Seminář 5 Humanistický přístup: možnosti a omezení Skládá se z čtyř častí: •Rozbor domácího úkolu 2 z pohledu pozici diváka, kritika, experta, a odborníka •Příklad aplikace filmu Cloud cover jako projektivního testu •Humanistický pohled na zločin •Omezení a možnosti humanistického přístupu (analýza filmu Electropolis) Domácí úkol 2: pozice a její implementace Pozice diváka, kritika, experta, a nebo pomáhajícího odborníka Důslednost její implementace Stylistika, odpovídající pozici Kritéria volby a porovnání filmů Expert: porovnáni filmu a teoretických základů Víceúrovňová analýza problému: úroveň jednotlivce, veřejnosti a systému institucí Film se porovná s svou představou o problému nikoli s svým osobním míněním Předpokládá se přesný výklad svého postoje Volba nebo složitějšího filmu a nebo kritizování filmu, vysilujícího předsudky Příklad 1 Normy jako zdroj protikladu a disharmonie Příklad 1: hlavní pojem a přístupy První film projevuje tuto vlastnost veřejnosti, o níž tvrdí reflexivní přístup: společnost vysílá normy, které jsou protikladní navzájem, a tím komplikuje sebevědomí Ale druhý ukazuje na možnost zbavit se předpisu veřejnosti ve vztazích, jež se způsobí akceptováni sebe a jiných Příklad 1: doporučení „Kdyby to byl esej“ Vice fokusu na problém Důslednější implementace kritérií porovnání (smysl pro humor, veřejnost a jednotlivec) Je silnou stránkou to, že to není vyprávění příběhu, ale kostry filmů se dá popsat přes nějaký přístup Příklad 2: postoj k tématu oběti a kata Příklad 2: hlavní pojem a přístupy Filmy mají společnou vlastnost: pochybují o tom kdo je oběti, a kdo je katem Konvencionální hranice dobra a zla se mění, aby byly vypracovány na jinem základu Oba filmy patři reflexivnímu přístupu, ale prostředky, jenž se využívá za účelem reflexe, jsou různé Příklad 2: doporučení „Kdyby to byl esej“ Propojit témata různých uměleckých prostředků ve filmech Kulturní kontext každého z filmů (film ve 1. filmu, knihy ve 2. filmu) Pochyb v hrdinně a pochyb v katu: projev jiných stran osobnosti Příklad 3: marnost snahy stát se ideálním rodičem Příklad 2: hlavní pojem a přístupy Paradoxní porovnáni kvůli adresátu filmů, první je pro moderní rodiny a dospěli, ale druhý je pro dětí, v takovém porovnání je dost možnosti způsobit diskuzi: když dětí se divá na Broučci, dokážou akceptovat různobarevnost moderních rodin Klíčové dilema rodičovství: kdo jsem, zprostředkovatel mezi dítětem a veřejností, a nebo bráním před tlakem veřejnosti Příklad 3: doporučení „Kdyby to byl esej“ Důslednější popis problému ideálního rodičovství přes odpověď na následující otázky: Zdá se vám rodiči z prvního filmu svobodnější než z druhého? Co je zdrojem, omezujícím spontánnost projevu citů a půd? Příklad 4: osobní volba norem Příklad 4: hlavní pojem a přístupy Hlavní otázka je svoboda volby norem Humanistický přístup navrhuje ne jednoznační zákaz na normy, ale možnost volit normy a odstoupit od nich Revoluční přístup podporuje vliv veřejnosti jako zdroj norem a ukazuje na ni jako na omezení, moderní doba jako podporující různobarevnost norem Příklad 4: doporučení „Kdyby to byl esej“ Porovnání je zaměřeno na postoj k volbě norem, a ne přímo na ohodnoceni postoje k problému podle norem. Tento přístup má své výhody, ale potřebuje vice práce: systém faktorů, ovlivňujících volbu norem v těchto filmech Zřetelnější otázka ceny odmítnutí norem v obojích filmech Odborník: film a problém klienta Co obsahuje film s pohledu lidí, pro nichž je postoj k normám má význam: chová se podle norem, omezeny normami, volí normy, odmítá normy Filmy se rozdělují na terapeutické a na te, které potřebují odhalování norem Příklad 5: chování lidí v starším věku Příklad 5: hlavní pojem a přístupy Neformální normy chování lidí staršího věku a předpisy (očekávání) Humanistický a pseudo-revoluční (do konce funkcionalistický) přístupy jako zdroj revolty proti těmto předpisům Filmy představují narrativ zvládání s normami Příklad 5: doporučení „Kdyby to byl esej“ Propojit mezi sebou Základní sféry života: manželství, kamarádství, rodičovství a Základní city: zápas mezi konstruktivními a destruktivními city Nějakým způsobem využit očividní rozdíl mezi filmy, první je umělecké dílo, ale druhý je serial Kritik: umělecké prostředky na vyjádření postoje Filmy se rozdělují podle úrovně umění a prostředků, jež byly vyuzený za účelem určitého cíle Soustředěnost na žánru a originalitě filmu Rozbor klišé a jejích překonání (vyhýbání jim) ve filmu Příklad 6: gotický humor Příklad 6: hlavní pojem a přístupy Fokus na prostředcích: Klišé o smrti, sňatku, lásce, invaliditě Žánr filmu jako zdroj prostředků na překonáni klišé Různobarevnost prostředků ve filmech různého typu Příklad 6: doporučení „Kdyby