Funkcionalistky přístup Otázky Proč podle počtu filmů a vlivu je nejmocnější přístup? Vývoj funkcionalistického přístupu: úloha jiných přístupů, efekt absorpce Jaké důsledky má popularita funkcionalistického přístupu? Symbolická interakce: pro et contra Postavení Přístup Existují relevantní a nerelevantní symbolické interakce ? Každá symbolická interakce přináší rizika proti pochopeni jiné a sebe ? Život střídá akceptování a odmítnutí symbolických interakcí ? Symbolická interakce se stává z každé komunikace ? Domácí úkol Očividní ironie filmu: odkaz na Iry (zrzavá barva vlasů, povaha, čtení novin) a pohled na Iry jako odporné a chamtivé Přivedení k absurdu a nesmyslu úloh (smrt se chová stejně jako děvče) Možnost mít bezkonfliktní úlohy, když jsi smrt, člověk jako odsouzený vždycky mít konflikt rolí Odmítnout rol znamená ne jen spontánní chování a také akceptování jiné role Klíčové otázky funkcionalistického přístupu Co vice ovlivňuje chování a vývoj: osobnost, vlastnosti jednotlivce nebo prostředí, veřejnost? Jak se dosáhnout rovnováhy mezi prostředí a jednotlivcem Představa o normě a zdrojích její vypracování Snacha analyzovat člověka v rámci symbolických interakcí Klíčové pojmy funkcionalistického přístupu Významné vlastnosti funkcionalistického přístupu: rovnováha mezi sebou a světem •Osobní zodpovědnost za rovnováhu •Akceptování konvencionálních hodnot •Popis osobnosti přes úlohy a vztahy mezi nimi (úloha jako strukturní element vztahů mezi světem a sebou) •Popište postavu Simby podle schémata: potřeby, normy, úlohy, kde je konflikt podle filmu Klíčové ideje přístupu ve filmu Lvi Král Kolo (kolotoč) života Osud podle přírody Správně uspořádání společnosti Zlí jsou ti, kdo májí nebo poruchu chování nebo odlišují se od norem Úkol ke klipu o natočení filmu Lví Král http://www.youtube.com/watch?v=o8ZnCT14nRc&feature=related Co posiluje naší afektivitu ve filmu Jaké symbolické interakce vysílá píseň Podrobení humanistického přístupu Kdo představuje humanistický přístup ve filmu? Jakou úlohu má ten přístup? Co se stání s postavami, které jsou humanisti? Co zmizí z obsahu humanistického přístupu? Generace animovaných filmů v rámci funkcionalistického přístupu Co se mění od generace k generaci: Popis veřejnosti Fokus norem Způsoby dosazení vyrovnanosti Důsledná komplikace představy o normách a sady úloh Významné vlastnosti funkcionalistického přístupu: potřeby jsou klíčové koncepty •Různé přístupy k popisu potřeb a jejich faktorů: •psychoanalýza, •behaviorismus, •sociální naučení, •ekologická psychologie •systémová rodinná terapie • První generace: hippi kultura a mainstream The jungle book (1967) Aristocats (1970) Many Adventures of Winnie the Pooh (1977) Fox and the Hound (1981) Motto: různobarevnost vzorků chování jako základ vyrovnané osobnosti The jungle book http://www.youtube.com/watch?v=Y5ojV1r1XHM Druhá generace: nebezpečnost progresu a vyrovnání s přírodou Lion king (1994) Pocachontos (1995) Tarzan (1999) Motto: Zpátky k přírodě, přirozenost pudů a citů Tarzan, 1999 http://www.youtube.com/watch?v=YbwLKUeu5cw&feature=related Třetí generace, filmy katastrofy Emperor's New Groove (2000) Atlantis: The Lost Empire (2001) Ice age (2002) Motto: máme být spolu, abychom přežili Emperor's New Groove http://www.youtube.com/watch?v=uT4ySwoh27Q Čtvrtá generace: autenticita a její předpis Spirit: Stallion of the Cimarron (2002) Finding Nemo (2003) Shark Tale (2004) Happy Feet (2006) Surf's Up (2007) Motto: hledej svou cestu a přes to sebe, balance mezi vazbou a nezávislosti, návrat k předurčenému údělu Spirit: Stallion of the Cimarron, 2006 http://www.youtube.com/watch?v=d2mppbi9QX4 Otázka Proč různé společnosti točí filmy stejného typu podle vysílání a motto za stejnou dobu? Co je zdrojem podoby motto? Závislost na filmy? Proč ne: Media specific emotions (osmdesátý leta) Potřeba v silnějších afektech jako nový druh potřeby za dobu konsumování (Majo Esses, 2000) potřeba v silnějších zážitcích a možnosti jich dávat najevo, být mezi těmi, kdo se cítí stejně Meta emoce a meta-zkušenost Divák má vice meta-zkušenosti než skuteční zkušenosti (Mayer Gaschke Oliver, 2005) Otázka o vlivu zkušenosti v přítomnosti na transformaci této zkušenosti v rámce konsumace filmů a opak Pět strategií emocionální regulace (Gross, 2007) selekce situací (přes čtení popisu filmu a zkušenost divák může kontrolovat to, na co se divá); modifikace situací (divák si vybírá, jak se bude dívat na film); divák může přerozdělovat svou pozornost a vnímání; divák má možnost interpretovat a ohodnocovat film podle různých kritérií; divák může regulovat rychlost vnímání a své reakci Vítěz konsumní kultury •Ridley Scott •Dějiny a extrémní situace jako zdroj vysílání norem Nejslavnější filmy Skotta První film Ridley Skotta •Film o slušnosti a změně představy o slušném chovaní za dobu války a míru Otázky k filmům Skotta Jak konstruuje spravedlnost, jaký význam má jednotlivec ve prospěch dosazení spravedlnosti? Nakolik představa o spravedlnosti je podobná revolučnímu přístupu? Jeden z posledních filmů Kostra funkcionalistického přístupu Situace rozpaku Změna kvůli čemu Vítěz éry konsumní kultura: Steven Spielberg •Budoucnost jako důsledek nesprávního chování •Řetěz norem: člověk nemůže dodržovat jen některé z norem, musí akceptovat veškerý systém Nejslavnější filmy Spilberga Tajemství úspěšného filmu podle Spielberga Těžká cesta k normalitě Slabý a zlý proti silnému, vytrvalému a dobrému Morálka proto moralismu Co ješte? Domácí úloha •Šindlerův seznam podívat se