Plánování využiti filmu v praxi Typy k diskuzi •Kontinuita kroků v vypracováni filmu •Definováni úlohy filmu v vaši praxí •Souvislost mezi stylistikou práce s filmem a obecnou odborní stylistikou Úloha filmu •Zprostředkovatel komunikace (jako pes nebo delfín v animalo-terapii) •Provokující agent •Uklidňující agent •Odraz odborného přístupu a sebereflexe: •interpretace filmu= interpretace klienta • Varieta strategií využívání filmu •Garra Rufa (Doctor Fish) •Film-přednáška? •Terapeutický film? •Film na probuzení? •Provokuje? K čemu? •Vysvětluje? Co? •Uklidňuje? S čím? Informuje a nebo problematizuje? Jak film popisuje práci s klientem: co je klíčovou metodou a její prostředkem, jakému přístupu patři hlavní postava? Symbolická řada filmu: ryba, chytaní ryby, kladivo, práce „pod vodou“ v oblečení potápěče, pochodová skladba, podporuje přístup nebo kritizuje? Kdo je cílovou skupinou práce s filmem, klienti nebo terapeuti? S jakým problémem se setkává terapeut? Metoda postupného napovídání •Jak film popisuje práci s klientem: •Interakce s klientem (rovnost mezi klientem a terapeutem, důvěra a hranice, určitá symbolická interakce) •Přístup (fokus na interakci a dynamické straně problému, analýza verbálního projevu) •Temporální záměr problému (cyklus?) •Etické hodnoty (jakou přestoupil hlavní postava, a co se stalo) Intenzivnější napovídání •Jaké funkce splňuje ryba Garra Rufa? •Jaký význam má důsledný vývoj protikladu •Vkusně a slušně vs. Tajemně a odporně? •Jak funguje metoda pozitivní konotace? •Proč nefunguje možnost sebe-pomoci? Role metody postupního napovídání Udržovat dynamický vývoj školení Hodnotit kompetence skupiny a identifikovat mizery Postupně seznámit s novými koncepty Zlepšování představy o kompetencí studentů Metoda udržování fokusu Oddělit různá pásma filmu a pracovat s každým Sjednotit výsledky práce s každým pásmem Vypracovat a ohodnotit základ sjednocení jako hlavní vystup analýzy filmu Přes skupinovou práci a nebo postupní rozbor jednotlivce Intenzita využíváni filmu •Film a jeho rozbor jako základ praxe (kino-terapie, kino-přednášení) •Film jako významná součást praxe v spojení s jinými metody (funkční hráni, testy ne sebepoznání) •Film jako přídavný element praxe (úryvky jako příklady, „ohřívání“ skupiny přes rozbor filmu) • Schéma intenzivní práce s filmem Úlohy Divák, kritik, expert, odborník v praxi První schéma kino-terapie Druhé schéma kino-přednáška Varianty Reflexe: domácí úkol •Jak byste chtěli využívat filmy? •V rámci jakého problému? •Za jakým účelem? •Co je nenahraditelného a unikátního v metodě práce s filmem? •Co jsou hlavní výhody a hlavni zápory v využiti filmu podle Vás? • Film a jeho rozbor jako základ praxe •Riziko nebo příležitost? •Nadměrné namáhání na verbální schopnosti (své a klientovy) nebo vývoj návyků využívání řeči ve prospěch zvládaní (coping behaviour)? •Vizualizace a symbolické řady: nejistota nebo flexibilní interpretace •Empatie: v souhrnu účinnosti filmu nebo proti tomu (jen projev závislosti na zažitcích) • Komunikace odborník - klient •Obecná pravidla a vypracovaná v komunikaci •Problém autority odborníka a účinnosti terapie (kdo je králem) •Cíl terapie v procesu a nebo výsledcích •Překonání stereotypných pohledů • • Film a jeho rozbor jako základ praxe •Riziko nebo příležitost? •Film je obecná věc, a jeho využívání se zbaví odborníka svatozáře profesionalismu nebo klient bude mít možnost akceptovat metodu a začat to využívat samostatně •V rámci kterého přístupu je to příležitost, a v rámci kterého riziko? • Film a jeho rozbor jako základ praxe •Riziko nebo příležitost? •Když film je oporou vaši práce, to podceňuje teoretický rámec (film je náhradou teorie?) nebo film spojuje teorii a praxi? •Překonání zjednodušeného pohledu na film – otázka terapeuta a nebo klienta také? Rozhodnete podle přístupu Kontinuita kroků v vypracování programu školení •Jaké výsledky chcete dosáhnout •Vaše cílová skupina a její vlastnosti (co o ní víte a co ne) •Teoretický rámec a jeho odůvodnění podle cílů a vlastnosti skupiny •Volba filmu •Druhy cvičeni a jejích kontinuita •Rozbor výsledků Výsledky a cíle •Přídavný cíl Zlepšování kontaktu (vypracováni společného „slovníku“ pro popis problému, vzájemné pochopení, seřaděni týmu) •Cíl ve vzděláváni Růst sociálních a psychologických kompetencí (zvládající chováni, pochopení zdrojů problém, prevence manipulace, atd) •Terapeutický cíl Identita a sebe-akceptováni (katarze a prožíváni znovu bolestivých zážitků, revize pohledu na problém) Způsoby popsat cílovou skupinu •Podle věku, pohlaví, sociálnímu státu •Podle problému •Podle typu skupiny: •Skupina je hlavním zdrojem •Skupina jako