Phdr. Alena Lubasová lubasova@brno-konsens. cz 17.10.2011 1 G260052 Personální analýza, plánování, strategie Lekce 1. ¡Obsah dnešního tématu : 1.Vysvětlení obecných pojmů vize, strategické cíle, strategie , strategické operace 2.Začlenění personální strategie do hierarchického členění ostatních strategií . 3.Jak správně formulovat záměry a cíle ve strategii. 4.Realizace strategie v praxi. 17.10.2011 2 Lekce 1. &J. Koubek : Řízení lidských zdrojů . Praha: Management Press 2001, &H.Koontz, H. Weihrich : Management. Praha: Victoria Publishing 1993, &M.Armstrong : Personální management . Praha: Grada Publishing, 1999, & ¡ ¡F. Bělohlávek : Organizační chování. Olomouc : Rubico, 1996, ¡J. Charvát : Firemní strategie pro praxi. Praha : Grada Publishing, 2006 ¡@ Přednáška ¡ ¡ & Pozn. : Takto označenou literaturu naleznete v knihovně @ Pozn. : Takto označenou literaturu naleznete v IS - v elektronické ¡ podobě 17.10.2011 Lekce 1. 3 4 Vize Kde chceme být v budoucnu Poslání Proč jsme jako organizace tady Cíle Čeho chceme dosáhnout Záměr Naše představy Strategie Cesty , kterými půjdeme Strategické operace Kroky vedoucí k dosažení cíle 17.10.2011 Lekce 1. ¡Základní záměr – stojí na samém začátku vzniku ¡organizace . ¡ ¡Je to úvaha/idea o samotném smyslu existence firmy, ¡která vychází ze základních otázek : 1.Čím se budeme zabývat – jaké budou naše produkty (výrobky, služby)? 2.Jaký bude trh a kdo budou zákazníci/klienti? 3.Kde budeme geograficky působit? 4.Kdy začneme ? 5. ¡Správný základní záměr je předpoklad každého dobrého plánu organizace. ¡ 5 17.10.2011 Lekce 1. ¡Mise, poslání – vyjadřuje, proč organizace na ¡trhu existuje . ¡ ¡Definice poslání se musí vyvarovat příliš ¡širokému pojetí a na druhou stranu nic ¡neříkající stručnosti. ¡ ¡Vhodné je, když poslání motivuje zaměstnance v organizacích. ¡ 17.10.2011 Lekce 1. 6 ¡Proč je organizace na trhu , co chce dodávat ¡Jak se chce vymezovat vůči zaměstnancům ¡Co chce udělat pro vlastníky ¡Jak se vymezuje k vnějšímu prostředí /okolí, nebo celé společnosti 17.10.2011 Lekce 1. 7 Lekce 1. 8 17.10.2011 ¡ Na základě získaných údajů vytvářet a poskytovat důvěrný, konzistentní obraz o stavu a vývoji společnosti v návaznosti na vyvíjející se potřeby všech uživatelů služeb státní statistiky v podmínkách měnícího se prostředí . ¡ Za tím účelem koordinovat státní statistickou službu v České republice . ¡ Český statistický úřad 17.10.2011 Lekce 1. 9 ¡ Chceme vyrábět všechny truhlářské výrobky nejvyšší jakosti, nabízet nejširší servis, včetně financování , dosahovat široké distribuce po celé České a Slovenské republice a prodávat za nejnižší ceny . 10 s.r.o. se základním kapitálem 5 mil. Kč, 100 zaměstnanců 17.10.2011 Lekce 1. Hodnocení tohoto poslání : Tvrdí příliš mnoho a neslovuje příliš ani zaměstnance ani společníky. Lépe by bylo formulovat méně cílů ¡Našim posláním je vyhovět požadavkům na spolehlivé zdroje elektrické energie a tak zajistit únosný rozvoj při plném respektování požadavků na životní prostředí. ¡ ¡Všichni budeme „táhnout za jeden provaz“, protože máme společný cíl. ¡ ¡Musíme využívat naši různost, abychom vytvořili sjednocenou organizaci , která je vlivnější než pouhý souhrn jejich jednotlivých částí . ¡ ¡Naši zaměstnanci se řídí zákony a směrnicemi země ve které působí a kvalifikovaně plní své úkoly. Ve všech vztazích k našim zaměstnancům zachováváme slušnost, otevřenost a úctu. ¡ ¡Vysokou podnikatelskou etikou a poctivostí zabezpečíme naši důvěryhodnost. ¡ ¡Rozhodující pro náš růst a vyhlídku na zisk je zaměření na zákazníka . Základními prvky našeho úsilí sloužit zákazníkům je naprostá kvalita a rychlé jednání managementu . ¡ ABB 1993 11 17.10.2011 Lekce 1. ¡ Cokoliv vyrobíme musí sloužit zákazníkovi dobře bez ¡ ohledu na cenu . ¡ Budovy - to jsou hromady cihel a betonu. Stroje – to je ¡ spousta železa a ocele. Život tomu dávají teprve lidé . ¡ Tam, kde je kostel a četníci, musí být i naše prodejna . ¡ ¡ ¡ Baťovy zásady podnikání Lekce 1. 