Veřejná správa Úvod do předmětu 1.10.2011 Výstupy předmětu •Na konci tohoto předmětu student: •zná základní koncepty a instituty veřejné správy; •uvědomuje si charakter právní úpravy veřejné správy v kontextu jejího vývoje; •uvědomuje si význam veřejné správy pro tvorbu a implementaci politických rozhodnutí; •umí analyzovat konkrétní správní proces nebo akt; •je schopen navrhnout administrativní postup křešení určitého problému veřejné politiky. Organizace předmětu •Další informace: •Studijní materiály předmětu v IS MU •Předmět je ukončen zkouškou – multiple choice test administrovaný v IS MU + esej (zpracování určitého pojmu veřejné správy formou slovníkového hesla anebo případová studie) •Konzultace: e-mailem na adresu nantl@mail.muni.cz • • Harmonogram •1.10.2011 – úvod do předmětu, základní pojmy veřejné správy •6.11.2011 – správní proces (rozhodování veřejné správy v individuálních otázkách) a správní akty •4.12.2011 – tvorba veřejné politiky a legislativy (rozhodování veřejné správy v systémových otázkách) • • • Základní pojmy veřejné správy Definiční teorie veřejné správy •Zájmová teorie •Veřejný zájem x soukromý zájem (problém: ne každý kolektivní zájem je veřejným zájmem) •Mocenská teorie •Donucení jako znak výkonu veřejné správy (problém: moderní veřejná správa v mnoha případech obsahuje prvky kontraktace) •Organická teorie •Dle příslušnosti k veřejnoprávní korporaci (problém: některé vztahy veřejné korporace a jejího člena mají čistě soukromou povahu) Veřejná správa – projev veřejné moci •Veřejná moc = státní moc + „zbytková veřejná moc“ •Veřejná/státní moc je nedílná, je-li jejím zdrojem jediný subjekt (srov. čl. 2 odst. 1 Ústavy ČR) → •Dělba státní moci je spíš dělbou státních funkcí: -Zákonodárná moc -Výkonná moc -Soudní moc •Některé státní funkce (např. kontrola, centrální bankovnictví) jsou organizovány mimo tradiční dělbu „mocí“. • Veřejná správa = výkonná moc •Veřejná správa je výkonnou mocí v širším smyslu: •x zákonodárství (=stanovení obecných normativních pravidel) •x soudnictví (= rozhodování sporů podle obecných normativních pravidel na základě rovnosti účastníků sporu) Pojetí veřejné správy •Funkční pojetí •Soubor výkonných činností státu a dalších veřejnoprávních korporací. •Organizační pojetí •Soustava orgánů státu a jiných veřejnoprávních korporací, které vykonávají výkonnou moc. • •Teorie vládnutí (governance) – soudobé politicko-administrativní systémy se vyznačují rozšiřováním vládnutí v sítích aktérů na principu vyjednávání x tradiční hierarchicky organizované vlády aplikující donucující moc (→mj. roste význam samosprávy a nepřímé státní správy). Členění veřejné správy •Centralizace x decentralizace •Státní správa -Přímá -Nepřímá: •Přenesená (delegovaná) •Propůjčená •Samospráva -Územní -Zájmová •Koncentrace x dekoncentrace •Jediný orgán x více orgánů veřejné správy v hierarchicky organizovaném systému Instituty veřejné správy Státní správa •Hierarchická organizace (vztahy nadřízenosti a podřízenosti → závaznost vnitřních pokynů: usnesení vlády, organizační řády, směrnice…) •Vláda → správní úřady: -Správní úřady ústřední -Správní úřady s celostátní působností (podřízenost ústřednímu správnímu úřadu) -Ostatní správní úřady s jinou než ceslostátní působností Vláda a její funkce v systému veřejné správy •Vrcholný orgán výkonné moci = nadřízenost všem orgánům státní správy (nikoli však samosprávě v rozsahu její samosprávné působnosti) •Funkce vlády: -Tvorba státní politiky -Řízení státní správy -Jmenovací pravomoc -Nařizovací pravomoc (normotvorba, legislativní pravomoc v širším smyslu) -Vnitřní organizační pravomoc (oprávnění vydávat interní předpisy státní správy formou usnesení vlády) •Výkonu funkcí vlády napomáhají nejen podřízení správní úřady, ale také poradní orgány vlády Správní úřady •Soustava správních úřadů: -Ministerstva = ústřední správní úřady, v jejichž čele stojí členové vlády -Ostatní ústřední správní úřady = správní úřady přímo podřízené vládě -správní úřady s celostátní působností -Místní správní úřady (s územně omezenou působností - Druhy působnosti správních úřadů •Věcná - dle okruhu problémů, na něž se působnost úřadu vztahuje, •Územní dle rozsahu území, na němž úřad svoji věcnou působnost vykonává, •Funkční - v závislosti na tom, zda úřad ve správním řízení rozhoduje v prvním stupni, nebo až o opravných prostředcích •Funkční působnost úřadu x funkční příslušnost úřední osoby (v rámci úřadu dle jeho interního předpisu) ve správním procesu Státní správa v přenesené působnosti •Výkon státní správy může být delegován orgánu samosprávy = státní správa v přenesené působnosti •Dominantní koncept organizace místní státní správy v ČR (tradice od dob rakouské monarchie x francouzská tradice) •Při výkonu státní správy v přenesené působnosti je orgán samosprávy funkčně (nikoli organizačně) podřízen vládě. „Nezávislé správní úřady“ •Správní úřad funkčně nepodřízený vládě (není vázán pokyny vlády při výkonu zákonem stanovené působnosti) •Koncept rozvíjející se od konce 19. století nejdříve v USA – independent regulatory authority •Koncept problematický z hlediska ústavního práva, pokud ústava existenci takových úřadů přímo neupravuje (např. mediální rada v Polsku nebo Francii x právní postavení mediálních rady nebo Úřadu na ochranu osobních údajů v ČR). Samospráva – definice a znaky •Výkon veřejné správy jinou právnickou osobou (veřejnoprávní korporací) než státem •Osobní, ekonomický a územní základ samosprávy = členové + vlastní majetek + územní obvod •Osobní + ekonomický základ = zájmová samospráva •Osobní + ekonomický + územní základ = územní samospráva Územní samospráva •Vyšší územní samosprávné celky -Kraje (zákon č. 130/2000 Sb.) -Hlavní město Praha (zákon č. 131/2000 Sb.) •Obce (zákon č. 128/2000 Sb.) -Obce (venkovského typu) -Městysty -Města: dále též – statutární města (mohou si upravit vnitřní poměry vyhláškou-statutem), územně členěná statutární města (pokud se dle statutu dále člení na městské části, kterým je delegována část samostatné působnosti města) •Problém: Vojenské újezdy (stojí mimo územní samosprávné celky x čl. 99 Ústavy) Zájmová samospráva •Profesní komory – přenesení výkonu veřejné správy ve věcech regulovaného povolání (advokáti, notáři, auditoři, lékaři, zubní lékaři, farmaceuti, veterinární lékaři, autorizovaní inženýři, architekti, patentoví zástupci, daňoví poradci..) •Vysokoškolská samospráva – institucionální záruka svobodného vědeckého bádání a výuky Organizační diagram Veřejná správa Státní správa Samospráva Přímá Nepřímá Územní Zájmová Přenesená Propůjčená Literatura •V. Sládeček. Obecné správní právo. Kapitola 1, s. 15-37. •J. Blahož., V.Balaš, K. Klíma. Srovnávací ústavní právo. Část první, s. 19-53. • •Viz studijní materiály předmětu v IS MU