Interaktivní aplikace a Set-top-boxy výsledky marketingového výzkumu HERMES,o.s. Zdeněk Picek Hospodářská komora hl.města Prahy, 16.června 2006 2 Cíle projektu: Monitoring vstupní fáze digitalizace televizního vysílání v České republice ve vybraných oblastech: 1) Chování respondentů na TV trhu v současnosti 2) Jaká je současná informovanost české populace o digitálním televizním vysílání 3) Identifikovat postoje a chování české populace ve vztahu k digitálnímu vysílání 4) Jaké jsou preference programů a služeb digitálního vysílání českou populací včetně testů cenové citlivosti STB 5) Identifikovat postoj a vztah české populace k reklamě 6) Identifikace dotazovaných domácností-sociodemografie 3 Metodika projektu: DOBA TRVÁNÍ PROJEKTU / SBĚR DAT: - leden – únor 2006 / 20.1.-13.2.2006 METODA VÝZKUMU: - kvantitativní výzkum na reprezentativním vzorku populace ČR. - sběr dat formou standardizovaného strukturovaného osobního rozhovoru metodou FACE TO FACE a Pen and Paper prostřednictvím proškolených tazatelů agentury Respond & Co přímo u respondentů v domácnostech. CHARAKTERISTIKA VÝBĚROVÉHO SOUBORU: - kvótní výběr podle standardních sociodemografických proměnných VELIKOST VÝBĚROVÉHO SOUBORU: - celkově bylo provedeno 1250 rozhovorů. Do závěrečného zpracování bylo zařazeno 1227 rozhovorů. OBSAH A STRUKTURA DOTAZNÍKU: -Obsah a struktura dotazníku byl navržen zadavatelem projektu ( Hermés). Finální verze dotazníku byla schválena po realizaci předvýzkumu ( 20 respondentů) ve kterém probíhalo testování pochopení obsahu otázek. PŘESNOST VÝSLEDKŮ VÝZKUMU: - Výsledky výzkumu lze interpretovat s přesností +/- výběrová chyba 2,9 %. KONTROLA TAZATELSKÉ SÍTĚ: - více stupňová kontrola tazatelské sítě dle standardů Esomar-u 4 Preference programů a služeb digitálního vysílání českou populací Hodnocení zájmu / nezájmu o placené formy TV programů: • systém Pay-per-view nebo Pay TV ? • respondenti považují obě formy placených TV programů za zajímavé. • mírně preferovanější formou placených pořadů je model Pay per View ( 35 %) • Pay TV preferuje 29,4 % dotázaných respondentů. • Nepatrně je více preferovaný typ – tématické programy Preference placených typů TV programů vysílaných v rámci digitálního vysílání: • nejvíce preferovaným placeným TV programem jsou filmové programy ( 62,7 %) • na druhém místě respondenti preferují zpravodajské programy ( 33,4%) • na třetím místě je preferovaný sportovní program ( 29,7%) • na čtvrtém místě jsou preferované vzdělávací programy ( 25,9%) • na pátém místě mezi placenými TV programy jsou hudební programy ( 24,4%) CELKOVÉ SHRNUTÍ VÝSLEDKŮ Z VÝZKUMU 5 61,6% 63,7% 79,5% 70,9% 55,1% 52,3% 64,8% 63,9% 60,0% 60,7% 62,7% 37,4% 29,4% 44,7% 36,5% 30,3% 26,7% 31,3% 36,2% 36,0% 29,7% 35,1% 26,0% 35,9% 33,4% 44,1% 15,3% 31,1% 31,3% 33,0% 30,0% 27,3% 21,5% 25,6% 28,8% 30,5% 22,0% 32,5% 29,7% 66,7% 57,9% 40,0% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% m už žena 15-23 let 24-30 let 31-40 let 41-50 let 51-60 let61 a vícelet základní vyučen, střední odborné bez m at. střední  s m aturitou vyššíodborné vysokoškolské total Č R 2m  2006 filmové programy zpravodajské programy sportovní programy 19. O které z následujících typů placených televizních programů byste měl(a) zájem?  zdroj: Respond & Co, 2m 2006, N=1227 respondentů, celé území ČR 6 ot.20:Price sensitivity meter: měsíční poplatek za placené televizní programy - bez nabízení cen 0 20 40 60 40Kč 50Kč 60Kč 70Kč 80Kč 90Kč 100Kč 110Kč 120Kč 130Kč 140Kč 150Kč 160Kč 170Kč 180Kč 190Kč 200Kč 210Kč 220Kč 230Kč 240Kč 250Kč 260Kč 270Kč 280Kč 290Kč 300Kč 310Kč (Kč) % levný příliš levný drahý příliš drahý INV levný INV drahý přijatelné cenové rozpětí levný příliš drahý drahý příliš levný INV levný B (OCB)=100Kč C=50 Kč INV drahý D=300 Kč A(BCN)=150Kč * OCB=optimální cenový bod=100 Kč 7 Test cenové citlivosti placených TV programů metodou PSM / měsíční poplatek za placené programy: VÝSLEDKY Levná cena placených programů v průměrném vyjádření= 112 Kč Drahá cena placených programů v průměrném vyjádření= 388 Kč Příliš levná cena placených programů v průměrném vyjádření= 52 Kč Drahá cena placených programů v průměrném vyjádření= 630 Kč OPTIMÁLNÍ CENA(A): = 150 Kč "NORMÁLNÍ" CENA(B): 100 Kč / NEJOBVYKLEJŠÍ CENA  bod A: = 150 Kč bod cenové nezaujatosti ( levný x drahý), cena za kterou prodává vedoucí firma na trhu  bod B: = 100 Kč optimální cenový bod ( příliš levný x příliš drahý), cena která se setkává s relativně nejmenším odporem spotřebitelů  bod C: =50 Kč bod marginální láce ( INV levný x příliš levný)  bod D: = 300 Kč bod marginální drahoty ( INV drahý x příliš drahý) Mezi C a D body je přijatelné cenové rozpětí = 50 – 300 Kč CELKOVÉ SHRNUTÍ VÝSLEDKŮ Z VÝZKUMU 8 22,6% 20,9% 20,2% 17,8% 8,9% 5,0% 2,4% 0% 5% 10% 15% 20% 25% 5. až budou settop-boxy za rozumnou cenu 2. až budou prostřednictvím digitálního vysílání dostupné nové televizní programy a podstatně se tak rozšíří nabídka volně dostupných programů  4.   až bude reálně hrozit vypnutí stávajícího analogového vysílání stávajících programů 3. až bude známé datum vypnutí analogového televizního vysílání 1. jakmile budou dostupné stávající celoplošné televize v digitálním vysílání 6. až bude široká nabídka set-top- boxů pro výběr 7. až budou k dispozici zajímavé doplňkové služby digitálního vysílání 27. Kdy se zřejmě rozhodnete zakoupit některý z uvedených set-top-boxů?  Jaká skutečnost v čase nejvíce ovlivní Vaše budoucí rozhodnutí o využití  digitální televize a zakoupení set-top-boxu? zdroj: Respond & Co, 2m 2006, N=1227 respondentů, celé území ČR 9 4) Jaké jsou preference programů a služeb digitálního vysílání českou populací  Test cenové citlivosti metodou PSM zařízení pro příjem digitálního vysílání :  A) Cena za základní set-top-box  OPTIMÁLNÍ CENA(A) = 1000 Kč / stejné množství respondentů vnímá službu za tuto cenu jako příliš levnou nebo naopak příliš drahou.  NORMÁLNÍ CENA(B) = 900 Kč / většina respondentů nepovažuje službu za tuto cenu ani za levnou ani za drahou, NEJOBVYKLEJŠÍ, NEJČASTĚJŠÍ CENA  bod A = 1000 Kč: bod cenové nezaujatosti ( levný x drahý), cena za kterou prodává vedoucí firma na trhu  bod B= 900 Kč: optimální cenový bod ( příliš levný x příliš drahý), cena která se setkává s relativně nejmenším odporem spotřebitelů  bod C= 400 Kč: bod marginální láce ( INV levný x příliš levný)  bod D=2000 Kč: bod marginální drahoty ( INV drahý x příliš drahý)  Mezi C a D body je přijatelné cenové rozpětí= 400 – 2000 Kč CELKOVÉ SHRNUTÍ VÝSLEDKŮ Z VÝZKUMU 10 ot.26A:Test cenové citlivosti metodou PSM: A) Cena za základní set-top-box - bez nabízení cen 0 20 40 60 100 K č 200 K č 300 K č 400 K č 500 K č 600 K č 700 K č 800 K č 900 K č1 000 K č1 100 K č1 200 K č1 300 K č1 400 K č1 500 K č1 600 K č1 700 K č1 800 K č1 900 K č2 000 K č2 100 K č2 200 K č2 300 K č2 400 K č2 500 K č2 600 K č2 700 K č2 800 K č2 900 K č3 000 K č % levný příliš levný drahý příliš drahý INV levný INV drahý přijatelné cenové rozpětí=C(400Kč)- D(2000Kč) levný příliš drahý drahýpříliš levný INV levný INV drahý C=BML=400Kč D(BMD)=2000Kč A (BCN)=1000Kč B(OCB)=900Kč 11 ot.26B: test cenové citlivosti metodou PSM: Inteligentní SET TOP BOX- bez nabízení cen 0 20 40 60 80 300 Kč 400 Kč 500 Kč 600 Kč 700 Kč 800 Kč 900 Kč 1 000 Kč 1 100 Kč 1 200 Kč 1 300 Kč 1 400 Kč 1 500 Kč 1 600 Kč 1 700 Kč 1 800 Kč 1 900 Kč 2 000 Kč 2 100 Kč 2 200 Kč 2 300 Kč 2 400 Kč 2 500 Kč 2 600 Kč 2 700 Kč 2 800 Kč 2 900 Kč 3 000 Kč 3 100 Kč 3 200 Kč 3 300 Kč 3 400 Kč 3 500 Kč 3 600 Kč 3 700 Kč 3 800 Kč 3 900 Kč 4 000 Kč 4 100 Kč 4 200 Kč 4 300 Kč 4 400 Kč 4 500 Kč 4 600 Kč 4 700 Kč 4 800 Kč 4 900 Kč 5 000 Kč % levný drahý příliš drahý příliš levný INV levný INV drahý přijatelné cenové rozpětí=C(550Kč)- D(4000Kč) levný příliš drahý drahý příliš levný INV levný B (OCB) = 1200Kč C(BML)=550Kč INV drahý D(BMD)=4000 Kč A(BCN) = 2000 Kč 12 43,4% 29,6% 15,5% 7,0% 1,6% 1,4% 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 45% 50% základní set-top-box inteligentní set-top- box nahrávající inteligentní set-top- box nevím inernet žádný 28. Který ze tří základních typů set-top-boxu byste si podle Vašeho názoru koupil(a) v okamžiku, kdy se dozvíte, že je v místě Vašeho bydlení dostupné digitální vysílání a že analogové vysílání bude k určitému datu vypnuto? zdroj: Respond & Co, 2m 2006, N=1227 respondentů, celé území ČR 13  celou dnešní prezentaci naleznete na www.digitalinfo.cz  společnost HERMES plánuje sadu odborných seminářů a workshopů s cílem přiblížit praktické využívání výsledků výzkumu – více na www.digitalinfo.cz 14 Děkujeme za pozornost.