12 17.10.2011 Poslání, které splňuje požadavky a současně má v sobě zakomponovány i prvky vize. ¡ ¡ Vize - jsou základní představy zakladatelů organizace o tom, jaké poslání bude organizace plnit a kam se bude v budoucnu ubírat. ¡ ¡ Často bývají vyjádřeny v expresivní podobě. ¡ ¡ Časový horizont vize může být 5 až 20 let . ¡ ¡ Lekce 1. 13 17.10.2011 ¡Vyjadřuje základní záměr zakladatelů, na který strategie navazuje a rozpracovává ji ¡Vnější funkce - deklaruje očekávané poslání organizace vůči veřejnosti ¡Vnitřní funkce - představuje základní normu pro chování managementu i řadových zaměstnanců ¡Absence vize snižuje loajalitu zaměstnanců. Lekce 1. 14 17.10.2011 ¡ Vytvořme východní hvězdu na energetickém trhu. ¡ ¡ ABB – rok 1993 15 17.10.2011 Lekce 1. ¡ ¡ ¡ 17.10.2011 Lekce 1. 16 C:\Users\Alena\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\8MMWXJWH\MCj04344030000[1].wmf ¡ Strategické cíle/SMART cíle – stanovují to, čeho chce organizace dosáhnout. ¡Musí být vyjádřeny jednoznačně a konkrétně, aby bylo později možno hodnotit, jak jsou naplňovány. ¡Na straně jedné musí být reálné, na straně druhé podněcující k co nejlepším výsledkům při efektivním využívání zdrojů. ¡Vedle globálních cílů jsou formulovány i dílčí cíle, které slouží jako východisko pro zpracování dílčích strategií. ¡Z časového hlediska se strategické cíle nejčastěji stanovují jako dlouhodobé (3 a více let). ¡ 17.10.2011 Lekce 1. 17 C:\Users\Alena\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\8MMWXJWH\MCj04344030000[1].wmf ¡S – „stimulating“ stimulující k dosažení co nejlepších výsledků ¡M – „measurable“ – měřitelnost ¡A – „acceptable“ – akceptované stranami ¡R – „realistic“ – reálné a dosažitelné ¡T – „timed- termínované Lekce 1. 18 17.10.2011 Anglická odborná literatura Kategorie cílů % organizací sledující daný cíl Ziskovost 89 Růst 82 Podíl na trhu 66 Spokojenost zákazníků(klientů) 62 Kvalita (výrobků a služeb) 60 Vědeckotechnický rozvoj 54 Hospodárnost 50 19 Pramen : New York: Prentice Hall, 1993 17.10.2011 Lekce 1. Podnikáme proto, abychom (dlouhodobě) vydělávali peníze 20 17.10.2011 Lekce 1. Konáme proto, abychom se (dlouhodobě) udrželi na trhu. 21 17.10.2011 Lekce 1. 22 Důležití stakeholders Schopnosti managementu Minulé zkušenosti Disponibilní zdroje Interní vztahy Síly v okolí Strategické cíle 17.10.2011 Lekce 1. ¡Každá organizace má své důležité stakehorders/zájmové skupiny , jejichž zájmy musí zakomponovat do svých strategických cílů. ¡ 17.10.2011 Lekce 1. 23 ¡Stratego = pojem volně přeložený z řečtiny znamená „umění velitele , válečné umění“ ¡ ¡Posloupnost kroků a činností, které směřují k dosažení vytýčených cílů ¡Předurčuje budoucí činnosti firmy , kterými dojde k naplnění cílů a vizí 24 17.10.2011 Lekce 1. ¡ Strategie - množina strategických cílů a záměrů organizace, stanovení nezbytných činností a zdrojů pro dosažení těchto cílů. ¡ ¡ Účelem strategie tedy není určit přesně to, jak organizace dosáhne svých cílů, ale vytvořit rámec pro uvažování a činnost, vedoucí k naplnění vizí a poslání. 17.10.2011 Lekce 1. 