PERSEFONA, o.s. Komplexní služby obětem • domácího násilí • sexuálního zneužívání • znásilnění Vzdělávání laické i odborné veřejnosti Analytická a publikační činnost Tel.: 737 834 345 545 245 996 E-mail: domacinasili@persefona.cz Institucionální a systémová pomoc obětem DN Obsah dnešní lekce • Institucionální a systémová pomoc obětem domácího násilí: -Místní úroveň -Regionální úroveň -Národní úroveň • Interdisciplinární spolupráce • Národní akční plán • Komunitní plánování •Finanční zdroje (NNO) Institucionální a systémová síť-geneze o Představuje subjekty na všech úrovních státu, které vznikají zákonnými opatřeními, jako implementace strategických opatření či jako grass rootové iniciativy. o Polovina 90. let grass rootové aktivity občanských sdružení bez opory v zákonech či opory v státních iniciativách. Bílý kruh bezpečí, ROSA, Psychosociální centrum Acorus, Poradna pro ženy v tísni při EPS, Magdalenium. Pokryta pouze velká města Praha, Brno později Ostava (Dona centrum), České Budějovice (Poradna Eva) o 2002 Aliance proti domácímu násilí v Poslanecké sněmovně Parlaměntu ČR. Z iniciativy BKB jeho cílem zakomponovat domácí násilí do trestního zákona. o V roce 2003 proběhlo v rámci realizace 6 kulatých stolů pod záštitou Ministerstva vnitra a z iniciace neziskových organizacíModelový projekt….. Institucionální a systémová síť-geneze  2004 Účinnost §215a potvrdila nutnost spolupráce policie s poradenskými zařízeními a vzdělávání v problematice. Akce opět vznikají zespodu.  2004-2006 Pilotní projekty interdisciplinární spolupráce při řešení problematiky DN (Ostrava, Brno, Ústí nad Labem)  1.1. 2007 Zákon 135/2006 Sb. účinnost policejního vykázání představuje zlom, který přináší zákonem danou nutnost spolupráce Policie ČR s nestátními subjekty  1.1. 2007 Zákon o sociálních službách 108/2006 Sb. Zakotvuje intervenční centra jako poskytovatele sociálních služeb, umožňuje i registraci dalším aktérům v oblasti sociálních služeb a ukládá koordinaci interdisciplinární spolupráci intervenčním centrům.  Komunitní plánování na místní i regionální úrovni přinášejí prvek střednědobého plánování v sociálních službách, který zohledňuje potřeby všech aktérů v sociálních službách. Místní síť pomoci Aktéři, kteří hrají důležitou roli při naplňování zákonů a politik v řešení domácího násilí na místní úrovni: - Policie ČR –jako orgán naplňující policejní vykázání, orgán činný v trestním řízení a naplňují zákon o policii. - Nestátní neziskové organizace - poradenská zařízení (specializované na domácí násilí, manželské a rodinné poradny, občanské poradny), organizace řešící DN na teoretické úrovni, vzdělávací subjekty, azylové domy - Orgán sociálně právní ochrany dětí- chrání zájmy dítěte, které je ohroženo násilím mezi rodiči. OSPOD je subjekt hájící zájmy dítěte při opatrovnických řízeních atd. Funguje na úrovni pověřených obcí II. stupně, měst a dalších obcí. - Zdravotníci a zdravotnická zařízení. Jedná se o praktické lékaře, zdravotnický personál - Obce. Dotační politikou a tvorbou komunitního plánu, obecní policie - Interdisciplinární týmy. Viz dále - Soudy - Přestupkové komise - Školy - Ústavní zařízení Regionální síť pomoci Aktéři podílející se na implementaci a tvorbě politik v oblasti domácího násilí na regionální úrovni. o Složky či nadřízené orgány subjektů pohybujících se i na místní úrovni. o Krajská intervenční centra, fungují od 1.1. 2007, poskytují služby osobám ohroženým DN, koordinují interdisciplinární týmy. Fungují dle § 60a zákona 108/2006Sb. o sociálních službách a v rámci každého kraje je min. jeden. o Krajské úřady jako zřizovatelé intervenčních center, tvůrci dotační politiky, registrační orgán poskytovatelů soc. služeb, inspekční orgán, tvůrci střednědobé strategie rozvoje sociálních služeb. Národní rámec pomoci Aktéři vytvářející politiku v práci s oběťmi domácího násilí:  Všichni předchozí aktéři  Ministerstvo práce a sociálních věcí. Dotační politika na sociální služby, Vzdělávací programy realizace a akreditace, Strategie rodinné politiky a politiky sociálních služeb.  Ministerstvo vnitra. Preventivní programy, dotační politika, mezirezortní skupina pro monitoring domácího násilí.  