Filmy Román pro ženy a Román pro muže byly natočeny podle scénářů Michala Viewegha, jenž i v jiných svých knihách (mnohé z nich byly také zfilmovány) provokuje diváky k pochybováni o normách a předpisech týkajících se chování mužů a žen v různých situacích, ale v drtivé většině případů – ve vztazích. Román pro ženy se věnuje příběhu Laury, která se pohybuje mezi normami od matky, kamarádky a partnerů. Film tvrdí, že ženy využívají normy, a tím zneužívají muže, i když normy nejsou žádné hračky, ale závazný a nezbytný základ veřejného života. Lauřina matka využívá normy, aby odmítla potenciálního partnera – vznese ke každému novému partneru nové požadavky, jimž partner od začátku neodpovídá. Ingrid, její kamarádka, váhá mezi bezstarostným akceptováním norem, jež vysílají její partneři, a afektivním tvrzením, že všichni muži „mají být vykastrováni“. Laura osobně konstruuje normy na základě svých fobií z toho, že zůstane opuštěná a středem posměchu. A propad ženského přístupu k normám film zdůvodní scénou v kuchyni, když tři ženské postavy prožívají katarzi a přiznávají, že prohrály. Konflikt mezi Laurou a Oliverem se dá pochopit jako srážka jejich představ o normách. Pohled Olivera je podpořen zkušenostmi – on a Humbert představují převahu mužského pohledu na normy nad ženským. Dokonce mužské postavy filmu nevypadají jako ubohé i v průběhu směšných situaci na rozdíl od ženských. Řekla bych, že film podporuje pozitivní pohled na normy a říká: „S normami nejsou žerty“. Jiny film, Román pro muže, se vysmívá mužské představě o opravdových mužích – mužský pohled na svět je zde vyjádřen různými postavami. Tři z nich uplatňují agresivní přístup v chování mužů a ve finále filmu zažijí prohru – slovenští kluci očividně, ale postava Donutila nepřímo (oženil se proti svému přání, nepodařilo sbalit ženu, o kterou měl zájem, neakceptue stárnutí a smrt). Tyto postavy podtrhují vliv komercionalizované kultury na jejich představu o správném chování a film ukazuje na riziko sledování těmto předpisů. Jiné mužské postavy ve filmu nedávají alternativní normy – naopak, jsou to muži, kteří mají slabosti, a sympatičtější, než postava Donutila, který i přes to, že oběti svých představ, pokazí život nejen sobě, a jíním.