Formulář Žádosti o poskytnutí grantu 1. Základní informace 1.1. Název projektu Lotos otevřený veřejnosti 1.2. Umístění projektu (kraj) Jihomoravský kraj 1.3. Plánovaná doba realizace projektu Datum zahájení 1.1.2012 Datum ukončení 31.12.2013 Počet měsíců 24 2. Žadatel 2.1. Název a kontaktní údaje Název žadatele o.s. Lotos Brno Právní forma občanské sdružení 2.2. Popis žadatele - stručná charakteristika žadatele, popis hlavních činností, které zajišťuje, organizační struktura apod. - Občanské sdružení Lotos Brno je nezávislá nezisková organizace, která poskytuje sociální služby ve městě Brně klientům se závislostí na alkoholu z celé ČR. - Hlavním cílem o. s. Lotos Brno je umožnit osobám se závislostí na alkoholu, které se vlivem svého onemocnění ocitly v nepříznivé sociální situaci, postupně obnovovat své původní dovednosti a kontakty a zapojit se zpět do společnosti. O. s. Lotos Brno, které bylo založeno 22. 10. 2003, působí ve městě Brně. - Sdružení realizuje tyto sociální služby: terapeutickou komunitu s programem psychosociální rehabilitace klientů po ústavní léčbě, ambulantní služby následné péče. - Orgány sdružení tvoří Valná hromada sestávající se ze všech členů, dále volená správní rada a dozorčí rada. Statutárními zástupci jsou předsedkyně správní rady MUDr. Květoslava Vrbová a ředitelka Mgr. Radka Kasanová. 3. Popis projektu 3.1. Celkový popis projektu - celkový cíl projektu - stručný popis jednotlivých aktivit včetně zaměření a očekávaných výsledků - popis výchozího stavu, očekávaný výstup / přínos projektu; jak projekt přispěje ke snížení hospodářských a sociálních rozdílů Výchozí stav - Podle průzkumu provedeného v roce 2010 jen cca 10 % občanů zná v Jihomoravském kraji zdravotní, ekonomické a společenské dopady závislosti na alkoholu. Nízká znalost dopadů závislosti vede k nízké prevenci závislosti. - Odborná veřejnost podceňuje dopady závislosti na alkoholismu. V současné době v ČR neexistuje jednotný plán boje s alkoholismem. - Činnost o.s. Lotos Brno je zaměřena především na práci s klienty se závislostí na alkoholu nebo osobám ohroženým sociálním vyloučením, sdružení tedy řeší následky, nikoli příčiny stavu. - O.s. Lotos Brno je ve své činnosti závislá na dotacích ze státního rozpočtu a z rozpočtu Jihomoravského kraje a Magistrátu města Brna. Hlavní cíl projektu Zlepšit práci s odbornou i laickou veřejností a s potencionálními dárci organizace. Specifické cíle: - Do roku 2015 zvýšit znalost zdravotních, ekonomických a společenských dopadů závislosti na alkoholu v Jihomoravském kraji o 10 %. - Do pěti let zvýšit počet kontaktů sociální prevence za rok o 300. - Vytvořit síť nejméně 300 spolupracujících odborníků. - Zvýšit podíl financování z darů o 10 %. Očekávaný přínos projektu - zvýšení znalosti dopadů povede ke snížení počtu závislých na alkoholu, což zlepší zdravotní stav obyvatel, zvýši ekonomickou výkonnost a sníží veřejné výdaje - zvýšení příjmů z darů přinese větší finanční stabilitu organizace 3.2 Ověřitelné výsledky Ověřitelný výsledek Výchozí hodnota Plánovaná hodnota 1 rok po ukončení realizace 2 roky po ukončení realizace 3 roky po ukončení realizace Znalost dopadů alkoholismu 10 % 18 % 19 % 20 % Počet kontaktů prevence 300 500 550 600 Spolupracující odborníci 5 200 250 300 Příjem z darů 300 tis. Kč 400 tis. Kč 500 tis. Kč 600 tis. Kč 3.3. Soulad s regionální/sektorovou strategií (jinými relevantními dokumenty) - uvést soulad se strategiemi pro danou oblast (státní / regionální), odkaz na příslušné dokumenty Akční plán realizace Národní strategie protidrogové politiky na období 2010-2012 V oblasti užívání legálních drog neexistuje zatím jednotný koordinační mechanismus na národní úrovni, jako tomu je u nelegálních drog. Nicméně v poslední době jednotlivé centrální orgány reagují na problém vysokého užívání alkoholu a tabáku v ČR a přijímají, nebo v blízké budoucnosti plánují přijmout, konkrétní opatření v rámci své působnosti. Akční plán realizace Národní strategie protidrogové politiky na období 2010-2012 hledá možnosti vzájemného propojení/začlenění politiky v oblasti legálních a nelegálních drog, proto obsahuje samostatnou oblast věnovanou alkoholu a tabáku, která je vyjádřením jedné z priorit Národní strategie 2010–2018 týkající se komplexního řešení problematiky nelegálních i legálních drog. Jsou zde obsaženy aktivity, které jdou napříč jednotlivými pilíři a podpůrnými oblastmi. Opatření: Koordinace protidrogové politiky a dostupnost informací v oblasti alkoholu a tabáku. 