SPOLEČNÝ ENERGETICKÝ TRH EU 9.10.2012 Filip Černoch FSS MU Jednotný/společný energetický trh  SEM: trade area with common policies on product regulation and free movement of energy, where the maximum competition between suppliers and providers of different types of energy is essential. The barriers among the MS are, therefore, removed to maximum.   1) Liberalizace trhu  2) Interkonektory 2 Liberalizace – klady a zápory v energetice  Economic liberalization: refers to fewer govt. regulations and restrictions in the economy in exchange for greater participation of private entities. Arguments for economic liberalization include greater efficiency and effectiveness that would provide greater profit for everybody. Thus, liberalization in short refers to the removal of controls, to encourage economic development. (wiki).  Výhody:  Efektivní alokace zdrojů  Inovace  Redukce nákladů  … 3 . Jsou energie„speciální“ komoditou?  Energie jsou považovány za strategickou komoditu, což má za následek výrazné komplikace stran liberalizace a otevírání trhu. Čím jsou však energie výjimečné?  Některá specifika elektřiny:  Nemožnost skladování  Vysoké náklady výpadků  Volatilita  Chybí závislost na dovozu (u EU) – na druhé straně, chybí interkonektory  Některá specifika plynu  Geopolitika  Gas chain  Skladovatelnost plynu  Velikost dodavatelů 4 Tradiční vs. liberální paradigma  Tradiční paradigma zdůrazňuje stabilitu, spolehlivost dodávek a veřejnou službu (public service), je to model technické organizace zahrnující centrální řízení a kontrolu nad synchronizovanou sítí.  Liberální paradigma zdůrazňuje tržní síly. Snaží se docílit maximálně možné úrovně konkurenčního prostředí, upřednostňuje otevřenost, decentralizovanou produkci s přístupem k sítím, zisk založený na tržních cenách, nikoliv nákladech.  Některé základní charakteristiky  Oddělení aktivit společností s cílem umožnit konkurenci  Svoboda vstupu na trh a svoboda investic v konkurenčním prostředí (vs. centrálně plánovaný přístup)  Volné nastavení smluv a tvorba cen založená na konkurenčním vyjednávání  Přístup k sítím a infrastruktuře  Dohled nezávislého regulátora 5 První iniciativy s cílem společného trhu  Aktivity Evropské komise od roku 1989  Communication from the Commission: Transparency of consumer energy prices. COM (89)123, 1989  Towards completion of the internal market for natural gas. Communication from the Commission. Proposal for a Council Directive on the transit of natural gas through the major systems. COM (89) 334, 1989  Increased intra-Community electricity exchanges: a fundamental step towards completing the internal energy market. Proposal for a Council Directive on the transit of electricity through transmission grids. COM (89) 336, 1989.  A další… 6 První liberalizační balíček  Directive 96/92/EC of the European Parliament and of the Council of 19 December 1996 concerning common rules for the internal market in electricity  Directive 98/30/EC of the European Parliament and of the Council of 22 June 1998 concerning common rules for the internal market in natural gas 7 Unbundling of networks Access to networks Market opening National regulation First legislative package Separate management and accounts Negotiated or regulated terms of access Power: 35% open by 2003 Gas: 33% open by 2018 Mechanism for regulation Hlavní body prvních návrhů k společnému trhu  Od 1988 se Komise zaměřuje na:  Harmonizace nepřímého zdanění  Ceny a transparentnost investic  Soupeření o veřejné zakázky  TPA v ropě, plynu a později i elektřině  Integrace elektrických a plynových sítí  Uplatnění soutěžního práva na upstream ropy a zemního plynu 8 Narůstající role EK v energetické politice  Dohled EK nad podmínkami a tarify v rámci TPA  Kontrola EK nad financováním energetických projektů  Uplatnění soutěžního práva na monopolní společnosti v rámci společného trhu  Pravomoci v oblasti dotací na uhelnou produkci  = EK je vnímána jako relevantní aktér z hlediska zájmových a lobyistických skupin 9 Druhý liberalizační balíček  Neuspokojivé tempo, stejně jako slabé cíle, vedou k představení nové legislativy v roce 2003.  DIRECTIVE 2003/54/EC OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 26 June 2003 concerning common rules for the internal market in electricity and repealing Directive 96/92/EC  DIRECTIVE 2003/55/EC OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 26 June 2003 concerning common rules for the internal market in natural gas and repealing Directive 98/30/EC  10 Unbundling of networks Access to networks Market opening National regulation First legislative package Separate management and accounts Negotiated or regulated terms of access Power: 35% open by 2003 Gas: 33% open by 2018 Mechanism for regulation Second legislative package Separate subsidiary Regulated terms of access Power and gas markets 100% open by July 2007 Specific regulator for energy Unbundling v rámci Druhého balíčku  Legal Unbundling: the transmission and distribution activities have to be done by a separate “network” company; the network company must not necessarily own the network assets but must have “effective decision making rights” in line with the requirements of functional unbundling (no change of ownership!)  