Finální seminář Rozbor filmů o Holocauste: význam pro pomáhající pracovníky Kontexty analýzy filmu Druhy cvičení a volba filmu K čemu potřebujeme zkušenosti z filmů o Holocauste Akceptování složitějšího přístupu k sociálnímu problému Model svědek – oběť – kat jako univerzální a generace filmy o Holocaustu jako odraz jeho vývoje Holocaust jako systémový příběh zla a nespravedlnosti Složitější model jako prevence paternalismu •Využíváni antitéz •Válka jako odebírající dnešek a zastávající možnost propojit budoucnost a dnešek •Temporální směr seberespektování jako možnosti volit a plánovat Generace filmů o holocaustu: směrem k složitějšímu pohledu Oběť se převrátí v svědka Oběť není ani neviňátko ani hrdina Cena zahranění života, kdo ji hradí Selektivní přístup je normou? Co je vysíláním těchto postav, čím se podobá •Solomon Sorovich •Padělatel peníz •Přežije díky kriminálnímu talentu •Vladislav Szpilman •Pianista •Přežije kvůli hudbě a oddanosti jí Společné vlastnosti sociálního Přežijí díky talentu a obdivu, který měli od jiných (včetně katů) Umělecká činnost jako zdroj zvládaní Snaha přežit a žádný pocit oběti Svědci holocaustu Kriminální podklad fašismu jako zdroj přijati svého chování Kontext rozboru filmu: předchozí tvorba Horror, který točili režiséři Drobnosti bytu a svět věcí ve filmech Osobní zkušenost jako zaklad konstruováni fašismu Kontext předlohy ve filmu Porovnání skutečného a filmového příběhu Salomon Smolianoff byl hledán za svou kriminální aktivitu, a po válce žil v Brasilii, zůstal výtvarníkem Adolf Burger nebyl zločincem, jen začal vytiskovat falešné dokumenty pro židy, aby zahranil jim život Władysław Szpilman napsal vzpomínky, které byli zakázaný k tisku jako nekorespondující sovětské představě Wilhelm Adalbert Hosenfeld zahranil život několika Židům a Polákům, a Szpilman pokusil zahranit život mu Proč zjednodušený přístup je faktorem paternalismu? Legitimnost oběti nikoliv svědků (Pianista je lepší film, než Šindlerův seznam kvůli základu na historii oběti) Co je protikladem fašismu: nepřirozená ideologie, deviace a protikladem něco přirozenějšího Hanna Arendt: fašismus jako apologie přirozenosti Ideologie fašismu jako zdroj zneužívání lidí Eugenika jako věda, podporující selekci Absurdita eugeniky Projekt proti přirozeným citům Nacisti jako oběti své ideologie Protiklady Pramenu života: zjednoduší nebo problematizují Deklarace vs. Skutečnost Nepřirozenost eugeniky vs. Přirozenost života mimo věd Zdraví jako overvalued idea vs. Zdrávi jako důsledek normálního života (očividní psychické zátěži postav nacistů) Moderní sociologické klišé Netolerance kvůli fobii (homofob je latentní homosexuál) Odcizenost ženského těla v moderní společnosti Sociální model deviace (zdrojem je veřejnost) Obřady jako zdroj zotročení lidí Nakolik této klišé způsobí vypracování představy o nacismu? Norimberský proces (TV film, 2000) Odborní posouzení o fašismu: právníci a psychologové Diskuze mezi nacisty a státní zástupce jako zdroj veřejného pohledu Vývoj pozice hlavní postavy Zlo je absence soucitu Gustave Gilbert Co je pro vás významného v monologu Göringa? Kdybyste byli Gilbertem, co byste řekli na argumenty Göringa? Fašismus jako příklad autoritarismu Trest svědka jako tabu na vývoj této pozice Svědek je vždycky vinní Hanebnost ve prospěch zachování života se převrátí v hanebnost ve prospěch pohodlnějšího života Pozice oběti jako odůvodnění nelidského chování (Juraj Herz) a pozice obětí jako stálá pozice za dobu autoritarismu (Dmitri Astrachan) Druhy aktivit v rámci školení Aplikovat schéma k postavám filmu a identifikovat postavy filmu podle schémata