třída (se sestava z lidi, kteří mají stejný zajem) •skupina je klientem, například, konflikt v týmy, třidě, náhradní rodina a její okoli • Výběr teoretického rámci •Podle •problému •vaši odborní pozice •toho, jak klient konstruuje problém a svět? • Mulan jako příklad humanistického přístupu •Tři stupně vývoje identity: •Negace toho, co není pravé Já •Odhaleni a akceptování latentních motivů •Překonání ignorance se strany jiných přes přepracování referentí skupiny Výběr teoretického rámci •Možnosti kombinováni přístupu a teorií •Přístupy, které jsou vedle sebe •Postupní pohyb od jednoho k druhému (například, v podpoře volby povoláni: od popisu vlastnosti v funkcionalistickém k popisu hodnot v reflexivním) • Odůvodněni teoretického rámci •Užitečnost podle zkušenosti klienta •Možnost vypracovat hodný způsob pochopit problém a zvládat s nim (jaký je způsob) •Na porovnáni s jinými přístupe tento je lepši Volba filme •Druhy filmů podle souvislosti s teorií •Důsledný příklad teorie – ilustruje teorie / konstruuje problém stejné jako skutečný příběh •Film jako interpretace skutečnosti v rámci nějakého přístupu •Film jako pohled na psychosociální praxi •Film jako zdroj předsudků Film-pokus a film-geschtalt Skutečnost ve filmu Pomáhající činnost Ridley Scott a předpis dospívání Volba filmu podle kontextu •Životopis režisére (jaké filmy točil, jaké má hodnoty, co deklaruje jako základy své práce) •Film mezi jinými filmy režisére •Poměry natočení filmu (kdy byl natočen, co odrazuje ze skutečnosti, co v veřejném živote ovlivnilo točení filmu) • Volba filmu-příkladu: Popis filmu v rámci přístupu •Postavy (kritéria, podle kterých popisujete postavy, a popis přes porovnáni) •Příběh (historie, přístup k vypraveni) •Postavy+příběh: vývoj postav •Temporální směr filmu • Druhy cvičeni a aktivit •Cvičeni-příručky (znalost postav, příběhu, podpora vyjádření pohledu na film) •Cvičeni-provokace (pro volnější pohled na film) •Cvičení c účelem rozboru (postav, historie, přístupu, který uplatnil režisér a tým) •Cvičení s účelem soucitu (identita, empatie k filmovým postavám) Cvičeni-příručky: cíle •Ohříváni skupiny •Aktivizace znalosti a pozornosti (když nějaké cvičeni dodáte před filmem) •Ohodnoceni to, co chápou a jak aktivně budou pracovat dal •Začat cvičit a zaplést skupinu do aktivit • Rizika příručkových cvičení •Stupeň složitelnosti (příliš snadné nebo naopak) •Nudnost (nemusí vypadat jako zkouška) •Příliš zaměřeno na soutěž Cvičeni-příručky: typy •Hra „lež – pravda“ (fakty z filmu ohodnotit jako falešné nebo pravdivé) •Rozlišováni postav podle formálních příznaků •Soutěž na vzpomínáni nejvyššího počtu postav •Obrázky a jména podle souvztažnosti • Cvičeni-provokace: cíle •Zbavit se stereotypního pohledu na film •Podporovat vyšší aktivitu skupiny •Ohodnotit vztahy ve skupině (provokace projevuje vzájemné reakcí) •Přesvědčit v nutnosti nového pohledu • Cvičeni-provokace: typy •Porovnáni postav, které jsou příliš odlišní •Porovnáni příběhu s jinými filmy a dokonce jinými projevy kultury (pěsničky z Mulan porovnat z populárními hity) •Ohodnoceni příběhu podle kritéria skutečnost a v opačném případu navrch své verze • • Cvičení-aplikováni teorie: cíle •Akceptováni jiných způsobů považováni problému •Sebe-analýza a vypracováni racionálnějšího pohledu na své problémy •Ovládáni instrumenty analýzy pro další samostatné práci Cvičení-aplikováni teorie: typy •Taxonomie postav (popsat kriteria a za úkol dat najit postavy, chování kterých je relevantní popisu) •Vysvětlováni chováni postav podle teorie a podle běžného pohledu •Porovnáni teorie a příběhu filmu •Funkční hry: e.g. postavy u psychologa • Lilo a Stitch jako příklad vývoje emocionální vazby •Negativní afekt jako základ chováni •Přinuceni k spolupráci •Zvládáni s předpisy chováni •Spontání projev citu •Akceptováni jiného a přes to sebe Cvičení-aplikováni teorie: rizika •Komplikace pochopeni •Volba teorie • Terapeutické cvičení: cíle •Katarze (přežit ještě jednou a s dobrým dopadnutím) •Práce s zakázanými city •Akceptováni zkušenosti Terapeutické cvičení: typy •Identita s postavou, přenos postavy do skutečného života (otázky na identitu z různých pohledu) a naopak •Otázky na vysvětlováni vztahů •Dívání • Jak spojit typy cvičeni mezi sebou •Aktuální téma •Probírání toho, co mělo největší emocionální odezvu •Střídání racionálního a emotivního Metodické drobnosti •Co je lepše, vzít velmi známý film a probrat ho z nového pohledu nebo stavět na nový a zvláštní film? •Co je lepše spolu se dívat na film nebo dat úkolem podívat se na film předem? •Co je lepše přerušovat průběh filmu pro komentáře a úkoly nebo dívat se a potom probírat?