Functional Unbundling: where the network operator is part of a vertically integrated undertaking, it shall be independent in terms of its organisation (management separation) and decision making rights from the other activities not related to that network  Accounting Unbundling: relevance for DSOs which are not legally unbundled (given the new requirement of legal unbundling); no derogation is possible from accounting unbundling for smaller DSOs. 11 Následující kroky Evropské komise  Vyšetřování EK(2005 - 2007)  Přetrvávající tržní koncentrace  Nedostatek likvidity, který brání vstupu nových firem  Omezená integrace mezi MS  Absence transparentních tržních informací  Nedostatečná úroveň unbundlingu  Zákazníci jsou spojeni s dodavateli dlouhodobými downstream kontrakty  V roce 2006 EK soudně stíhá 17 států pro nedostatečnou transpozici směrnic z 2003.  http://www.youtube.com/watch?v=w5y5QuT7ye8  1/2007 – návrh Třetího liberalizačního balíčku 12 Nefunkční trh – reakce firem  Zklamání z dosavadního vývoje společného trhu:  Vysoká koncentrace na trhu, omezený přeshraniční obchod, pomalý postup k soutěživému a likvidnímu trhu.  Některé společnosti ztratily část trhu, převážně ale kvůli tlaku vlád.  Vertical foreclosure  Dlouhodobé upstream kontrakty, dlouhodobá rezervace přepravních kapacit, dlouhodobé downstream kontrakty.  2007 anti-trustové vyšetřování ENI a RWE, v 2008 GdF a Eon ochotny prodat své sítě.  Vertikálně integrovaný model je nicméně stále považován za užitečný model managementu trhů.  Tržní segmentace  2002 požadavek 10% kapacity na interkonektorech 13 Nefunkční trh – reakce MS  Preference a ochrana národních společností  Maďarsko (Moll) vs OMV, Velká Británie(Centrica) vs Gazprom….  Trh koncových zákazníků  Regulace cen vs jejich tržní stanovení  Regulace regulátorů  http://www.youtube.com/watch?v=jF3Teoq4xmc 14 Vlastnický unbundling  „This would bet he greatest expropriation since the Bolshevik revolution“ – Bruno Wllnofer, Chief executive of Tiwag, an Austrian utility. 15 UK to FR 35 FR to DE 33,3 ES to FR (x) 32,8 PL to CZ 16,1 PR to ES 11,7 FR to BE 11 CZ to PL 10,1 SK to CZ 6,6 CZ to SK 1,1 DE to CH (x) 1 FR to IT 0,8 AT to CZ 0,3 CH to FR 0 IT to FR 0 BE to FR 0 DE to AT 0 Hodiny v přetížení jako procento z celkových hodin Hranice 2005 SK to HU 100 FR to CH 100 DE to DK 100 NL to BE 100 FR to UK 94 DE to NL (x) 90,1 FR to ES 81,1 CZ to DE 68 NL to DE (x) 63,9 BE to NL 63,1 DE to FR (x) 41,3 CZ to AT 37 DE to CZ (x) 35,7 UK to FR 35 Třetí liberalizační balíček  16 Unbundling of networks Access to networks Market opening National regulation First legislative package Separate management and accounts Negotiated or regulated terms of access Power: 35% open by 2003 Gas: 33% open by 2018 Mechanism for regulation Second legislative package Separate subsidiary Regulated terms of access Power and gas markets 100% open by July 2007 Specific regulator for energy Third liberalisation package Separate ownership or operator Regulated terms of access Already achieved Ungraded and harmonized powers for national energy regulators Třetí liberalizační balíček - unbundling  Oddělení sítí od výroby, produkce a dodávek  Ownership unbundling - default model of preference. OU means separating the ownership or the operation of gas and power networks from other parts of the energy business.  ISO - companies involved in energy production and supply would be allowed to retain their network assets, but would lose control over how they are managed. Crucially, commercial and investment decisions would be left to an independent company (ISO), to be designated by national governments with the Commission's prior approval, to ensure a sufficient level of independence. 17 Třetí liberalizační balíček - unbundling  ITO model allows integrated companies to retain ownership of their gas and electricity grids. However, they would have to give up daily management of the grids to an independent transmission operator.  Crucially, companies can retain commercial and investment decisions, but will have to set up a framework for ensuring the independent operation of the transmission network by:  Setting up a supervisory body made up of company representatives, third-party shareholders and representatives of the transmission system;  agreeing a compliance programme setting out measures that prevent the ITO from discriminating against suppliers using the grid;  appointing a compliance officer with powers to ensure non-discrimination, and;  introducing a mandatory cooling-off period for management staff who move between the supply and generation company and the transmission operator. 18 Třetí liberalizační balíček  Podpora společného energetického trhu a odstranění restrikcí mezi MS  Agency for Cooperation of Energy Regulators (ACER) + European Networks for Transmission System Operators  Posílení ochrany zákazníků 19 Výsledky balíčku  Přijat v 2009, 2 roky na implementace – nedostatek dat  + navíc, na konci roku 2011 stále 18-20 států neimplementovalo legislativu dostatečně.  Zdá se, že ceny neklesají (např. v USA ceny narostly o 140% od 2004) – nicméně vstup dalších faktorů. 20 Vyšetřování Gazpromu  Je podezření, že společnost dělila evropský trh pomocí omezování a přesměrovávání toků plynu mezi členskými státy.  Je podezření, že mohla bránit diverzifikaci dodávek plynu  Je podezření, že mohla stanovovat neférové ceny svým zákazníkům prostřednictvím navázání cen plynu na cenu ropy. 21