Úvodní literatura v češtině: PETRUSEK, M. (1990): Sociologie a literatura. Československý spisovatel, Praha. ZAHRÁDKA, P. (2009): Vysoké versus populární umění. Periplum, Olomouc. BECK, M. (1993): Vybrané problémy hudební sociologie. Vydavatelství Univerzity Palackého, Olomouc. CIGÁNEK, J. (1972): Úvod do sociologie umění, Obelisk, Praha. Klasikové: GUYAU, J.M. (1925): Umění s hlediska sociologického. Orbis, Praha. SCHÜCKING, L. L. (1943): Sociologia literárneho vkusu. Fr.Urbánek a spol.Trnava. FRANKASTEL, P. (1984): Figura a místo. Vizuální řád v italském malířství 15.století, Praha. BENJAMIN W. (1979): Dílo a jeho zdroj., Odeon, Praha. Sociální dějiny umění: HAUSER A. (1975): Filosofie dějin umění. Odeon, Praha. BURKE, P. (1986): Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii. MF, Praha. BÄTSCHMANN, O. (1997): Austellüngkunstler. Kult und Karriere im modernen Kunstsystem. Köln DuMont. WARNKE, M. (1996): Hofkünstler: zur Vorgeschichte des modernen Künstelers. Köln, DuMont. Čítanky a přehledové texty: HARRINGTON, A. (2004): Art and Social Theory. Sociological argumentation in Aesthetics. Polity Press Ltd. 2004. BECKER, S. H. (1982): Art Worlds. University of California Press, Berkeley. ZOLBERG, V. L. (1990): Constructing a Sociology of the Arts. Cambridge University Press. TANNER J. (2003): The Sociology of Art. A Reader. Routledge, London New York. INGLIS, D., HUGHSON, J. (2005): The sociology of art : ways of seeing . Houndmills, Basingstoke, Hampshire : Palgrave Macmillan, 2005. ALBRECHT, M.C., BARNETT, J.H., GRIFF, M. (eds.) (1970): The Sociology of Art and Literature. A Reader, Praeger Publishers, New York, Washington. ALEXANDER, V. D. (2003): Sociology of the Arts. Exploring Fine and Popular Forms Blackwell Publishing. WOLFF J. (1983): Aesthetics and the Sociology of Art. ALLEN & UNWIN, London. ZEMBYLAS, T. (1997): Kunst oder Nichtkunst: über Bedienungen und Instanzen ästhetischer Beurteilung. WUV-Univ.-Verl., Wien. LIPSKI, A. (2001): Elementy socjologii sztuki. Problem awangardy artystycznej XX wieku. Atla 2 Wrocław. GERHARDS Jürgens (1997): Soziologie der Kunst. Produzenten, Vermittler und Rezipienten Westerwald Verlag Ingrid Görlich. WICK, R., WICK-KMOCH, A. (Hrsg.) (1979): Kunstsoziologie, DuMont, Köln. GOLKA, M. (1995): Socjologia sztuki, Ars nova, Poznań. GOLKA,M. (1996): Socjologiczny obraz sztuki, Ars nova, Poznań. SILBERMANN, A. (1979): Klassiker der Kunstsoziologie, C.H.Beck, München. THURN, H. P. (1997) : Bildmacht und Sozialanspruch. Studien zur Kunstsoziologie. Leske + Budrich Verlag. LUHMANN, N. (1995): Art as a social system. Die Kunst der Gesellschaft, Suhrkamp, Frankfurt/Main. LUHMANN, N. (1994): Die Ausdifferenzierung des Kunstsystems. Benteli-Verd Verlags AG, Wabern-Bern. PETERSON, R.A.(ed.) (1976): The Production of Culture, SAGE, Beverly Hills/London. WOLFF, J. (1981):The Social Production of Art, London. BURGIN, V. (1986): The End of Art Theory. Criticism and Postmodernity. Macmillan Education Ltd. London. BÜRGER P. (1974): Theorie der Avantgarde., Suhrkamp Verlag, Frankfurt/Main. CLARK, J.T. (1973a): Image of the People. Gustave Courbert and the 1848 Revolution. Thames and Hudson, London. CLARK, J.T. (1973b): Te Absolute Bourgeois. Aritsts and the Politics in France 1848-1851. Thames and Hudson, London. CLIGNET, R. (1985): The Structure of Artistic Revolutions. University of Pensylvania Press, Philadelphia. CRANE, D. (1987): The Transformation of the Avant-Garde. The New York Art World, 1940-1985, The University of Chicago Press, Chicago and London. KRIS E., KURZ, O. (1979): Legend, Myth, and Magic in the Image of the Artist. Yale University Press, New Heaven and London. Další sociologické práce: BELL D. (1999): Kulturní rozpory kapitalismu. SLON, Praha. Bauman, Z: Individualizovaná společnost, MF, Praha, 2004. HABERMAS, J.