Plánování Struktura podnikového plánu Ekoinkubátor Podniková ekonomika Co je plán? Plán – výstup procesu plánování  vyjadřuje, co je potřeba udělat, aby bylo dosaženo stanovených cílů Klíčové otázky všech plánů 1. Kde jsme nyní? 2. Kam jdeme? 3. Jak se tam chceme dostat? 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika Druhy plánů Hlavní dělení 1. Strategický plán – řeší globální otázky budoucnosti podniku a způsoby dosahování vytyčených cílů. 1. Operativní plány - nejdetailnější úroveň plánů Zaměřuje se na bezproblémové fungování každodenních procesů ve firmě. 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika Druhy plánů dle funkčních oblastí  Marketingové plány  Výrobní plány  Plán prodeje  Plán nákupu  Plán lidských zdrojů  Organizační plány  Finanční plány  Plány řízení kvality  Plány výzkumu a vývoje … 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika Druhy plánů časové hledisko  Krátkodobé plány – operativní  Střednědobé plány – taktické  Dlouhodobé plány – strategické 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika Komu je plán určen?  Majitel podniku  Management podniku  Externi investoři 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika Struktura podnikového plánu 1. Vyjasnění účelu plánu 2. Stručné seznámení s podnikem 3. Vymezení vlastního podnikání 4. Analýza vnitřních faktorů podniku 5. Analýza vnějších faktorů podnikání 6. –> SWOT analýza 7. Stanovení cílů 8. Stanovení strategie 9. Rozpracování strategie do takticko-operativních plánů 10. Finanční plán 11. Schválení plánu 12. Realizace plánu a následná kontrola 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika 1. Vyjasnění účelu plánu  Co a proč plánujeme? 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika 2. Stručné seznámení s podnikem a. Titulní strana b. Obsah dokumentu c. Kontaktní informace d. Definice pojmů a zkratek e. Exekutivní souhrn - abstrakt plánu - obsahuje nejdůležitější informace a data plánu.  zpracováván jako poslední, ale důležitý! 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika 3. Vymezení vlastního podnikání a. Základní údaje o podniku b. Vize podniku – vyjádření očekávané budoucnosti podniku, dlouhodobé ambice.  jak by podnik měl být zapsán v dějinách a vnímán externími i interními uživateli.  podloženo reálnou vírou v dosažitelnost cílů a předpovězené budoucnosti Poslání podniku – společenský smysl existence podniku, udává směr, zacílení podniku. 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika Vize Škoda Auto  Abychom byli schopni udržet tempo růstu i v budoucnosti, stanovujeme jasné směry a konkrétní cíle. Zaměříme se zvláště na nové produkty, nové trhy a dosažení maximální výkonnosti a efektivity ve všech procesech. Prostřednictvím osobní motivace a obětavosti všech naších zaměstnanců máme v úmyslu pokračovat ve zvyšování kvality našich produktů a služeb a tím dále budovat dobré jméno značky Škoda1. Skupina ČEZ  Posláním akciové společnosti ČEZ je zajistit našim akcionářům dlouhodobý přiměřený zisk úspěšným podnikáním zejména na trhu s elektřinou v ČR i v zahraničí.  Vizí akciové společnosti je stát se jedničkou na trhu s elektřinou ve střední a jihovýchodní Evropě. ČEZ, a. s., bude zabezpečovat stabilní podmínky dodávek elektřiny v České republice při zajištění bezpečnosti provozu a dodávat zákazníkům elektřinu včetně podpůrných služeb a teplo nejvyšších kvalitativních parametrů, a část výroby elektřiny uplatní na evropských trzích.  ČEZ, a.s. bude maximalizovat návratnost pro naše akcionáře, poskytovat kvalitní a bezpečné služby všem našim zákazníkům, přispívat k rozvoji společnosti a vytvářet prostředí pro profesionální růst pro nás samotné2. 1. Auta a lidé : Škoda Auto, výroční zpráva 2007 [online]. Mladá Boleslav : Škoda Auto, 2008 [cit. 2009-09-06]. Jasná vize, s. . Dostupné z WWW: . 2. Skupina ČEZ [online]. - [cit. 2009-10-06]. Koncepce podnikatelské činnosti. Dostupné z WWW: .22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika Vize United Bakeries (Delta + Odkolek)  chceme být jednou z nejvýznamnějších pekárenských firem v Evropské unii  nabízet široké portfolio výrobků nejvyšší kvality za nejlepší cenu a špičkový servis  neustále sledovat nové trendy a inovovat sortiment  permanentně zkvalitňovat image našich značek a posilovat jejich hodnotu  být zodpovědnou firmou ve vztahu ke společnosti, zaměstnancům a životnímu prostředí  posilovat hodnoty fair-play v obchodních vztazích  přinášet hodnotu akcionářům, zaměstnancům a zákazníkům 3  3. United Bakeries [online]. - [cit. 2010-10-07]. Vize a cíle. Dostupné z WWW: . 