VYUŽÍVÁNÍ FILMŮ V SOCIÁLNÍ PRÁCI: KULTURNÍ PRAXE JAKO METODA KOMPLEXNÍHO A HUMANISTICKÉHO PŘÍSTUPU K POMÁHAJÍCÍ ČINNOSTI Shmidt Victoria MSSC in social work schmidtvica@yahoo.com Cíle kurzu: •Rozborem práce s filmy poukázat na protiklady i možnosti pomáhajících profesí a identifikovat svoje postavění mezi různými přístupy • •Vyzkoušet si efektivitu kino-terapie, a také sebe jako potenciálního terapeuta • Dnešní cíle a aktivity Jak se práce s filmem podobá jiným typům zasahování pomáhajících pracovníků a čím se odlišuje? Seznámení v diskuzi o stereotypním a pozitivním pohledu na využívání filmů Prvky kompetence kinoterapeuta – probíráme úryvek z animovaného filmu Lilo a Stitch Kino-terapie •1a je jednoduší, než jiné typy terapie: zvol si ten pravý film, pust ho, a klient má problém za sebou • •1b Potřebuje doplňkové kompetence a vztah k filmům, a schopnost jejich analýzy • Odborník, který využívá filmy •2a může přijít o svou autoritu, proto že využívání filmů nevypadá moc profesně •2b preferuje nedirektivní přístup ke klientovi a dodržuje rovnováhu mezi klienty a odborníkem • Film •3a je prostředek pro sebe-reflexi a sebeterapii •3b zprostředkuje komunikaci a podporuje vzájemné pochopení • Podívejte se na úryvek jako obyčejný DIVÁK Ale zkuste se představit, že jste •Dítě ve věku 7 let •Nezkušený náhradní rodič •Pracovník SPOD Pozice diváka Hlavní prostředky pro terapeutické účinky: Identita (komu jsem podobný/á, koho bych zařadil/a do své skutečnosti jako sebe) Soucit (do koho jsem schopný/á se vcítit ) Resistence (čí úloha mě nezajímá, a nebo s jakou postavou nechci mít nic společného) Identita, soucit, resistence … Otázky k terapeutické diskuzi Co může znamenat (ne)schopnost vypracovat identitu s postavou? Na čem záleží schopnost vcítit se postav: na potenciálu filmu dojmout diváky, na citlivosti diváka, na konkrétní situaci diváka v průběhu sledování filmu, na reakci jiných lidí z okolí? Otázka k sebereflexi •Máte (nebo jste měl(a)) nějakou postavu, která fungovala jako zdroj vzorků chování - proste byla tím, kým byste chtěl(a) být? • a opačně • •Měl(a) jste zkušenost s výrazně negativním vztahem k postavě? • Možné vysvětlení identity s postavou •Jak chceme vypadat před jinými lidmi • •Co považujeme za nejdůležitější , jaké naše schopnosti a vlastnosti, a co omezujeme • •Jak rozlišujeme atraktivní druh chováni a typy osobnosti (co a kdo ovlivňuje naší volbu) • Co je úlohou filmu, a co - odborníka Vtáhnout klienta do světu filmu a zařídit možnost soucitu Aktivovat reflexi klienta na své reakce a pohledy Podívejte se na úryvek jako EXPERT ze sféry sociální práce a z hlediska následujících problémů •Veřejná postava pomáhajícího odborníka •Zodpovědný opatrovník či náhradní rodič •Potřeby dítěte •Agresivita a její projevy Veřejná postava pomáhajícího odborníka Kdo je sociální pracovník podle veřejného míněni v Americe: bezmocný či superman? Jaké schopnosti má pracovník a čím si odlišuje od klienta? Jakou strategii uskutečňuje sociální pracovník, strategii kontroly či empowerment (dává tím klientovi nové možnosti)? Různobarevnost a generaci postav sociálních pracovníků Odkazy pro zájemce •Through the eyes of Hollywood: images of social workers in film by Miriam L. Freeman, Deborah P. Valentine •http://findarticles.com/p/articles/mi_hb6467/is_2_49/ai_n29086466/?tag=mantle_skin;content • •Social work in the movies: another look. •http://www.thefreelibrary.com/Social+work+in+the+movies%3A+another+look.