Účelem tohoto cvičení je připravit vás k vypracování program školení na základu filmu. Klíčovým návykem pro takovou práci se stává rozbor souvislosti mezi filmem a sociální teorie (to můžou být různé teorie a způsoby jejich klasifikace). Když dosáhnete určité míry této kompetence, dokážete zastavit zjednodušenou interpretaci filmu (svou a toho, kdo je klientem) – jedním z příkladů takového pochopení byl jeden program školení pro žaky z ústavu, zaměřeny na prevenci útěku z ústavu a na základě filmu Madagaskar… Schopnost probírat film v teoretickém rámci způsobí ohodnocení možnosti využit film v pomáhající praxi – za jakým účelem, pro jakou cílovou skupinu, v kontextu jakého problému. Také prosazování teoretických podkladů filmu podporuje reflexi vlastních názorů a nastavení – co nikdy nebude zbytečným, když jste zvolili pomáhající povolání. Plán rozboru filmu o Holocauste je vypracován podle těchto třech úkolů – předpokládám, že po uplatnění tohoto cvičení budete mít vice méně zkušenosti navazujícího rozboru filmu. Diletant vs. Odborník Přečtete komentáře diváků k zvolenému vám filmu – můžete identifikovat té, které považujete za diletantské a zjednodušující film? Uveďte 1-2 komentáře, které si připadají zjednodušeny. Jaká klíčová slova a konstrukce na to zjevně ukazují. Jaký z další uvedených druhů zjednodušeného pohledu jste zjistili: · příliš doslovné vnímání filmu a nevšímání kontextů, metafor · vyjádření pouze emocionálního pohledu – popis emoce neobsahuje ani prvky reflexe, proč dostal(a) tento cit (nezáleží na tom, jaké to jsou city, pozitivní či negativní) · ohodnocení filmu přes stereotyp: „je to v každém filmu o válce, židech“ nebo „je to v každém filmu tohoto režiséra“ · podtrhování určitého pásma filmu a nevšímání jiných (například ve filmu Předčítač zdůraznit historie lásky a nevšimnout se nic jiného) Proč zjednodušení má rizika? Co blokuje i když člověk je obyčejným divákem, na co obyčejný divák potřebuje překonání povrchového vnímání filmu? Souhlasní jste s tím, že zjednodušení a emocionální vnímáni jsou totožné? Kapacita filmu Rozmyslíte, jak film představuje problému: · přes vztahy (kat – oběť – svědek a třeba jiné typy vztahů) · přes námět – co z historie, kterou představuje film, zaujalo nejvíc · přes umělecké pomůcky a prostředky (barva, střih, hudba, atd) · jakou časovou kontinuitu (transpektiva – co obsahuje retrospektivu a perspektivu) vytváří film (předválečná doba, válka, doba po válce, současná doba) Jakým způsobem film definuje problém fašismu a Holocaustu: Funkcionalistický (anomálie fašismu, oběti jsou atraktivní, fašisti jsou devianti a nebo velmi podobni byrokratickým bio-přístrojům, akcent na jednoduchých hodnotách, význam skupiny postav: ve filmu jsou židově, nacisti, ghetto, jednotlivci se popisují jako hrdiny a nebo zlý genius, transpektiva filmu omezena válkou, válkou a předválečným období, válkou a současnou dobou, filmy nepopisuje průběh života, jen nějakou dobu) Humanistický Dita Saxová, Romeo, Julia a tma (neakceptováni fašismu jako projevu sobeckosti, vice o svědcích než o katech a o tom, proč lidé nedokáží pozastavit fašismus i přes to, že mají jiný pohled; postav je relativně min než ve filmech funkcionalistického přístupu, a tato vlastnost způsobí vetší citlivost a pochopení, oběť může být neatraktivní, ale vyžadovat pochopení od diváků, city se popisují jako destruktivní a holocaust jako zdroj této dekonstrukce, obyčejně film představuje historii celého života postavy, a Holocaust jako část tohoto života) Revoluční přístup Na miskách vah (fašismus jako důsledek sociální nespravedlnosti, fokus na katech a veřejnosti, fašismus jako jeden z projevů veřejného libovůli jako komunismus, stalinismus, dokonce i moderní konsumní společnost, postavy jako nosiči nastavení a ideologické soupeři, časová kontinuita filmu vyjadřuje doby a vazby mezi nimi – například, ve filmu Na miskách vah je to vazba mezi fašismem a konsumní společnosti) Reflexivní přístup (soustředěni na západní civilizaci jako zdroje fašismu, hodnota a způsoby jejich vysílání, fašismus jako zaměřený na ideální normy a jejich dosazeni, normalita a přirozenost fašismu a kritizování těch, kdo předpokládá, že přirozené znamená něco dobrého, překonáni fašismu v procesu odmítnuti možnosti zůstat navždy správným a odpovídajícím normám, časová kontinuita může být velmi krátká jako v Diamantech noci a nebo dlouhá jako v Spalovače mrtvol ) Vlastní nastaveni Co jste akceptovali a co ne z filmu? Něco ve filmu jste neakceptovali na začátku, ale pochopili později? Nakolik film odpovídá vaší představě o holocaustu a fašismu? Ta míra odpovídání filmu vašim představám podporovala nebo překázala rozboru filmu?