SOCIÁLNÍ UPRCHLICKÉ KLINIKY I. - NÁVRH ANOTACE PŘEDMĚTU: Cílem předmětu je zvýšit orientaci studentů bakalářského cyklu sociální práce v problematice sociální práce s migranty, zejména žadateli o udělení mezinárodní ochrany a uprchlíky. Jedná se o dvousemestrální kurz, tento první semestr je teoretickým úvodem do problematiky uprchlictví, azylu a imigrace v ČR. Problematika je přednášena v kontextu sociální práce nejen koordinátorkou výuky, ale externími lektory z řad odborníků z praxe i samotných cizinců. Kapacita kursu je v prvním semestru pro svůj charakter limitována počtem 15 studentů. Kurs je zakončen zápočtem. SOCIÁLNÍ UPRCHLICKÉ KLINIKY I. – NÁVRH SYLABU PŘEDNÁŠEK 1. Lekce Organizace kurzu (studijní plán, seznam potřebné literatury, výstupy kurzu, návaznost teoretické a praktické části kurzu) Můj postoj k uprchlíkům – diskuse, rozhodování o IB 2. Lekce Uprchlictví v obecném rámci - historie a vývoj. Základní terminologie z oblasti migrace. Základní informace u subjektech zabývajících se migrací (UNHCR, role státu – OAMP, SUZ, nevládní organizace). · Situace uprchlíků ve světě (http://www.unhcr.cz/publ_state_ref.htm) - State of the world refugees, Chapter 11, 1997 · www.unhcr.cz/ www.unhcr.ch · www.ecre.org 3. Lekce Uprchlictví a migrace v České republice – od žadatele k azylantovi. Počty žadatelů, etnická skladba žadatelů o udělení mezinárodní ochrany, skupiny cizinců na našem území. Etnické menšiny. · www.mvcr.cz/uprchlici · Šišková Taťána, Etnické skupiny a národnostní menšiny v České republice, Praha 2002 · Vágnerová Marie, Psychopatologie pro sociální pracovníky.Liberec 2003. 4. Lekce Legislativa a azylová procedura - mezinárodní a vnitrostátní legislativa. Definice uprchlíka podle Ženevské konvence, bezpečná země původu, třetí bezpečná země. Práva a povinnosti žadatelů o udělení mezinárodní ochrany/azylantů. Fáze azylové procedury, azylová procedura v kontextu sociální práce. · Zákon č. 325/1999Sb. o azylu · Zákon č. 326/1999Sb. o právním postavení cizinců · Ženevská úmluva o právním postavení uprchlíky z roku 1951 · Směrnice EU o přijímání uprchlíků 5. Lekce Psychologické problémy uprchlíků a migrantů - nejčastější dysfunkce, krizová intervence, postraumatické stavy, adaptační problémy. Práce se zranitelnými skupinami uprchlíků · Syřišťová Eva, Člověk v kritických životních situacích. Praha 1994. 6. Lekce Sociální práce zaměstnanců SUZ – zabezpečení základních a specifických potřeb v azylových zařízeních. Postupy při řešení běžných situací (příchod žadatele do PoS, opuštění PoS na propustku, atd.). Beseda se žadatelem o azyl – subjektivní pohled. · Informační materiál SUZ, 2002 · www.mvcr.cz/uprchlici/suz 7. Lekce Sociální práce pracovníků NGOs - sociálně právní problematika, kterou obvykle řeší pracovníci NGO´s . · www.soze..cz · www.azyl.cz · www.ppu.ecn.cz 8. Lekce Azylanti, Integrace - přístupy k integraci azylantů, Státní integrační program – integrační politika MV ČR, problematika azylantů z pohledu soc. pracovníka. Beseda s azylantem – subjektivní pohled · Usnesení vlády č. 104 z 26.1.2005 www.vlada.cz · Etnografický ústav Akademie věd ČR, Integrace azylantů, 2002 · www.uprchlici.cz · www.p-p-i.cz · Kuric Aurelián, Uprchlíci a sociální práce, SOZE, Brno 1997 9. Lekce Problematika cizinců s trvalým a dlouhodobým pobytem - různé typy víz, sociální problémy (otázky zaměstnání, nostrifikace dokladů o vzdělání, rekvalifikace, jazykové kurzy). Beseda s cizincem s trvalým pobytem. 10. Lekce Návštěva pobytového střediska Zastávka u Brna 11. Lekce Hodnocení a rozprava nad seminárními pracemi Rozprava nad evaluačními dotazníky PODMÍNKY PRO ZÍSKÁNÍ ZÁPOČTU: 80% účasti ve výuce Vypracování seminární práce – vyřešení konkrétního případu klienta + rozprava Vypracování evaluačního dotazníku – hodnocení kvality předmětu a výuky + rozprava