25 ¡ Musí být řádně vymezen před započetím formulace strategie a vychází z následujících 3 otázek: ¡ §Jaký je charakter konkurenčního prostředí §Jak velká je nejistota spojena s budoucností §Jak dlouhý je čas přípravy výrobku/služby nezbytný k jeho uvedení na trh ¡ ¡62 % firem používá časový horizont v rozsahu 2 až 5 let ¡24 % firem časový horizont 6 až 10 let ¡10 % firem více než 10 let ¡ ¡Čím větší je firma, tím delší je časový horizont strategických úvah ¡ 26 17.10.2011 Lekce 1. Ukázka 1. Rodinná firma se sociální odpovědností 17.10.2011 Lekce 1. 27 17.10.2011 Lekce 1. 28 W:\Dokumenty\Projekty STOS úklid\Nemovitosti\Přípravná část\Podklady k PŽ\Fotodokumentace nemovitosti foto+video\budovy STOS\10032009280.jpg 17.10.2011 Lekce 1. 29 E:\Pohledy vez plus v\V PLUS VEZ 666.jpg 17.10.2011 Lekce 1. 30 P:\MY\180720111422.jpg ¡Míří do vzdálenější budoucnosti ¡Zajišťuje specifickou konkurenční výhodu ¡Určuje základní parametry podnikání, např. soubor výrobků, služeb, objem výroby ¡Sleduje dosažení souladu mezi aktivitami organizace a jejím prostředím ¡Staví na klíčových zdrojích a schopnostech organizace ¡Vymezuje základní způsoby zajištění zdrojů potřebných pro realizaci strategie ¡Zásadním způsobem určuje úkoly pro taktické a operativní úrovně řízení ¡Zohledňuje firemní hodnoty, očekávání stakeholders a firemní kulturu ¡ 31 17.10.2011 Lekce 1. Co autor, to jiné pojetí a přístup ke strategii CESTY, kterými se můžeme vydat VARIANTY, s nimiž musíme počítat ZMĚNY , které musíme vykonat ¡Cíle určují, čeho chceme dosáhnout ¡Strategie definuje způsob, jak toho chceme dosáhnout. ¡Pokud nemáme strategii , nemůžeme dlouhodobě dosahovat svých cílů . 17.10.2011 32 C:\Users\Alena\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AUKBMZRE\MCj02374980000[1].wmf Lekce 1. 33 ¡Musíme diverzifikovat riziko podnikání. ¡Vedle portfoliových investic jsme proto vsadili na suroviny, které mají daleko menší výkyvy než jiné obory . ¡Tři strategické komodity-ropu, mléko, dřevo jsme zvolili proto , aby se eliminovala rizika recese . ¡ ¡ Kovopetrol, a.s. Plzeň , 1997 ¡ Zdroj: rozhovor s GŘ – Hospodářské noviny Z citátu lze odvodit, podnikání KOvopetrolu se v té době rozčlenilo do 4 business unit : portfoliové investice, mléko, ropa, dřevo . V corporate strategie by bylo nutno stanovit základní strategické cíle a způsoby naplnění . ¡ Strategické operace - rozpracovaná strategie do jednotlivých návazných činností , tj. konkrétních programů a projektů , jejichž plněním se uvádí strategie do praxe. 17.10.2011 34 C:\Users\Alena\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AUKBMZRE\MCj03496570000[1].wmf C:\Users\Alena\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AUKBMZRE\MCj03496570000[1].wmf C:\Users\Alena\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AUKBMZRE\MCj03496570000[1].wmf C:\Users\Alena\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AUKBMZRE\MCj03496570000[1].wmf Lekce 1. Pojem Vyjádření Základní záměr Cestování „s Jirkou Kolbabou“ Vize (kam) Poznám celý svět Poslání /mise (proč) Zprostředkuji poznání světa posluchačům radia Impuls Strategické cíle (co) 1.Navštívím Austrálii 2.Navštívím Japonsko Strategie (jak) Budu cestovat vlakem –lodí-letadlem Strategické operace (s kým, kdo,kdy ) Pojedu s redaktorem radia Impuls v prosinci Pendolínem… 17.10.2011 35 Lekce 1. Vize (kam) Budu cestovat po celém světě ¡Strategie organizace jako celku / globální strategie - zahrnuje a rozpracovává odpovědi na nejzákladnější otázku -„Ve které oblasti budeme podnikat/konat“, „Jak z toho dostaneme peníze/stabilitu“ ¡Strategie na úrovni organizační jednotky – strategie jednotlivých vnitroorganizačních jednotek organizace, např. dceřiných společností, divizí, závodů nebo samostatné podnikatelské obory jedné organizace. V rámci těchto strategií je soustředěna pozornost na téma „Jak obstát v konkurenci na určitém trhu“ ¡Strategie na funkční úrovni /dílčí strategie*/funkční strategie* - je zpracovávána a formulována z pohledu určitých organizačních útvarů organizace tak, aby tento organizační útvar přispěl ke splnění cílů jednotlivých organizačních jednotek i organizace jako celku. „Jak k tomu my konkrétně přispějeme?