SYLLABUS: ODBORNÁ PRAXE A SUPERVIZE III – SKUPINOVÁ – SPP116 a SPR116 - Vyučující: Dipl.- Theol. Univ. Stanislava Ševčíková, PhD. kontakt: Joštova 10, kanc. 509, tel: 549 49 6972, e-mail: ssevciko@fss.muni.cz Konzultační hodiny: úterý: 10.00-12.00, popř. dle domluvy - Konání semináře: čtvrtek: 14.00-15.30, učebna 53 - Obor: Sociální politika a sociální práce - Stupeň studia: bakalářský, prezenční, 5. semestr; - Počet ETC: 5 - Ukončení předmětu: zápočet, podmíněný 80% docházkou, promyšlením všech 11 témat a aktivitou na semináři. Současně platí absolvování praxe (156 hod.) a řádné vedení Deníku praxí. Před začátkem semestru je třeba mít odpracováno alespoň 16 hodin. Cílem předmětu je poskytnout studentům podpůrné zázemí při výkonu jejich praxí. Studenti se seznamují s metodami sociální práce se skupinou a jejím využitím v praxi. Při tom mohou reflektovat své zkušenosti z praxí. Tak zůstane zachováno propojení teorie a praxe. V rámci předmětu se kromě nových poznatků o možnostech využití skupinových metod sociální práce, úloze (možnostech) sociálního pracovníka dozvědí také o úskalích pomáhající profese – syndromu vyhoření. V rámci kurzu je samozřejmá diskuse konkrétních případů a možností jejich řešení. Harmonogram studia: Termín Téma Doporučená četba Otázky k reflexím (musí být připraveny vždy na danou hodinu !!!) 19.9.2011 (náhrada za odpadlou hodinu 22.9.) Představení kursu a účastníků, organizační záležitosti Průběžně: MUSIL, L. Ráda bych vám pomohla, ale.. Brno: Marek Zeman, 2004. 29.9.2011 a 6.10. odpadá, náhrada 4.10 Metoda „Round table“, Kompetence v praxi sociální práce, str. 45-110, 155-162 1. Jaké mám zkušenosti s prací se skupinou? Jak se v ní jako sociální pracovník cítím? 13.10.2011 Kontrakt a supervize Supervising and being supervised, str. 207-223 Lékař, pacient a M. Bálint, s. 112-126 2. Vzpomenu si na předsudky, s nimiž jsem vstupoval/-a do oboru SP nebo které měli lidé v okolí a jak jsem se s nimi v průběhu studia vyrovnal/-a? 20.10.2011 odpadá Bálintovská skupina Supervize v pomáhajících profesích, str. 59-74 Basic groupwork, str. 3-23 3. Jaké mám se se supervizí zkušenosti? Je (mi) k něčemu dobrá? 27.10.2011 Bálintovská skupina Psychická úskalí pomáhajících profesí, str. 37-65 4. Když reflektuji pojem „syndrom pomáhajících“ – setkal/-a jsem se s ním někdy? 3. 11. 2011 odpadá Supervize Lidský vztah jako součást profese, str. 106-119 Lidský vztah jako součást profese, str. 94-105 5. Uveďte některá z etických dilemat, se kterými jste si nevěděl/-a v praxi rady 10.11.2011 Skupina. Rozlišení „skupinová sociální práce“, „skupinová terapie“, Zaměření skupin a jejich možnosti pro rozvoj klienta. Syndrom pomáhajících Osobnost sociálního pracovníka v práci se skupinou Skupinová psychoterapie v praxi, str. 15-31 Basic groupwork, str. 84-102 6. Jak může být zneužita moc soc. pracovníka v sociální práci se skupinou 24.11.2011 odpadá Komunikace ve skupině, duševní hygiena Supervize v pomáhajících profesích, str. 15-28 7. Jaké přednosti může mít skupinová práce oproti individuální práci. A jaké nevýhody. Uveďte příklady. 