Řízení lidských zdrojů specifika státní správy Teoretická a praktická východiska nDva dosavadní přístupy n nI. Neoliberální – prosazoval tzv. „minimální stát“, tzn. omezování počtu úředníků a jako nevyslovený předpoklad měl „ve zbytku státní správy děj se vůle Boží“. Proč je tento přístup nefunkční? n1. Nároky na přerozdělení v letech 1960-2000 významně rostly. Stát v absolutních číslech přerozděluje stále více. n2. Minimalizace státu neznamenala zvýšení efektivity. Teoretická a praktická východiska nDva dosavadní přístupy n nI. Socialistický – prosazoval „maximální stát“ s velkou pravomocí úředníků – to je ještě řádově nebezpečnější postoj. n1. Byrokratické organizace mají tendenci bobtnat svým vlastním provozem, politická podpora jejich rozvoje bez zpětné vazby znamená zvyšující se nároky na zdroje a růst zdrojů byrokracie nepodporuje. n2. Sociální stát je od roku cca 2000 v krizi. Teoretická a praktická východiska nDva dosavadní přístupy n nZajímavá je podobnost dopadu pravicové a levicové (liberální a socialistické) vlády na růst byrokracie – je velmi podobná. Byrokratická zpráva roste a proniká do všech sfér života – jako taková však není a priory „špatná“ pouze nevýkonná a zneužitelná – ani prostě jednomu z těchto nedostatků nedokáže žádný z obou zmiňovaných přístupů zabránit, ale přitom existují metody (tak jak jsme je probírali v předchozích hodinách, které mohou neefektivní byrokratizaci bránit. n Teoretická a praktická východiska nByrokracie ve sféře volného trhu n n nByrokracie totiž stejně tak jako do státní správy pronikla i do sféry volného trhu a zde se musela osvědčit z hlediska konkurenceschopnosti. A pozor – ačkoliv se nemění podstata tržního prostředí, výrazně se změnily subjekty, které v tomto prostředí působí a celé RLZ je vlastně odpovědí na byrokratizaci tržních subjektů. RLZ je snahou subjektů v tržním prostředí přežít nutnou byrokratizaci. Všimněte si, kolik z nás vstupuje do bezprostředního styku s volným trhem a kolik chrání organizace před tímto stykem. To vše neznamená konec volného trhu, ale spíše průnik trhu a byrokracie. n Teoretická a praktická východiska nByrokracie ve sféře vědy n nZároveň se byrokracie neprosadila pouze ve státní správě, ale také v organizacích neziskových a akademických. Je důležité podívat se na granty GAČR podané v tomto roce či na jazyk EU fondů a jejich správy – přestože značná část vědců jsou tvůrčí lidé a věda jako taková je tvůrčím prostředím, je jazyk těchto materiálů ryze byrokratický a jako by z oka vypadl nejryzejším byrokratům. Ovšem byrokratizací svého myšlení ztrácíte schopnost skutečně vědecké práce – věda se také začala přizpůsobovat byrokracii. n n n Teoretická a praktická východiska nByrokracie ve sféře sociálního života n nV této sféře pokračuje byrokratizace naší společnosti mílovými kroky – jak dokázal například Ch. Murray – a cena, kterou za to platíme, je mnohem vyšší než výhody, které získáváme. V některých státech je náklad na sociální transfery více než 40% - tzn. z každých 10 korun platíme více než 4 na úřady. A nejen to. Stálé uplácení potřebných i „potřebných“ mimořádně nebezpečně nivelizuje naši vlastní svobodu a je to forma mimořádně rafinovaného útoku. Teoretická a praktická východiska nShrnutí n nAni sféra B ani sféra C nemůže pomoci zefektivnit fungování RLZ ve sféře státní správy (či neziskových organizací), ale můžeme napomoci použitím prostředků ze sféry A. Ovšem tyto prostředky musíme upravit! Proč? nI. Cílem tu není zisk (nikdy jako primární cíl), ale spokojenost těch, kterých se výkon naší organizace týká. nII. Nikdy nemůžeme nabídnout stejné podmínky jako organizace nestátní co se týče finančního ohodnocení, bonusů atd. nIII. Naše možnosti „výměny“ či přeřazení zaměstnanců jsou pouze omezené. nIV. Organizace je strukturovaná přísně mocensky, zároveň se však není schopná bránit růstu „neformálních“ výhod. nV. Přímá zpětná vazba na efektivitu organizace schází. n Teoretická a praktická východiska nPraktická aplikace n nZkusme si nyní vyřešit několik příkladů aplikace ŘLZ nástrojů na situaci ve sféře státní správy. n nPříklad 1. – Jste vedoucí finančního úřadu a máte vytvořit systém hodnocení pracovníků: nA) kteří mají na starost komunikaci s podnikateli a občany přicházejícími na pracovní úřad nB) pracovníky vnitřní kontroly FÚ nC) mluvčího FÚ Teoretická a praktická východiska nPraktická aplikace n nJste vedoucí katedry sociologie na FSS MU a máte připravit výběrové řízení na přijetí mladého doktora v oblasti „teorie byrokracie“, jehož pracovní náplň bude tvořit z 1/3 výuka a ze 2/3 vědecká práce. nPřipravte komplexní přijímací řízení.