci svých hodin prostor k realizaci výzkumu. Samotní žáci nebudou dopředu upozorněni, že se budou účastnit experimentu. Po příchodu do třídy se výzkumník představí a poprosí žáky o pomoc a účast na výzkumu. Poté budou žáci losem rozděleni na dvě skupiny tak, že si vytáhnou z pytlíku lístek buď s obrázkem slona či delfína. Žáci, kteří si vytáhnou obrázek slona, vytvoří kontrolní skupinu a žáci, kteří mají obrázek delfína, vytvoří skupinu experimentální[Standa Je6] . Kontrolní skupina se přesune do sousední třídy a bude jí pomocí jednoho zkušebního testu vysvětleno, co se od ní požaduje. Žákům bude řečeno, že výzkumník potřebuje, aby zaškrtli co nejvíce dvojic ovoce stejného druhu ležících vodorovně vedle sebe, ale že na daný úkol mají pouze krátký časový interval, proto je potřeba najít a zaškrtnout příslušné dvojice co nejrychleji. Bude však zdůrazněno, že je důležité, aby si dávali pozor, a zaškrtávali jen to, co mají zadáno. Poté bude žákům rozdán test vytištěnou stranou dolů s instrukcí, že papír mohou otočit tehdy, až je výzkumník vyzve. Na prázdnou stranu mají zatím napsat své [Standa Je7] jméno a věk. Na samotný výzkum dostanou žáci potřebný čas (7 minut) a budou upozorněni, že až výzkumník řekne stop, mají ihned přestat psát a zvednout test nad hlavu, abychom předešli zvýhodnění některých žáků, kteří by dopisovali ještě po limitu. Po uvedení těchto vstupních informaci a zodpovězení případných dotazů bude test odstartován[Standa Je8] . V experimentální skupině bude průběh obdobný, jen bude žákům již před samotným rozdáváním testů puštěn[Standa Je9] a vybraná klasická hudba, která bude znít po celou dobu výzkumu. Vše ostatní bude probíhat stejně jako v kontrolní skupině. Výsledky výzkumu by mohla ovlivnit neekvivalentnost skupin. [Standa Je10] Je možné, že ve výzkumné skupině bude jiný počet chlapců a dívek, než ve skupině kontrolní. Stejně tak může být i jiné věk[Standa Je11] ové složení těchto skupin. Záměrný v[Standa Je12] liv na získané výsledky bude eliminován náhodným výběrem v podobě losu, kdy každý žák má stejnou pravděpodobnost umístění v obou skupinách[Standa Je13] . Uvědomujeme si, že dalším faktorem, který by mohl ovlivnit výsledky výzkumu, je odlišná dob[Standa Je14] a provádění testu na různých školách. Abychom vliv tohoto faktoru eliminovali, budeme se snažit domluvit testování ve stejných dnech a vyučovacích hodin na všech školách. Podobně by výsledky experimentu mohla ovlivnit také únava a vyčerpanost po písemné práci či zkoušení v předchozích hodinách, nebo naopak napětí či stres z nadcházející písemné práce, proto nebudou na daných školách v den výzkumu probíhat žádné písemné práce ani velké zkouš[Standa Je15] ení. Abychom se vyvarovali efektu měření, bude test prováděn s jinými dětmi v kontrolní a experimentální skupině. Mezi faktory, které mohou ohrozit výsledky výzkumu, patří i přirozený vývoj [Standa Je16] pozornosti, který je však velmi individuální. V období mladšího školního věku mohou mít žáci ve stejné třídě pozornost na různé úrovni, ale tento rozdíl je patrný i v jiných vývojových obdobích včetně dospělosti, a budeme se ho snažit eliminovat již zmiňovaným náhodným rozdělením do obou skupin. Také přítomnost učitele v době experimentu by mohla ovlivnit jeho průběh, proto budou učitelé požádáni, aby se zdrželi pobytu ve třídě během experimentu. Pokud to nebude možné, požádáme je, aby seděli tiše vzadu ve třídě, kde je žáci alespoň neuvidí, přestože je někteří stále mohou vnímat jako rušivý fakto[Standa Je17] r. Pro eliminaci stresu z časové tísně, která by mohla negativně ovlivnit pozornost, nebude žákům sdělen čas, který mají na test. Bude jim pouze poskytnuta informace, že na práci mají krátký časový interval. Žáci ze stejného důvodu nebudou ani v průběhu experimentu upozorňováni na zbývající čas.[Standa Je18] Literatura: Hartl, P.; Hartlová, H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. Vágnerová, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. Intervenující proměnné jste promysleli, ale po designové stránce jste tomu moc nedali. Design není pojmenovaný a nevidím tu žádné rozhodování o tom, který z designů by byl nejvhodnější. Taky metodologická terminologie je vám zjevně spíše na obtíž, než že by vám byla k užitku. Když už s těmi dětmi budete, snažte se dozvědět (změřit) co nejvíc relevantních informací co se dá (s malý vynaložením času a energie). ________________________________ [Standa Je1]Slovníky, zvláště ten Hartlových, jsou naprosto nevhodným zdrojem. To je kniha pro nepsychology. Vy byste měli vědět mnohem víc, než je obsah hesla ve slovníku. Pro výzkum mnohem víc. [Standa Je2]Tohle je povídání někamm do teorie. [Standa Je3]Tenhle odstavec je zase zčásti do teorie a zčásti do povídání o vzorku. [Standa Je4]Nene. Podstatou experimentu je manipulace nezávislou proměnnou. [Standa Je5]Odstavec do vzorku. [Standa Je6]Co bude s těmi, kdo se nebudou chtít účastnit. [Standa Je7]Proč jméno?! [Standa Je8]Co z toho (za to) ty děti budou mít? [Standa Je9]Doufám, že mají solidní audio a akustiku. Pouštění muziky z malého přenosného přehrávače v třídě s holýma stěnama je prznění hudby. BTW tušíte, jak zvolené děti reagují na pouštění klasiky? [Standa Je10]Budete-li úrovně NP opravdu znáhodňovat, rozdíl v pohlaví by neměl být velký. [Standa Je11]Jak to, vždyť si je máte možnost vybrat, jak potřebujete. Jinak ale, jak velký vliv na pozornost má pár měsíců věku? [Standa Je12]Co je „záměrný vliv“? [Standa Je13]Hlavní ohrožení ekvivalentnosti skupin je vše, se se odehraje po rozdělení lidí do skupin (vyurušení, rozdíly v administraci, rozdíly v místnostech.......) [Standa Je14]Proč to bude trvat na různých školách různé dlouho? [Standa Je15]Dobrá úvaha. [Standa Je16]Jak velké rozdíly v důsleku „přirozeného vývoje“ (kolegyně ve vývojovce by z tohoto obratu jistě neměly radost) očekáváte? [Standa Je17]Bojím se, že rušivý faktor by mohla být spíše absence učitele. [Standa Je18]Zvažte ještě individuální faktory. Co když člověk nesnáčí klasiku. Bude na něj působit relaxačně?