1.12.2012 Metoda „World Cafe“ a supervize Supervize v pomáhajících profesích, str. 56 Supervising and being supervised, str. 135-150 8. Uveďte 3 způsoby nejvhodnější modulace komunikace ve skupině 8.12.2011 odpadá Skupina a tým, Bálintovská skupina Konflikty mezi lidmi, str. 39-48 Supervising and being supervised, str. 118-131 9. Jak bych se pokoušel/-a zabránit syndromu vyhoření 15.12.2011 Etická dilemata – praktické příklady. Diskuse nad problémy z praxí Hodnocení kurzu a praxí. Diskuze a náměty. Supervize v pomáhajících profesích, str. 30-34 Nakonečný: Sociální psychologie, Malé skupiny, str. 215 – 244 McLeod, Kettner-Polley, 333-361 10. Podařilo se mi rozvinout zamýšlené kompetence, které jsem si vytyčil/-a na začátku semestru? VŠECHNY DOPORUČENÉ TEXTY SE NACHÁZEJÍ V ČÍTANCE VLOŽENÉ V ISU. Rozsah: písemné reflexe: 600 slov, připravené na hodinu k diskusi + vložené do ISu Literatura: Benson, J. F. Working more creatively with groups. London, New York: Routledge, 2001. BÚTORA, M. Překročit svůj stín. Praha: Avicenum, 1991. CAROLL, m; THOLSTRUPOVÁ, M. (Eds.) Integrativní přístupy k supervizi. Praha: Triton, 2004. DOUGLAS, T. Basic groupwork. London, New York: Routledge, 2000. Havrdová, Z. Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium, 1999. HAWKINS, P.; SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004. Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. Kratochvíl, S. Skupinová psychoterapie v praxi. Praha: Galén, 2001. Kratochvíl, Z. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 1998. Křivohlavý, J. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada Publishing, 1998. Křivohlavý, J. Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2002 Křivohlavý, J. Povídej, naslouchám. Praha: Návrat domů, 1993. Matoušek, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. Matoušek, O. a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. McLeod, P. L.; Kettner-Polley, R. B. Contributions of psychodynamic theories to understanding of small groups. Small groups reserarch, Vol. 35, No.3, 2004, 333-361. Mlčák, Z. Potenciální zdroje stresu v sociální práci a jejich zvládání. In časopis Sociální práce/Sociálna práca 3/2005. MUSIL, L. Ráda bych vám pomohla, ale... Brno: Marek Zeman, 2004. Nakonečný, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999. Philpot, T. Group care practise. London: Business Press International, 1984. Rieger, Z. Loď skupiny. Praha: Konfrontace, 1998. Schmidbauer, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. ŠEVČÍKOVÁ, S. Zodpovědnost za budoucnost učící se organizace Vesna jako hlavní motor působení v sociální sféře. Sociální práce/ Sociálna práca, Brno : ASVSP, 9, 3, od s. 103-113, 10 s. ISSN 1213-6204. 2009. ŠEVČÍKOVÁ, S. Pomoc a kontrola v terapeuticky pojaté sociální práci. In Janebová, Radka - Kappl, Miroslav - Smutek, Martin. Sociální práce mezi pomocí a kontrolou. 1. vyd. Hradec Králové : Gaudeamus, 2008. od s. 122-130, 9 s. ISBN 978-80-7041-118-6. ŠEVČÍKOVÁ, S. Mezinárodní a český kontext Globálních kvalifikačních standardů vzdělávání v sociální práci vydaných IFSW a IASSW. Sociální práce/Sociálna práca, Brno : ASVSP, roč. 6, č. 4, od s. 49-54, 6 s. ISSN 1213-6204. 2007. ŠEVČÍKOVÁ, S. Supervize jako příležitost nalezení smyslu života. In Navrátil, Pavel - Šišláková, Monika. Praktické vzdělávání v sociální práci. 1. vyd. Brno : Tribun, 2007. od s. 46-54, 9 s. 1.,. ISBN 978-80-7399-343-6. ŠIMEK, A. (Ed.) Supervize – kazuistiky. Praha: Triton, 2004. Wiener, J.; Mizen, R.; Duckham, J. (eds.) Supervising and being supervised. A practice in search of a theory. Houndmills and New York, 2003. Whitaker, D. S. Using groups to help people. East Sussex: Routledge, 2001. Ad pojištění: Za škody na zdraví a majetku v průběhu praxí nenese odpovědnost MU, potažmo FSS, a v případě zájmu o pojištění je nezbytné se pojistit individuálně. Pro případ poškození zdraví praktikanta je možné využít individuálního úrazového pojištění. Škody na majetku a zdraví druhých osob je možné pokrýt z pojištění odpovědnosti za škody způsobené v občanském životě, což je volitelné připojištění k pojištění domácnosti (vztahuje se na členy rodiny i mimo domácnost).