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika 3. Vymezení vlastního podnikání c. Historie podniku d. Organizace podniku 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika 4. Interní analýza podniku  Analýza faktorů, které se nacházejí uvnitř organizace, která je může ovlivňovat a řídit.  Silné a slabé stránky organizace Zaměření na: 1. Produkty či služby  funkčnost, účinnost, design – FED faktor  Životní cyklus produktu 2. Zdroje pro podnikání – finanční, lidské, hmotné a nehmotné Nástroje interní analýzy:  Modely „7S“  4P marketingového mixu  BCG matice 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika 5. Externí analýza  Analýza faktorů vně podniku – podnik je nemůže ovlivnit.  Hrozby a příležitosti 1. Mikroprostředí – blízké okolí podniku  Dodavatelé  Odběratelé, zákazníci – stanovení potenciálního trhu a dále cílového trhu – segmentace trhu a umístění podniku.  Konkurence - identifikace hlavních konkurentů podniku a posouzení jejich tržních podílů, strategie atd. 2. Makroprostředí – obecné okolí podniku.  faktory politické, ekonomické, legislativní, sociální, demografické atd. 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika 4. Externí analýza - nástroje SLEPT analýza (PEST)  Sociální  Legislativní  Ekonomické  Politické  Technologické  Porterův model pěti konkurenčních sil 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika 6. SWOT analýza  Externí + Interní faktory ==> SWOT  komplexní metoda kvalitativního vyhodnocení veškerých relevantních stránek fungování firmy a její současné pozice. V rámci SWOT identifikujeme: 1. Silné stránky (Strenghts) 2. Slabé stránky (Weakness) 3. Příležitosti okolí (Opportunities) 4. Hrozby okolí (Threats) INTERNÍ FAKTORY EXTERNÍ FAKTORY 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika 6. SWOT analýza S - Silné stránky …………………………… …………………………… …………………………… W – Slabé stránky ……………………………… ……………………………… ……………………………… O – Příležitosti …………………………… …………………………… …………………………… T – Hrozby ……………………………… ……………………………… ……………………………… 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika 6. SWOT analýza – příklad stavebního podniku S - Silné stránky Silné technologické zázemí (unikátní) Flexibilita, rychlost dodávek Kvalita dodávek Nízká cena Kvalitní a loajální pracovníci W – Slabé stránky Nedostatečné zastoupení v Praze Slabé zastoupení na slovenském trhu O – Příležitosti Rozšiřování trhu „stavební jámy“ Prosazení se v Praze a na Slovensku T – Hrozby Konkurence velkých podniků Konkurence pražských firem 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika 6. SWOT analýza - strategie SWOT analýza Interní analýza Početné silné stránky Početné slabé stránky Externí analýza Převládající příležitosti Strategie S-O Využívání silných stránek podniku a příležitostí z okolí Strategie W – O Snaha o překonání slabých stránek využíváním příležitostí. Převládající hrozby Strategie S – T Silné stránky jsou využívány pro eliminaci hrozeb Strategie W – T: Snaha řešit špatný stav, např. i likvidace podniku 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika Co už známe?  Základní informace o podniku  Popis produktu a služeb  Finanční propočty hospodaření  Přehled podnikových zdrojů  Informace o mikro a makroprostředí podniku SWOT analýza 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika 7. Stanovení cílů  Cíle určují, čeho chceme dosáhnout. Hierarchie stanovení cílů podniku TAKTIKA STRATEGIE CÍLE VIZE 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika 7. Stanovení cílů SMART koncept  S – SPECIFIC – určité, konkrétní  M- MEASURABLE – měřitelné  A- ATTAINABLE – dosažitelné a motivující.  