Seminář 10 Témata: filmy (knihy) o Holocaustu a přístupy Hranice použiti přístupů v praxi (kriteria) Spojeni „sociální problém – přístup – film“ Reflexe kolektivní paměti jako terapeutický proces, a pomáhající pracovník jako zprostředkovatel Kolektivní paměť Sdílený a společně užívaný systém pohledů na minulost, který uspořádá vztahy a hodnoty Patří skupině, generací a nebo určité skupině Nemůže být jediná pro všechny Zafixovaná v kultuře a výuce historii Pohledy na možnost fiction-filmů o kolektivní paměti •Contra •Teodor Adorno: •to není možně psát básni po Auschwitzu •Fiction je protikladem racionalitě v popovídání o válce a Holocauste •Pro •Walter Benjamin •Kolektivní paměť jako konstantní sebe -reprodukující proces, a proto každá nová generace potřebuje svůj pohled a kontinuitu s příštími Trauma svědka a její transformace v českém kinematografe Význam kolektivní paměti o Holocaustu a válce pro modernitu Nejednoznačné události, dokonce tabuizované Jiné moderní události, které se tyká nelidskosti Paměť postav Sophiině volby: Stingo Rozbor paměti o holocaustu způsobí lepší pochopení americké historii a otroctví Akceptování narativu své rodiny jako otrokářů Paměť postav Sophiině volby: Sophie •Překonání rozpaků vzpomínek •Bolestivá paměť a její akceptování •Paměť jako zdroj traumata Paměť postav Sophiině volby: Nathan •Virtuální paměť jako zdroj identity a ztotožněni sebe s oběti •Paměť jako zaklad manipulace a symbolické interakce Komunikace prostřednictvím kolektivní paměti •Svědčící oběť •Viktimizováný svědek Arnošt Lustig: Encyklopedista témata Holocaust •Vice než 20 dílů o Holocauste •Aplikace reflexivního a humanistického přístupu: Dita Saxová a Kateřina Horovitzová jako dvě strany oběti holocaustu • Bohumil Hrabal jako hlas svědků •Překonání pasivity v vypracováni sebevědomí •Reflexivní a nebo humanistický přístup? Paměť o Holocauste a válce mezi Čechy Společná nebo různá Pocit viny Nejistota Hájení před paměti Jakou má být historie Holocaustu? •Optimistická •Pesimistická Holocaust jako historie anomálie •Co omezuje vyjádření Holocaustu v rámce funkcionalistického přístupu? •Jaké metody používá režiséři na zdůraznění problému nacismu jako anomálie? •Proč této metody jsou riskantní podle pohledu sociálních vědců? • Klišé jako hlavní metoda •Pozitivní postava je skoro ideální nebo stává se ideální (co má větší výkon pro vliv na diváky) •Negativní postava se představuje jako sociopat či šílený či třeba potřebující izolace •Zlo je ne-normalita, slušnost je norma •Černě-bílý popis problému má základem protiklad Schindlera a Goethe •Přežití jako hlavni cíl, fašismus jako katastrofa Jaká klišé se použil Spielberg ve filmu Schindler’s list? •Zlepšil podobu Schindlera a jeho pomocníka •Zdůraznil podobu Amona Goethe •„Zblbil“ podoby nacisty •Představil vše židovské postavy jako oběti (včetně specifickému pojmu „oběť“ v filmu) •Přidal další oběti (vice než ve skutečnosti) Idealizace podoby Schindlera •Skutečný Schindler chtěl vydělávat peníze korektně •Filmová postava pracuje proti profitu Idealizace podoby Schindlera •Hra karty na život Heleny Hirschové, služebné Gothe: Schindler nabízel jako sazku 1 tisíc dolaru když zvítězí, a 2 když prohraje, a to udělají aby Helena zůstala na seznamu •Podle svědků to byl úplně fiction • Idealizace podoby Schindlera Židove z Schindlerova seznamu řekli, že nabízeli peníze různým lidem, ale jen Schindler byl připraveny riskovat. Normální obchod za