to byl esej“ Propojit mezi sebou různé prostředky, analyzovat to, jak se toho vnímá divák Analyzovat filmy v kontextu jiných filmů Tima Burtona vice http://www.timburton.com/ Doplňovat analýzu námětu rozborem pohledu Burtona Kontexty!!!! Gotický styl, jeho význam dříve a teď Dá se využit filmy Burtona v terapii •Tabu na diskuzi o smrti a umírání • •Význam smrtelnosti pros smysl pro život • •Žal jako cesta k nezavistlosti Divák: chápat se… Osobní všímání filmu, důvody akceptování a odmítnuti filmu Přednosti jako diváka Ohodnoceni vlivu filmů a toho, co ovlivňuje volbu filmů Příklad 7: jak zařídit svůj život Příklad 7: hlavní pojem a přístupy Co je rodina, prostředí pro další nuceni k uplatnění norem nebo prostor pro autonomie Volba pro osaměly, ale nezávislý život Všímání filmů jako vysilujících normy a hledání ve filmu podpory svým názorům Příklad 7: doporučení „Kdyby to byl esej“ Film provokuje, manipuluje, odhalí - co film děla, aby přesvědčil Nakolik je tímto směrem účinný Co z filmu zaujalo nejvíc Otázka pro ostatní Podle Vás, jakou pozici jste uskutečnili ve svém porovnání filmů ? Příští: rozbor dalších porovnání Příklad aplikování filmu Cloud cover Využívání filmu jako projektivního testu, který nabízí materiál pro interpretace Klasický projektivní test a film Porovnání •Testy •Neutrální stimul •Funkcionalistický přístup k rozboru, patologie nebo norma •Klient je pasivní účastník interpretace • •Film •Stimul má určitý význam •Humanistický přístup k rozboru, city a hranice •Klient je aktivní účastník interpretace • Otázky k příkladu aplikování Jak se všímá Tanya filmu? Jaký svůj problém se projevuje v průběhu interpretace filmu? Jak se mění její pohled na svůj problém? Diskuze o filmu jako zdroj informace o klientovi Etické závady: udržovat rovnost komunikace a upřímnost Jaký druh informace se dá zjistit Interpretace filmu v kontextu situace, v jíž se nahází klient Rozbor filmu Cloud cover: vlastnosti hranic •Propustnost: schopnost vysvětlovat své hranicí •Flexibilita: různá míra hranic v komunikaci s různými lidmi •Stabilita: udržování hranic v komunikaci •Chápání hranic jiných lidí • Co ubližuje hranice Vina zvyšuje propustnost hranic, ten, jíž cítí vinu, neudržuje hranice Nenávist zmenšuje propustnost hranic a také respektování hranic jiných lidi (nedostatek stability) Frustrace omezuje flexibility Jak humanistický přístup definuje lidi, jíž mají stigma zločinec? Podle ohodnocení činu jsou zločinci Podle humanistického přístupu ti, kdo chtějí více, než můžou dosáhnout a nechtějí se změnit Nemůžou zůstat a nebo dosáhnout souhlasu s sebou, a čím se přibližují k cíli, tím jsou vzdálenější od sebe Cena za odkaz od sebe •Jakou cenu hradí Tom Ripley za svůj úspěch? •Čeho se boje? •Kdo je oběť? A čeho? •Proč ve filmu není odplata? Čím humanistický popis osobnosti zločince je odlišný od klasického? •Sociopatická osobnost •Patologická krutost •Mindrák méněcennosti •Intence se přesvědčit o svou unikátnost •Přimáčknuté city •Volba mezi citem a úspěchem •Zákaz na sebeakceptování •Priorita blahobytu • Anthony Minghella (1954–2008) Příklady filmů: Hra osudu Woddy Allen Konflikt intencí jako důsledek doby •Jakou volbu má postava? •Čeho se boje více, přijít o úspěch nebo zůstat závislým? •Je zločinec podle průměrného mínění? • Istvan Szabo Omezení humanistického přístupu Reflexivní přístup Co je zdrojem projevu spontánního chování? Má to význam? Revoluční přístup Co se stane s tím, kdo projevuje svou spontánnost? Dokáže se humanistický přístup překonat sociální excluzi? Funkcionalistický přístup Může humanistický přístup zajistit sociální bezpečí? Rozbor filmu Elektropolis Osobní spontánnost vs. Veřejný pořádek Proč spontánní projevy jsou v protikladu veřejnému pořádku? Proč volba ve prospěch spontánnosti a proti pořádku má anglický název downshifting? Kdy člověk může a kdy nedodržovat balanc mezi spontánním chováním a pořádkem? Rozbor filmu Elektropolis Nejednoznačné zdroje spontánního chování Co ovlivňuje styl tančeni, kdo dává vzorek tance? Co způsobí první projev tančeni panáčka? Proč lidi začínají tančit, co je vlivem: zvyk opakovat pochyb semaforu nebo jejich vlastní intence? Rozbor filmu Elektropolis: vyloučenost humanistické komunity Čím se odlišuje panáček od jiných? Co znamená bydlit v komunitě? Bydli panáček v komunitě nebo je sám? Komunita v Kodaně Albert Schweizer Jedná z nejlepších knih o humanismu •Motto k knize •André Malraux: •Hledám tuto nejvýznamnější oblast duši, ve které pocit bratrstva odolává absolutnímu zlu Domácí úkol 4 Probrat seznam filmů: http://www.plannedlegacy.com/newsletter/movies-with-feeling.html Jaké z uvedených filmy znáte, a na jaké byste se chtěli podívat podle popisu (1-3), odůvodnite svůj zájem