R – REALISTIC – reálné  T- TIMED – určené v čase 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika 7. Stanovení cílů Postup stanovení cílů 1. Stanovení obecných cílů 2. Stanovení specifických cílů 3. Určení pořadí dle významnosti jednotlivých cílů Pořadí Obecné cíle podniku Specifické cíle podniku 1 Během pěti let zvýšit celkový zisk Zvýšit přírůstek celkového zisku ze 4% na 6% během pěti let. 2 Zlepšit návratnost investovaného kapitálu Zvýšit návratnost z 12% na 19% během tří let. 3 Zvýšit prodeje stávajících výrobků. Zvýšit podíl na trhu výrobku A z 10% na 15% a výrobku B z 13% na 18% během příštího roku. 4 Zvýšit produktivitu Nákup nového zařízení za 3 mil. Kč příští rok. Snížit počet zmetků o 2% příští rok. 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika 7. Stanovení cílů - příklad Cíle Toray Group pro 21. století 1. Být silnou skupinou společností operujících ve třech obchodních oblastech chemického průmyslu 2. Usilovat o růst v celosvětovém měřítku 3. Prezentovat integrované schopnosti vycházející z řídící praxe Toray Group 4. Podporovat globalizaci aktivit skupiny 5. Hrát pozitivní roli v ochraně životního prostředí s důrazem na bezpečnost práce, prevenci nehod a zachování životního prostředí 6. Přispívat k rozvoji společnosti, které je firma součástí, a vytvářet živou a přitažlivou firemní kulturu4 4. TORAY [online]. - [cit. 2010-10-08]. Toray Textiles central Europe. Dostupné z WWW: . 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika 22.10.2012 Plánování v organizaci 8. Stanovení strategie  Cíle určují, čeho chceme dosáhnout.  Strategie říká, jak toho chceme dosáhnout.  Schéma postupu, jak za daných podmínek dosáhnout vytyčených cílů  Definuje dlouhodobou podnikatelskou orientaci podniku 22.10.2012 Plánování v organizaci 8. Stanovení strategie 1. Strategie dalšího působení podniku na trhu  Útlum  Stabilita  Expanze 2. Porterovy generické strategie  Strategie nízkých nákladů  Diferenciace  Koncentrační strategie 22.10.2012 Plánování v organizaci 8. Stanovení strategie 3. Integrační strategie  Vertikální (zpětná nebo dopředná)  Horizontální 4. Strategie výrobek-trh (Ansoffův model růstu) Dosavadní výrobky Nové výrobky Stálí zákazníci Průnik trhu Vývoj trhu Noví zákazníci Vývoj produktu Diverzifikace 22.10.2012 Plánování v organizaci 8. Stanovení strategie 5. Strategie pro produktové portfolio BCG strategie 6. Obranné strategie  Fúze, aliance, spojení  Redukce nákladů  Prodej obchodní jednotky 9. Rozpracování základní strategie Základní strategie se rozpadá na: 1. Operativní plány 2. Funkční strategie (výrobní, marketingová, výzkum a vývoj atd.) 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika 9. Rozpracování základní strategie 1. Operativní plány  Strategické plány – dlouhodobé, pokrývají řadu oblastí a definují cíle převážně kvalitativně, pro celý podnik.  Operativní plány - krátkodobější, formulují postupy pro dosažení cílů v denních, týdenních, měsíčních intervalech. Strategie je převedena na konkrétní opatření prostřednictvím takticko-operativního plánování. Výsledky takticko – operativního plánování jsou ohraničeny strategickým plánem a řeší otázky Co, Čím, Jak, Kdy a Kde. 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika Strategické plánování Manažerské (taktické) plánování Operativní plánování Časový horizont Dlouhodobější Zhruba 1 rok Krátkodobé (denní, týdenní, měsíční, kvartální) Hlavní důraz Ujasnit si a naplánovat budoucí rozhodnutí Naplánovat, jak strategii implementovat v praxi Plánování denních podnikových operací Zaměření Směr a strategie celé organizace (zpravidla vyjádřené kvalitativně) Směr a strategie pro určité trhy Zdroje a činnosti potřebné k zajištění podnikových cílů (kvantitativní vyjádření) Nejistota Velmi vysoká Střední Nízká Detailní úroveň Pouze globální otázky Detailnější rozpracování globální strategie Velmi detailní Šíře obsahu Velmi široká Velmi specifická Plánovací metody nestrukturované Více strukturované Vysoce strukturované Možnost vyhodnocení a změny plánů Poměrně složité a nesnadno opravitelné Po uvedení strategie do praxe Zpravidla snadno vyhodnotitelné a opravitelné22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika 9. Rozpracování základní strategie 2. Funkční strategie a. Prodejní plán  Definuje úroveň a mix nabízených produktů  Jaká má být cena, za kterou bude prodáváno?  