Porovnat sebe a postavy, podle kritérií „nejatraktivnější“ a „nejpodobnější“ Definovat mezery v popisu postav (co nekoresponduje s postavou) Doplňovat popis postav Jaká témata film zdůrazní: •týmová práce (kooperace lidí s různými individualitami jako zdroj zvládání s problémem), •zvládání se stresem (vliv vlastností člověka na strategii zvládání se stresem), •jaké vlastnosti jsou důležitější, psychofyziologické (jako rychlost reakce, schopnost udržovat pozornost a vnímání, vytrvalost) nebo svědomí a hodnoty Jako povoláni se probírá? •Záchranář, •Sociální pracovník, •Odborní pěstounský rodič • Popis postav filmu podle relevantní teorie •Silný či slabý nervový systém •Vytrvalost •Délka pracovní doby •Schopnost pracovat v stresu •Co je zdrojem stresu •Paměť •Flexibilní či rigidní nervový systém •Přepínání z úkolu na úkol •Možnost za stejnou dobu pracovat s několika úkoly • Kritika tradičního přístupu přes Dobu ledovou •Kritické položky •přístup má smysl jen v průběhu krize, kdy seznam požadavků je omezen •zjednoduší popis osobního profilu •zaměřen jen na to, co se nemění v člověku •Otázka: •Kdyby postavy filmu rozhodovaly o tom, co dělat, v průběhu stability, stačilo by vědět, jaký mají psychofyziologický profil ? Doba ledová vs. Za plotem Podobnosti a odlišnosti •postavy mají určitý psychofyziologický profil, •nahází v krizové situaci. • jen tým zachrání je před civilizací •Popis většího počtu postav •Vice zaměřenost na komunikaci Podle kterých kritérií volit film? Počet a rozmanitost postav (vice a měně) Popis postav (do drobnosti) Filmové prostředí (fantastičtější nebo skutečnější) Stupeň provokace (atraktivita postavy + určitý typ profile) Cílová skupina (pěstouni, mladí dospěli, dětí z ústavní péče) Anna Roe: základy teorií •Dva klíčové způsoby zabezpečení potřeb a další druhy povolání: •přes komunikaci s jinými lidmi (dřívější způsob) •přes práci se zdroji informace (modernější způsob) • Úkol 1: Příklad volby práci •Imperátor, Chi-Fu •a dohazovačka pracují jako manažeři. •S jakým druhem moderního manažera můžete porovnat postavy? •Čím jsou podobni •imperátor a Chi-Fu •Chi-Fu •a dohazovačka, •dohazovačka a imperátor? Úkol 1: Příklad volby práci •Co odlišuje Shan Ju od generále Li? •Mají více podobného nebo odlišného? •Kdybyste byli voják, koho byste chtěli mít jako nadřízeného? •Jakým byste nadřízeným chtěli být? Anna Roe: základy teorií •Styl výchovy odůvodní sklon k různým povoláním. •Pozitivní či negativní zkušenost od komunikace s rodiči zajišťuje další cíl práce. Úkol 2: popis dětství jako zdroj rozhodování •V animovaném filmu Mulan hlavní postavy, Shang a Mulan, mají různé historie dětství. Zkuste rekonstruovat vliv rodičů, co říkali, jaké aktivity podporoval, co dětem zakazovali. Kritérií, podle kterých možno postavy porovnat •Protikladní posláni od rodičů • Průběh vývoje kariéry •Schopnosti, které potřebuje kariéra od každé postavy Klíčová hypotéza Roe •Volba pro práce s vysokou intenzitou komunikace má dva důvody: zkušenost v příjemné komunikaci nebo snaha získat takovou komunikaci i přes to, že člověk to neměl •Mulan a Shang: z jakého důvodu chtějí povolání vojáka? Teorie Anny Roe: zásady •Nic ve srovnání s historií kariéry nedává natolik celkovou představu o živote člověka. Dějepis každého muže a ženy v pojmech kariéry způsobí nejpřesnější a úplný odraz osobnosti. Úkol 3: Projevy osobnosti v odborní činnosti •Chien-Po •Jakou má zásadní hodnotu? •Jak se zvládá se stresem války? •Jaké má varianty vývoje kariéry vojáka? Úkol 3: Projevy osobnosti v odborní činnosti •Yao •Jakou má zásadní hodnotu? •Jak se zvládá se stresem války? •Jaké má varianty