3.4. Aktivity a harmonogram - stručný a jasný popis jednotlivých aktivit projektu (co a jak se bude v rámci tohoto projektu realizovat), v příloze předložte: indikativní rozpočet (očekávané náklady na jednotlivé aktivity, včetně nákladů na řízeníprojektu) Projekt se skládá z šesti klíčových aktivit. První tři aktivity jsou na sobě časově závislé: vytvoření PR materiálů (letáků, brožur, videospotů) předchází PR kampani, po jejím uskutečnění proběhnou fundraisingové aktivity zaměřené na firemní dárce. Další klíčová aktivita je zaměřena na odbornou veřejnost. Nejprve proběhnou odborné semináře, jejichž cílem je zvýšit preventivní činnost boje proti alkoholismu. Odborná konference i zajištění komunikační platformy povedou k vytvoření sítě odborných pracovníků. Pátá klíčová aktivita povede ke zvýšení kvality a rozsahu služeb prevence s cílem zvýšení atraktivity služeb pro klienty organizace. Popis aktivity 1 Vytvoření PR materiálů. PR materiály budou vytvořeny za pomocí externího dodavatele, na kterého bude vypsána veřejná zakázka. Obsah materiálů včetně cíle komunikace, komunikovaných témat a hodnot dodá PR manažer. Ověřitelný výstup Výchozí hodnota Plánovaná hodnota Propagační brožury 0 10000 Propagační letáky 0 50000 Videospoty 0 3 Audiospoty 0 5 Harmonogram realizace 01-06/12 Oprávněné výdaje (v Kč) 615 460 Popis aktivity 2 PR kampaň. Za PR kampaň bude odpovědný PR manažer. Videospoty i audiospoty budou vysílány v médiích s regionálním dopadem. Letáky a brožury budou distribuovány do škol, do čekáren lékařů, apod. Ověřitelný výstup Výchozí hodnota Plánovaná hodnota Vysílání audiospotů 0 200 Vysilání videospotů 0 100 Inzerce 0 100 Harmonogram realizace 07/12-06/13 Oprávněné výdaje (v Kč) 524 960 Popis aktivity 3 Fundrasingové aktivity. Fundraisignové aktivity budou probíhat prostřednictvím osobního setkání, resp. návštěvy předem vytipovaných možných dárců. Za fundraisingové aktivity budou odpovědné předsedkyně a ředitelka sdružení. Ověřitelný výstup Výchozí hodnota Plánovaná hodnota Oslovení dárci 5 150 Harmonogram realizace 01-12/13 Oprávněné výdaje (v Kč) 260 360 Popis aktivity 4 Vytvoření sítě spolupracujících osob. Odborné semináře i odbornou konferenci bude organizačně zajišťovat vedoucí Centra služeb sociální prevence společně s asistenty. Semináře budou probíhat v prostorách Centra, konference bude realizována v pronajatém sále. Všichni účastníci akcí budou osloveni ohledně zapojení do komunikační platformy. Ověřitelný výstup Výchozí hodnota Plánovaná hodnota Semináře 0 10 Odborná konference 0 1 Počet účastníků akcí 0 1000 Komunikační platforma 0 1 Harmonogram realizace 01/12-12/13 Oprávněné výdaje (v Kč) 520 560 Popis aktivity 5 Inovace služeb sociální prevence. Za tuto aktivitu bude odpovědná vedoucí Centra služeb sociální prevence, která pomocí externě najatých odborníků zajistí vytvoření dokumentů popisujících vnitřní procesy a reviduje standardy poskytovaných služeb. Kontrolu zavedení těchto opatření provede supervizor. Všichni zaměstnanci Centra projdou školením. Ověřitelný výstup Výchozí hodnota Plánovaná hodnota Revize standardů 0 1 Vytvoření vnitřních dokumentů 0 1 Proškolení zaměstnanci 0 5 Harmonogram realizace 01/12-12/13 Oprávněné výdaje (v Kč) 290 560 3.5. Cílová skupina a její potřeby - identifikujte, kdo bude příjemcem výstupů z projektu - kvantifikujte cílovou skupinu a popište její potřeby - veřejnost – potřeba znalosti dopadů alkoholismu - odborná veřejnost (lékaři, sociální pracovníci) – potřeba vzdělávání a sdílení informací - závislí na alkoholu – potřeba prevence jejich sociální situace - dárci – potřeba zlepšení postoje veřejnosti 3.6. Přínos projektu pro cílovou skupinu - popište, jakým způsobem bude projekt pro cílovou skupinu přínosný - uveďte, jakým způsobem je možné přínos cílové skupině ověřit - veřejnost – vyšší znalost povede k nižší konzumaci alkoholu - odborná veřejnost – vytvoření strategie boje s alkoholismem v Jihomoravském kraji - závislí na alkoholu – zlepšení služeb - dárci – lepší PR 3.7. Udržitelnost projektu - jak bude zajištěna udržitelnost projektu i po skončení projektu (např. po dobu 5-10 let) u příjemců výsledků projektu, kdo a jak zajistí udržitelnost výsledků projektu - jakým způsobem budou používány ověřitelné výstupy projektu Udržitelnost výsledků - Znalost dopadů – zajistí odborná veřejnost a inovace propagačních materiálů - Prevence – zvýšení dotací - Spolupracující odborníci – vytvořená síť - Příjmy z darů – dlouhodobé smlouvy Použití výstupů - PR materiály – distribuce - PR kampaň – inzeráty - Vytvořená síť – aktualizace témat - Inovace služeb - poskytování 4. Organizace a řízení projektu 4.1. Organizační a řídící struktura pro realizaci projektu - popis organizační a řídící struktury, včetně finančního řízení – jasného stanovení zodpovědnosti při zajištění realizace projektu (vymezení zodpovědností jednotlivých pracovníků včetně stanovaní pracovního úvazku na projektu) Hlavní manažer projektu (ředitelka sdružení ) – vedení projektu, odpovědnost za klíčovou aktivitu 3 PR manažer – odpovědnost za klíčové aktivity 1 a 2 Vedoucí Centra – odpovědnost za klíčové aktivity 4 a 5