-a0151323447 Zodpovědný opatrovník Jak úryvek popisuje, kdo neodpovídá kritériu správného chováni poručníka? Nakolik je tento popis karikaturou na veřejnou představu o zodpovědném dospělém? Co vidí a co nevidí sociální pracovník v chování Nani a proč? Potřeby dítěte •Co Lilo nemá (nebo nemá v dostatečné míře) ze seznamu nejdůležitějších potřeb podle úryvku? •Jaká důležitá informace není k dispozici pro ohodnocení potřeb Lilo? •Jestliže existuje velký rozdíl mezi emocionálními vztahy a úrovní poskytování péče o dítě – co je prioritou při rozhodování? • Agresivita a její projevy Jaké druhy agresivního chování prokazují postavy (verbální agresivita, fyzická agresivita, citové vydírání, hrozba, libovůle)? Na čem záleže agresivita každé z postav (jaké zdroji agresivity má a může mít každá postava)? Je agresivita ve veřejném životě nevyhnutelná? Když se díváme na film jako expert •Reflexe odborníka •Konstatace a interpretace chování, jaké teorii se využívaje a proč •Jaká témata se podtrhuje a proč Podívejte se na úryvek jako ODBORNÍK Nakolik ten úryvek i přes cizí kulturu, bude srozumitelný pro české diváky? Jaké vlastnosti chování postav jsou „mezinárodni“? Jaké (ne)výhody může mít ten film jako cizí film? Podívejte se na úryvek jako ODBORNÍK Na co může byt nasměrována diskuze o tomto úryvku: •agresivita, • schopnost obhájit své zájmy, • styl komunikace mezi rodiči a dítětem, • vliv komercionalizované kultury na chování dítěte, • strach před komunikací s úředníky? Podívejte se na úryvek jako KRITIK •Jaké kultury míchá ten film a proč? Za jakým účelem má tento film množství odkazů na havajskou kulturu a masovou americkou kulturu šedesátých let? •Jaké žánry a filmy se v úryvku využívají? •Které umělecké způsoby z uvedených v úryvku vytvářejí humor? • Autoři • • • • •Dean DeBlois •a Chris Sanders •Zúčastnili se točení více než 10 animovaných filmů (Mulan, Lví král, Beauty and the Beast ) •http://kiskaloo.com/ • Dean DeBlois and Chris Sanders in Lilo & Stitch Práce s filmem potřebuje implementaci všech úloh: • •Divák -Aby rozlišoval(a) reakci odborné a mimo povolaní -Aby měl(a) představu o pohledu klientů na film • Práce s filmem potřebuje implementaci všech úloh: •Expert •Aby se dozvěděl projev problému v komercionalizované kultuře, která bezprostředně ovlivňuje klienty •Aby spojil film a teoretické podklady Práce s filmem potřebuje implementaci všech úloh: •Odborník •Aby spojil(a) potřeby klienta s filmem, metodou praxe, atd. •Aby podpořil(a) sebereflexi, která se týká překážek ve všímání problém klientů • • Práce s filmem potřebuje implementaci všech úloh: •Kritik •Aby vzal(a) do vědomi kontexty filmu •Aby využil(a) vizuální specifiku filmu Domácí úkol •Pes, který uvnitř byl kočkou (The dog who was a cat incide) Siri Melchior, 2002 •http://www.youtube.com/watch?v=bn28cTaiaM4 •Má hlavní postava problém nebo ne? •S kým můžeme hlavní postavu porovnat? •Byl tento problém vůbec vyřešen a jak? Má hlavní postava problém nebo ne? Zvolte odpověď, která vám nejvíce vyhovuje: 1.Schová se od sobe a neakceptuje svoje přítomné „Já“ 2.Má bipolární poruchu (co je symptomem schizofrenie), co je typický projev pro bezdomovci , a potřebují speciální léčbu a komplexní sociální podporu 3.Má problém jen kvůli veřejným názorům – které předpisují být kočkou, a nebo psem 4.Psi a kočky si ho nevšímají, proto že na jednou objevuje něco, co se jim nelibí, a už je sám S kým můžeme hlavní postavu porovnat ? 1.Transgender (transsexuál) 2.Jakýkoliv člověk – každý má svou „kočku“ a musí najít způsob, jak s ní žit 3.Člověk, který nemá strach ze své upřímnosti, ale platí za to osamělostí 4.Člověk v moderní době, která požaduje sledování dost různých pravidel, z čeho vypadáme jako psi, i když jsme kočky a naopak Jak ten problém byl vyřešen a ba byl li vyřešen? •Překonání krizové situace (utopeni) a vypracování týmu mezi kočkou a psem •Potkání další osoby (kočky se psem uvnitř), která je pro ostatní „cizí“ •A vaše verze odpovědi • Příští seminář •Otázky, které budeme probírat: •Film jako manuál správného chováni nebo zdroj nezávislosti •Terapeutický film uklidní nebo vzrušuje •Film klade otázky nebo odpovídá na otázky Ohodnocení kurzu •Účast v seminářích 20% • •Domácí úkoly 40% • •Pokus vypracovat cvičení a nebo celý program 40%