Jaký objem má být prodán? b. Marketingový plán  Jak získat zákazníky, za jakou cenu, jaký marketingový mix zvolit? c. Výrobní plán  Výrobní metody  Plánovaná výkonnost podniku a výrobní kapacity  Požadavky na nákup surovin pro výrobu - časově a množstevně  Stroje a vybavení 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika 9. Rozpracování základní strategie d. Plán nákupu  Znalost dodavatelů a důkladná analýza jejich důvěryhodnosti, dodacích podmínek, přesnosti dodávek, stability atd. e. Organizační plány  Jaká bude organizační struktura podniku?  Jak bude zabezpečen tok informací ve firmě? f. Plán lidských zdrojů  Kolik pracovníků bude podnik potřebovat?  Jaké pracovníky bude potřebovat?  Kdy bude pracovníky potřebovat? g. Finanční plány 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika 9. Rozpracování základní strategie h. Plány řízení kvality  Jak bude podnik řídit kvalitu svých produktů? i. Plány výzkumu a vývoje  Jaká je správná a dostačující úroveň výzkumu a vývoje?  Jaký objem prostředků je potřeba investovat? 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika 10. Finanční plán  završuje tvorbu podnikatelského plánu a ověřuje jeho reálnost  trvalým finančním principem je usilovat o co možná nejvyšší tržní hodnotu podniku  Dlouhodobé x krátkodobé finanční plány 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika 10. Finanční plán 1. Dlouhodobé finanční plány  horizont tří až pěti let a delší  slouží pro rozhodování o skutcích v přítomnosti s účinkem v budoucích letech  prověřuje proveditelnost a obchodní úspěšnost podnikového plánu, navazuje na podnikové cíle a strategie  východiskem finančního plánování je plán tržeb zachycuje plánovaný vývoj tržeb v reálných cenách. Podnik vytváří variantu optimistickou, pesimistickou a realistickou 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika 10. Finanční plán Postup vytvoření dlouhodobého finančního plánu 1. Zhodnocení stávající situace – finanční výkazy –> rozvaha, výsledovka, poměrové ukazatele 2. Rámcový finanční plán - sumární údaje za celé plánované období. Podnik vytváří: rámcovou plánovanou rozvahu, rámcový plán peněžních toků, plánovanou výsledovku, analýzu poměrovéých ukazatele za celé období. 3. Plán investic 4. Rozvinutý finanční plán – sledované údaje za jednotlivé roky 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika 10. Finanční plán 2. Krátkodobý finanční plán  zpravidla roční  konkretizuje a zpřesňuje záměry, které vytyčil dlouhodobý plán na daný rok  přihlíží se k výsledkům předchozího roku – aktualizace dlouhodobého plánu 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika 11. Finalizace plánu  Schválení a příprava na implementaci 12. Práce s plánem a kontrola  prověřuje, zda směřujeme tam, kam chceme směřovat.  Porovnání plánů s výsledky:  Žádné nežádoucí odchylky  Nežádoucí odchylky – korekční činnost – nový plán 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika Zásady správné tvorby plánu  Orientace na trh  Věrohodnost a průkaznost předpokladů  Plán zahrnuje všechny činnosti a odpovědnostní útvary podniku  Části plánu jsou věcně a časově sladěny  Tvorby plánů by se měli aktivně účastnit pracovníci, kteří budou odpovědni za jeho uskutečnění.  Plánování je celoroční aktivita, spojená s trvalou kontrolou.  Plán je pružný a upravuje se dle měnících se podmínek.  Plánování je systematické.  Plán je efektivní, jestliže bylo dosaženo vytčených cílů při vynaložení přiměřených nákladů (peněžní, časové a další) 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika Užitečné zdroje  VEBER A KOL., Jaromír. Management : Základy, prosperita, globalizace. [s.l.] : [s.n.], 2005. 700 s. ISBN 80-7261-029-5.  ŽůRKOVÁ, Hana. Plánování a kontrola : klíč k úspěchu. 1. vyd. Praha : [s.n.], 2007. 136 s. ISBN 978-80-247-1844-6.  KORÁB, Vojtěch, PETERKA, Jiří, REŽňÁKOVÁ, Mária. Podnikatelský plán. 1. vyd. Brno : [s.n.], 2007. 216 s. ISBN 978-80-251-1605-0.  KEŘKOVSKÝ, Oldřich, VYKYPĚL, Miloslav. Strategické řízení : teorie pro praxi. 1. vyd. Praha : [s.n.], 2002. 172 s. ISBN 80-7179-57-8.  www.bplans.com 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika Úkoly na seminář 3 Metody analýzy prostředí organizace: 1. Popište princip a účel BCG matice. 2. Popište prvky a účel koncepce 7S (McKinsey) 3. Popište princip a účel Porterova modelu pěti konkurenčních sil. 22.10.2012 Ekoinkubátor_Podniková ekonomika