tuto dobu se počítaje jako hrdinský čin? Amon Gothe: skuteční a filmový •Proč Ralph Fiennes? Spielberg hledal sexuálně atraktivního zločince (fašismus jako ideologie i na základu sexuálního přilákaní) • Postava má klinické projevy krutosti, skoro vypadá jako sociopat, skutečny měl dost chronických nemoci včetně cukrovky, a byl dokonce popraven nacisty v 1944 Rozporná atraktivita postavy Gothevá puška a postřelení vězňů •Bydlil na jiní straně kopce od táboru a nemohl střílet •Ve filmu to dělá pořad Projevy rozpaku •Neměl žádný romantický vztah k Heleně Hirschově „Blbí“ nacisti •Úryvek ve filmu, kdy tři důstojníci zkusí postřelit jednoho s židů, ale jejich pistole jsou zlomené Zdůrazněni krutosti •Holčička v červeném kabátu přežila ghetto •Mladý muž, nadaný muzikant, jíž pracoval pro Goethe a kterého ten postřelil ve filmu, taky zůstal žit Obchod v krutou dobu •Marcel Goldberg pracoval jako Itzhak Stern v účetní službě a bral úplatky od židů Imre Kertész, maďarský spisovatel •I regard as kitsch any representation of the Holocaust that is incapable of understanding or unwilling to understand the organic connection between our own deformed mode of life (whether in the private sphere or on the level of "civilization" as such) and the very possibility of the Holocaust. Here I have in mind those representations that seek to establish the Holocaust once and for all as something foreign to human nature; that seek to drive the Holocaust out of the realm of human experience Jiné příklady kýče o Holocaustu Kubrik o filmu: •The thing is, Schindler's List is about success, •the Holocaust was about failure Klišé a funkcionalistický přístup Film v rámci funkcionalistického přístupu jako symbolická interakce mezi divákem a těmi, kdo toče film Jakou úlohu má splnit každá strana, aby ta interakce dopadla účinně? Dá se filmu v rámci funkcionalistického přístupu zbavit klišé? Alternativní přístupy: humanistický •Přemyšlení o motivaci nacistů (Heinrich Böll- Vlak dojel přesně: vojáci jako viníci a zároveň oběti) •Odlišování nacismu a lidi jako nacisty •Obyčejný člověk a ba hříšník jako ten, kdo potřebuje obhajobu (oběť není neviňátko) • Příklady humanistického přístupu Humanistický přístup S pohledu koho jsou natočeny této filmy, oběti a nebo svědka? Co vidí svědek odlišného, a co cítí? Jak se popisuje válka v rámci tohoto přístupu? Příběhy obyčejných lidi? Protiklad života? Pasqualino Sedmikráska Kontinuita mezi politikou italské vlády, názorem na ni národa a válkou Důsledky války: žádná svoboda, Italie jako velký nevěstinec Ideologie přežit za jakoukoliv cenu (co způsobilo sociální krizi v Italii v 1950 leta) Životopis Pasqualino jako toho, kdo patří institucím Život je krásný Kýč nebo humanistický film? Radikální přístup •Fašismus jako extrémní snaha dosáhnout normy a podle toho mít právo posuzovat jiné lidi (Hannah Arendtová, pocit viny): •Obyčejný člověk v zoufalosti a pod tlakem veřejnosti a předpisů rozhoduje korespondovat úlohám v rozpaku •„Nestydím se toho, že jsem Němka, ale toho, že jsem člověkem“ • Reflexivní přístup Proč potřebujeme filmy Existuje pravda, kterou se dá vyjádřit přes slovo, existuje hlubší pravda, kterou se dá pochopit jen přes mlčení, ale také jsou pravdy, které nejsou pro vyjádřeni ani i přes mlčeni Rabi dynastie Kotsk Domácí úkol Filmy na ohodnoceni •http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Holocaust_films •Zvolit jakýkoliv film a analyzovat ho podle přístupu