Základní personální činnosti organizace Management I 30.10.2012 Management I Řízení lidských zdrojů  zabývá se dosahováním organizačních cílů prostřednictvím lidských zdrojů.  lidský faktor je chápán jako faktor rozhodující o úspěšnosti organizace, do jehož rozvoje je žádoucí a nutné investovat.  Škola lidských vztahů  Psychologicko sociální přístupy 30.10.2012 Management I Řízení lidských zdrojů TRENDY: Organizace usilují o flexibilitu ve dvou směrech:  Funkční flexibilita – schopnost zaměstnanců vykonávat více činností - přesouvání pracovníků dle momentální potřeby.  Početní flexibilita – pružné zvyšování nebo snižování počtu zaměstnanců využíváním různých forem pracovního poměru. => Organizace budoucnosti pracuje se dvěma skupinami pracovníků:  klíčoví, vysoce kvalifikovaní pracovníci - jádro organizace  další pracovníci, propojení s organizací volněji - možnost pohotově regulovat počty pracovníků dle aktuální potřeby.  Změna přejímání odpovědnosti a úkolů HR 30.10.2012 Management I Personální činnosti v organizaci  Plánování pracovních sil  Získávání pracovníků – nábor  Výběr uchazečů o pracovní místo  Rozmístění pracovníků a adaptace  Hodnocení zaměstnance  Propouštění zaměstnance z pracovního poměru 30.10.2012 Management I Personální činnosti v organizaci 30.10.2012 Management I Plánování pracovních sil  Cílem je zabezpečení optimální kvantity a kvality pracovní síly.  Je třeba předvídat vývoj potřeb lidských zdrojů, pohyb pracovníků mezi útvary či organizací a okolím.  Východiskem pro určení potřeby lidských zdrojů se mohou stát prediktory (např. počet vyrobených kusů výrobku, objem prodeje, počet žáků, …) 30.10.2012 Management I Získávání pracovníků – nábor Nábor pracovníka je vždy oboustranný proces. Specifikujeme:  základní soubor požadavků na uchazeče;  charakter práce a pracovní podmínky. Potřebu pracovníků naplňujeme prostřednictvím:  Vnější zdroje  Vnitřní zdroje 30.10.2012 Management I Získávání pracovníků – nábor Cesty získávání pracovníků  Inzerce  Osobní kontakty  Úřad práce  Školy  Personální agentury  Headhunting  … 30.10.2012 Management I 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 O sobníkontakty Inzercev novinách O sobníiniciativa uchazeče D atabázepersonálních agentur InternínástěnkaÚ řad práce K ontakty na školách K ariérový růstInternet H eadhuntingIntranet Firem níčasopis O statní Zdroj náboru Procentoorganizací 30.10.2012 Management I Výběr uchazečů o pracovní místo  proces, při kterém se na základě dostupných informací o kandidátech organizace rozhoduje, kterému z nich zaměstnání skutečně nabídne. Metody personálního výběru  Výběrový rozhovor  Reference  Psychologické testy  Odborné testy  Pracovní vzorky  Assessment centra  … „Až 66% rozhodnutí o přijetí nových zaměstnanců se do 12 měsíců ukáže jako chybné.„ Peter F. Drucker 30.10.2012 Management I Rozmístění pracovníků a adaptace  kvalitativní, kvantitativní, časové a prostorové spojování pracovníků s pracovními úkoly, s pracovními místy.  Cílem je optimalizace vztahu mezi člověkem a pracovním místem tak, aby bylo dosaženo maximálního pracovního výkonu. Vnitropodniková mobilita pracovníků:  Povýšení  Převedení na jinou pozici  Přeřazení na nižší funkci 30.10.2012 Management I Hodnocení zaměstnance  systematický popis individuálních nebo skupinových předností a slabin.  absence hodnocení sebou nese problémy.  Rozhodnutí o výši pracovní odměny, motivující faktor, zpětná vazba, predikce budoucího úspěchu v jiných funkcích. Dle účelu a stupně formálnosti rozlišujeme hodnocení:  Průběžné (každodenní)  Hodnocení dlouhodobých výsledků – může být postaveno na kritériích objektivních či subjektivních.  Hodnocení stanovených úkolů  Hodnocení kompetencí John. C Maxwell 30.10.2012 Management I Propouštění zaměstnance z pracovního poměru Postup při snižování stavu pracovníků  Změna organizační struktury  Uvolnění pracovníků s nízkou morálkou  Neobsazování pracovních míst po odchodu stávajícího pracovníka  Uvolnění nekompetentních pracovníků Úkoly na seminář č. 4 (5.11.) 1. Zásady hodnotícího pohovoru – struktura, obsah, příprava apod. 2. Vzdělávání zaměstnanců – metody (on the job, off the job, koučování, mentoring, rotace práce, outdoor training, e-learning a další) 3. Outsourcing a jeho výhody a nevýhody. 30.10.2012 Management I 30.10.2012 Management I Literatura  ARMSTRONG, Michael. Odměňování pracovníků. Praha : Grada, 2009. 448 s. ISBN 978-80-247-2890-2.  ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů. Praha : Grada Publishing, 2002. 856 s. ISBN 978-80-247-0469-2.  HRONÍK, František. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha : Grada, 2007. 240 s. ISBN 978-80-247 1457-8.  KOUBEK, Josef. Personální práce v malých a středních firmách. Praha : Grada Publishing, 2007a. 264 s. ISBN 978-80-247-2202-3.  KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů. Praha : Management Press, 2007b. 399 s. ISBN 978-80-7261-168-3.  PLAMÍNEK, Jiří. Vedení lidí, týmů a firem. Praha : Grada, 2002. 156 s. ISBN 80-247-0403-X.  THOMSON, R. Řízení lidí. Praha : ASPI, 2007. 252 s. ISBN 978-80-7357-267-9.  URBAN, Jan. Výkladový slovník : Řízení lidských zdrojů. Praha : ASPI Publishing, 2004. 207 s. ISBN 80-7357-019-X.