“ 17.10.2011 Lekce 1. 36 37 17.10.2011 Lekce 1. 17.10.2011 Lekce 1. 38 strategie organizace globální strategie strategie na úrovni organizační jednotky Provoz A strategie na úrovni organizační jednotky Provoz B strategie na úrovni organizační jednotky Provoz C funkční strategie obchodní strategie funkční strategie investiční strategie funkční strategie marketingová strategie funkční strategie ekonomicko-finanční strategie funkční strategie výrobková strategie funkční strategie personální strategie ¡ Každá organizace existuje a podniká v určitých politických a společenských podmínkách, s dostupnými technologiemi , v právním a daňovém systému . Všechny tyto aspekty ovlivňují její strategii , proto je třeba s nimi trvale počítat. 39 Informace STRATEGICKÝ PLÁN 17.10.2011 Lekce 1. ¡ Tvorba strategie a zejména její realizace je ¡ složitým procesem , do kterého vstupuje řada ¡ faktorů , rozhodujících o její úspěšnosti . ¡ ¡ Proto je třeba dbát při její tvorbě nejen ¡ na obsah, ale i na zákonité principy, které strategii provázejí. 17.10.2011 Lekce 1. 40 1.princip permanentnosti - znamená, že práce na strategii je nikdy nekončícím procesem. Je třeba vyvíjet neustále kontrolní činnost zda vše probíhá v souladu s předpoklady, na nichž je strategie založená, včetně plnění časových harmonogramů 2.princip tvůrčího přístupu - vyjadřuje nutnost neustálé inovace a přínosu nových poznatků a nové kvality do strategie 3.princip rizika - vychází ze skutečnosti, že strategie má pravděpodobnostní charakter a zahrnuje nezbytné prognozování, takže se nemusí vždy v plném rozsahu splnit 17.10.2011 Lekce 1. 41 4.princip variantnosti- znamená mít připraveny i jiné varianty pro případ nenadálé změny situace, které zajistí stabilitu organizace 5.princip interdisciplinarity - je nutné brát v úvahu, že do zvolené strategie se promítají nejrůznější vlivy, např. ekonomické, politické, jazykové, etické, životního prostředí, a pod., které ji mohou výrazně ovlivnit. 6.princip vědomí práce s časem - zdůrazňuje fakt, že každá strategie je zpracovávána pro konkrétní časový interval a ztracený čas se v rámci strategie nedá ničím nahradit. a 17.10.2011 42 Lekce 1. ¡Pro úspěšné naplnění stanovené strategie je třeba sledovat 3 základní ukazatele: ¡ ¡1. Úzká místa – ovlivňující „průtočnost“ plánovaných činností a brzdící tím pádem naše záměry (kde narazíme?) ¡ C:\Users\Alena\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\8MMWXJWH\MCj04344030000[1].wmf ¡2. Zásoby, které vznikají při realizaci strategie ve zdrojích – materiálových, lidských, informačních, finančních, z hlediska časové nerovnováhy realizace (dočasná nehospodárnost) ¡ MCj01993410000[1] 3.Orientace na zisk - to co na činnost organizace vynakládáme musí být dlouhodobě vždy menší než to, co nám daná činnost organizace přináší ! (efektivita organizace ) 1.Účinná prezentace strategických cílů v rámci organizace - s vizí a strategickými cíli by měli být seznámeni všichni zaměstnanci organizace. Je nutné zvolit adekvátní formu prezentace tak, aby nemohlo dojít ke zneužití informací, mající charakter obchodního tajemství, jenž jsou v každé strategii obsaženy. 