vývoje kariéry vojáka? Úkol 3: Projevy osobnosti v odborní činnosti •Ling •Jakou má zásadní hodnotu? •Jak se zvládá se stresem války? •Jaké má varianty vývoje kariéry vojáka? Provokativní otázky pro děti •Kdo se rychleji stane důstojníkem? •Kdo je vhodnější pro práci vojáka? •S kým byste spolu pustili do vážného a nebezpečného úkolu? • Provokativní otázky pro odborníky •Nakolik výrazná individualita mezi těmi postavy? •Čím se odlišují: psychofyziologickým stavem nebo motivací? Co zdůrazní film? •Spojuje film individualitu dynamickou (psychofyziologie) a osobní? Jak to využit v diskusi? Teorie Anny Roe: zásady •Situace, které určují průběh života, začínají od narozenin – v určité rodině, za přesnou dobu, v určitém místě, a zkušenost za dobu dětství ovlivňuje další život člověka. Teorie Anny Roe : zásady •Průběh rozhodování o volbě povolání je stejný a nezaleží na tom, jaké faktory ovlivňují tuto volbu. Kontinuita stupně je souvislá s pořádkem dospíváni, který je definován kulturou, ale rychlost a důsledky procesu můžou být různé. Úkol 4: Porovnání teorií •Jaký popis stupně, od Gottfredson nebo Supera, funguje lepše pro Mulan Popis stupně od Gottfredson •čtyři stupně Já-koncepce: •Hra na dospěli (3-5 let) Dětí se naučí přívlastky chování dospěli, urazumejí co známená být dospělým, myšlení je taky zaměřeno na akceptování norem chováni (nejkonservativnější doba v životě člověka). •Zaměřenost na genderové (rodové) úlohy (6-8 let), Já-koncepce se formuje pod vlivem rozlišováni mužského a ženského chování. •Zaměřenost na hodnotnost pro veřejnost, malou a velkou (9-13 let) Všímání sociální stratifikace, svého místa v systému sociálních vazeb a svého sociálního státá •Akceptováni své jedinečnosti, introspekce a nezávisle posuzování o sobě, vyřešení konfliktu mezi představou o genderu, statě a sobe. Popis stupně od D. Supera •Negativní obraz Já (přes popis toho, co nechce) •Sbírání zkušenosti a rozbor propadů, přiznáni sebe •Vypracování svého Já • Teorie Anny Roe : zásady •možnosti člověka ovlivňovat volbu povoláni vypadají větší, než jsou: volba povolání je předurčena zkušenosti z minulosti a veřejnými podmínkami více, než lidé mají zvyk myslit. •Která s postav podle vás nejlepším způsobem potvrzuje tuto zásadu: •Mulan •Schang •Generál Li •Vojáci •? Teorie Anny Roe : zásady •Vznikající vzorky odborného chování ovlivňují všechny jiné typy chování, které člověk vypracuje a projevuje v průběhu života. Jednotlivec je zodpověděn za to, aby byl schopen integrovat kariéru do průběžného života. •Chování otce: • Teorie Anny Roe : zásady •Relevantní a uspokojující práce dělá prevenci proti neurózám a jiným typům nestability. Stejně tak práce, která nepřináší dosazení cílů, stává se zdrojem psychického nezdraví. •Kdo z postav má neurózu z práce a proč? •Kdo naopak dostává z práce klid a usměrnění? •Kdo střídá takové doby? • Teorie Anny Roe : zásady •Vysoká kvalita života obsahuje různé složky, člověk je zodpověděn za uskutečnění těchto standardů, ale veřejnost má vetší míru zodpovědnosti, sociální vliv na kariéru člověka může být universálním prostředkem stejně ve prospěch nebo pro propad člověka. •Ve filmu jsou tři druhy prostředí: •Komunita žen •Komunita mužů •Obyvatelstvo •Jak každé z prostředí ovlivňuje život hlavní postavy? • Teorie Anny Roe : zásady •Neexistuje odborné činnosti, jen jedné, která ideální koresponduje vlastnostem člověka. Stejně neexistuje jen jediného jednotlivce, který udělá práci lepší, než jiní. V rámci každé profese jsou lidé, kteří se sluší vice, ale mající různé schopnosti pro zasahování stejného cílu. •Film Mulan podporuje nebo dementuje tuto zásadu?