Ministerstvo spravedlnosti. Koncepce a akreditace programů pro násilné osoby  Ministerstvo zdravotnictví. Koncepce a akreditace programů pro násilné osoby.  Úřad vlády. Výbor Rady vlády pro lidská práva pro prevenci domácího násilí. Tvorba národního akčního plánu, legislativní návrhy. Interdisciplinární přístup k řešení problematice DN  Základní idea interdisciplinární spolupráce pracuje s tím, že efektivní eliminace a prevence násilí je možná pouze tehdy, pokud se do ní zapojí všechny zainteresované instituce a organizace. DN je komplexní problém a vyžaduje komplexní řešení  Neexistuje univerzální model interdisciplinární spolupráce, vždy závisí na specificích regionu, zaměření zapojených profesí, frekvenci zapojení se. Forma spolupráce musí vzejít ze situační analýzy.  § 60a zákona 108/2006 Sb. o sociálních službách dává povinnost intervenčním centrům koordinaci interdisciplinární spolupráce v problematice DN. Konkrétní příklady interdispciplinárního přístupu v ČR  Usnesením vlády ČR z 25. srpna 2004 č. 794 byl zaveden Modelový mezioborový projekt k vytvoření právního rámce a metodických postupu pro zavedení interdisciplinárních týmu, spojujících se zdravotní, sociální a policejní pomocí při odhalování a stíhání případu domácího násilí. Koordinace MVČR  2002-2006 Projekt : Interdisciplinární přístup k řešení případů DN v Ostravě. Realizátor Bílý kruh Bezpečí, pobočka v Ostravě  Od 2005 Interdisciplinární tým pro řešení problematiky domácího násilí ve městě Brně. Koordinátor Odbor zdraví Magistrátu města Brna.  2006 Projekt interdisciplinární spolupráce na Praze 4 v rámci projektu Od dobrého úmyslu k dobré spolupráci. Realizátorem byla ROSA o. s.  2007 ze zákona o sociálních službách vzniká intervenčním centrům povinnost koordinovat interdisciplinární spolupráci. Různá praxe.  Policie ČR  Obecní policie  Zdravotnická zařízení  Sociální odbory  Soudy a probační a mediační služba  Státní zastupitelství  Azylové domy  Poradenská zařízení  Subjekty dle specifik regionu a lokality. Klíčoví aktéři interdisciplinární spolupráce Příklad dobré praxe • Interdisciplinární tým proti domácímu násilí ve městě Brně • Funguje od května 2005 • Koordinátorem je Odbor zdraví Magistrátu města Brna • Původním cílem bylo vytvořit střednědobou strategii pro boj s domácím násilím. Strategie má složku preventivní, monitorovací a zaměřenou na rozvoj odborných kompetencí. • Bylo vytvořeno Dona centrum, letákové a billboardové kampaně, řada vzdělávacích aktivit zaměřených na odbornou veřejnost, realizace osvětových přednášek pro seniory. • Existují nadstandardní formy spolupráce mezi NNO a státními orgány a institucemi • Policejní skupina proti domácímu násilí Národní akční plán • Strategický dokument na němž pracuje od ledna 2008 Výbor Rady vlády pro lidská práva pro prevenci domácího násilí vedený ministryní Stehlíkovou a následně ministrem Kocábem. • Standardní nástroj strategického plánování • Priorita 1 Podpora osob ohrožených domácím násilím • Priorita 2 Děti ohrožené domácím násilí • Priorita 3 Práce s násilnými osobami • Priorita 4 Aktivity zaměřené na pomáhající profese • Priorita 5 Společnost a domácí násilí • Priorita 6 Výzkum • Priorita 7 Legislativa • Komunitní plánování sociálních služeb je způsob jak lze na úrovni obcí a krajů plánovat sociální služby tak, aby odpovídaly místním specifikům i potřebám jednotlivých občanů. • Posláním komunitního plánování je zajistit, aby sociální služby fungovaly a rozvíjely se podle potřeb těch, kdo je využívají a zajišťují. • Princip komunitního plánování předpokládá zapojení a úzkou spolupráci aktivních zainteresovaných občanů, přesněji tří subjektů tvořící tzv. komunitní triádu (uživatelé, zadavatelé, poskytovatelé) Komunitní plánování literatura k přednášce Institucionální síť  Rosa o. s. Od dobrého úmyslu k dobré spolupráci, Praha 2006, www.rosa-os.cz  Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji. www.kr-jihomoravsky.cz  Komunitní plán sociálních služeb ve městě Brně www.brno.cz, www.domovypotrebnych.cz  Ministerstvo práce a sociálních věcí, zákon o sociálních službách 108/2006Sb. A další prováděcí dokumenty. www.mpsv.cz