2.Vysoká kvalifikace pracovníků na všech úrovních umožňuje kvalitně zpracovat závažné strategické operace např. cenovou strategii, strategii nákupu apod. 3.Schopnost organizace zvládat sociální problémy . Vyplývá-li ze strategie zlepšení sociálního postavení pracovníků např. zajímavější práce, perspektiva sociálních jistot apod. snadněji se prosazuje, než ta, která pracovníky ohrožuje 17.10.2011 Lekce 1. 46 C:\Users\Alena\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\8MMWXJWH\MCj04344030000[1].wmf 4.Návaznost na dosavadní zvyky, chování a kvalifikaci lidí . Čím více změn strategie v přístupu lidí vyžaduje, tím hůře se prosazuje . Přitom strategie je především o prosazování změn a dělání věci jinak. Uplatnění psychologických přístupů k pojetí strategie je pro získání lidí nezbytné . 5.Vytváření klimatu pro plnění strategických operací - tzn. zajistit pochopení nutnosti strategie a ztotožnění se pracovníků se strategickými cíli 6.Vybudování soustavy hmotné a morální stimulace přispívá ke zvýšení zájmů kolektivu na plnění obvykle náročných strategických operací . Významnou roli hraje hmotná stimulace i morální ocenění úspěchů 7. 7. 17.10.2011 Lekce 1. 47 7.Dobře vybudovaný informační systém , poskytující spolehlivé informace o faktorech ovlivňujících strategii, včetně očekávaných hrozeb 8.Dostatek času , věnovaný přípravě a rozpracování strategických operací , což umožní jejich rychlou realizaci v praxi 9.Přesná formulace strategických cílů - při nepřesné formulaci nejsou plněny správné cíle 10.Konzistentnost strategických operací a využívání synergických efektů - tzn. že splnění jedné operace musí podporovat splnění ostatních - např. strategická operace v technickém rozvoji zajišťuje rozvoj prodeje apod. 17.10.2011 Lekce 1. 48 11.Reálnost strategických operací - vyhnout se nekritickému optimismu 12.Posuzování každé strategické operace z hlediska jejího přínosu ke splnění strategických cílů - neposuzovat izolovaně dle tradičních ukazatelů 13.Vytvoření organizace, odpovídající strategickým cílům - překonávání funkčních bariér pro týmovou spolupráci 14.Výrazné úspěchy organizace zvyšují sebedůvěru pracovníků a zvyšují jejich motivaci k plnění náročných úkolů 17.10.2011 Lekce 1. 49 ¡ Příčiny, proč nejsou strategie zejména v českých organizacích plněny uvádí Souček (1996) následovně: ¡ §Nedostatek vůle zodpovědných lidí k prosazování strategických cílů za cenu radikálních změn §Klima lhostejnosti pracovního kolektivu vůči strategii - neztotožnění se nebo neseznámení se s cíli §Nejasně formulované strategické cíle a jejich nekonzistentnost §Nedostatečně rozpracované strategické operace (postupy) §Neschopnost zaměstnanců strategické operace realizovat §Nedostatečně vytvořené zdroje, nutné pro realizaci strategických operací §Nedostatečný kontrolní systém §Slabá motivace pracovníků k plnění tvůrčích úkolů 17.10.2011 Lekce 1. 50 C:\Users\Alena\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\8MMWXJWH\MCj04344030000[1].wmf ¡Základní strategické cíle, stanovené na základě vize, které jsou obsaženy v globální strategii tvoří základní řídící dokument každé organizace . Bez těchto cílů, ať již implicitně či explicitně vyjádřených nemůže žádná organizace efektivně fungovat. ¡Globální strategie se opírá o strategie jednotlivých organizačních jednotek a o dílčích strategie , jejichž strategické cíle jsou funkčně zaměřeny do konkrétních oblastí. ¡Zavádění strategie do praxe není snadným úkolem , neboť jsou uvnitř organizace vytvářeny různé „obranné mechanismy“ proti změnám, které strategie přináší. ¡Překonání těchto bariér je možné pouze systematickým přístupem k lidskému potenciálu, který plnění strategických cílů v rozhodující míře ovlivňuje. 17.10.2011 51 Lekce 1. 17.10.2011 Lekce 1. 52 Děkuji za pozornost MCj02869300000[1]