(2000): Strukturální přeměna veřejnosti. FILOSOFIA, nakl. fil.úst. AV ČR, Praha. SIMMEL, G. (1977): Peníze v moderní kultuře a jiné eseje., Sociologické nakladatelství, Praha. ADORNO, T. W. (2009): Schéma masové kultury. OIKOYMENH, Praha. ADORNO, W. (1997): Estetická teorie, Panglos, Praha. GEHLEN, Arnold (1994): Zeit Bilder. Zur Soziologie und Ästhetik der modernen Malerei, Berlin ALAN, J. (ed.): (2001): Alternativní kultura : příběh české společnosti 1945-1989. Nakladatelství Lidové noviny. Pierre Bourdieu: BOURDIEU, P. (1998): Teorie jednání. Karolinum, Praha. BOURDIE, P. (2010): Pravidla umění. Geneze a struktura literárního pole. HOST, Brno. BOURDIEU, P. (1993): The Field of Cultural Production. Essays on Art and Literature, Ed.: Johnson R, Polity Press Cambridge. BOURDIEU, P. (1974): Zur Soziologie der symbolischen Formen, Suhrkamp Frankfurt. BOURDIEU, P. (1993): Sociology in Question, SAGE London, Thousend Oaks, New Delhi. Questions de sociologie, Paris Minuit, 1980 Visuální a kulturální studia: STURKEN, M., CARTWRIGHT, L. (2009): Studia vizuální kultury, Portál, Praha. BERGER, J. (2009) O pohledu. Agite/Fra, Praha. Dějiny umění: BELTING H. (2000): Konec dějin umění. Mladá Fronta, Praha. KESSNER, L. (1997): Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. H&H, Jinočany. KROUPA, J. (1998): Školy dějin umění. Metodologie dějin umění I. MU, Brno. KROUPA, J. (1998): Metodologie dějin umění 2 (skripta) Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, Seminář dějin umění. Brno. GROYS, B.: Über das Neue. Versuch einer Kulturökonomie. Fischer Taschenbuch Verlag CHALUPECKÝ, J. (1998): Úděl umělce. Duchampovské meditace. Torst, Praha. GOMBRICH E. H.: Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového znázorňování. Odeon, Praha 1985 PANOFSKI, E. (1981): Význam ve výtvarném umění, Odeon, Praha. Estetika: MUKAŘOVSKÝ, Jan (1971): Studie z estetiky. Odeon, Praha. GADAMER, H.-G. (2003): Aktualita krásného. Umění jako hra, symbol a slavnost. Triada, Praha. PERNIOLA, M. (2000): Estetika 20. století. Karolinum Praha. ZUSKA, V. (1997): Estetika na křižovatce humanitních disciplín. Praha. Karolinum. ZUSKA, V. (2001): Estetika. Úvod do současnosti tradiční disciplíny. TRITON, Praha. DANTO, C. A. (1992): The Artworld, in:Alperson Philip (ed.) The Philosophy of the Visual Arts Oxford University Press. Další literatura: DEBUFFET, J. (1998): Dusivá kultura. Hermann & synové, Praha. Asphyxiante culture, Les Éditions de Minuit, 1986 GABLIKOVÁ, S.: Selhala moderna? Votobia, Olomouc, 1984. ORTEGA Y GASSET, J. (1994):Eseje o umení, Archa, Bratislava. STALLBRASS, J.: Art Incorporated. The Story of Contemporary Art. OUP Oxford, 2004. KESTER, G.: Conversation Pieces. Community + Communication in Modern Art. University of Kalifornia Press, Berkeley, London, 2004. RECTANUS, M. W.: Culture Incorporated. Museum, Artists, and Corporate Sponsorships. University of Minnesota Press Mineapolis/London, 2002. BRADLEY, W., ESCHE Ch. (eds.) Art and Social Change. A Critical Reader. Tate Publishing. London, 2007. KESTER, G.(ed.): Art, activism & Oppositionality. Essays from Afterimage. Duke University Press, Durham and London. 1998. RAUNING, G.: Art and Revolution. Transversal Activism in the Long Twentieth Century. Semiotext(e), L.A., 2007 BOURRIAUD, N. (2004): Postprodukce. Tranzit. BOURRIAUD, N. (2002): Relational Aestehtics. Le Presses du réel.