SYLABUS PST 402 / PS 2012 Seminář k dějinám psychoterapie Pouze pro studenty oboru „Psychoterapeutická studia“ – povinný předmět Sudé týdny / ÚT / 14:00 – 15:30 Začátek 20. 9. 2009, učebna 23 Kredity: 4 EC – odpovídá 100 hodinám aktivního studia a samostudia (= četba, hledání zdrojů, příprava vystoupení na semináře, příprava na zkoušku) Ukončení: zkouška ústní – ve výjimečných případech vychází z výborného ohodnocení všech splněných zadaných úkolů Termíny: PREZENTACE odevzdat do odevzdávány nejpozději do 8. 11. Rozsah: 20-35 minut, student touto prezentací splní zároveň požadavek na prezentaci pro předmět PSY 406 Doporučený rozsah: 20 – 22 snímků. 18. 9. Diskuse o psychoterapii, o studiu oboru; diskuse o vědecké a alternativní psychoterapii. Jakou psychoterapii doporučovat klientům? Které psychoterapeuty doporučovat? K čemu inklinuji a proč (reflexe vlastní motivace). Rozdělení a rozpis prezentací – do 24. 9. (pondělí!) 2. 10. prezentace a diskuse nad nimi 16. 10. prezentace a diskuse nad nimi 30. 10. prezentace a diskuse nad nimi 13. 11. prezentace a diskuse nad nimi 27. 11. prezentace a diskuse nad nimi 11. 12. Diskuse č. 2 o psychoterapii, o studiu oboru; diskuse o vědecké a alternativní psychoterapii. Rozšířil se (o něco) můj zájem (má inklinace)? Diskuse o „politice“ v oboru psychoterapie a o výcvicích. ÚKOLY ÚKOL č. 1 PREZENTACE 20 – 22 snímků Odevzdat do odevzdávány. Termín: 8. 11. ÚKOL č. 2 Připravte pro ostatní užitečný odkaz pro historii psychoterapie. Úkol by měl napomoci mapovat možnosti, které dnes máme na internetu – co vše tam můžeme najít. Soustřeďte se na důležité příspěvky k méně známým „tvářím“ psychoterapie v minulém století. Na zajímavé, ale málo známé osobnosti. Na dostupnost textů či prezentací v plném znění (články, přednášky, video-ukázky). Seminář je zaměřen na historii. To, co se týká současné psychoterapie, si „ponechejme“ na jarní semestr. Příklad: INSPIRACE K VYSTOUPENÍ (berte jen jako příklad): San Francisco Psychotherapy Research Group a Joseph Weiss http://www.sfprg.org resp.: http://www.sfprg.org/control_mastery/home.htm Odkaz můžete koncipovat jako prezentaci (na 5 minut), ale lze zpracovat jako textový soubor na cca 2 strany. Soustřeďte se opravdu na odkaz a stručnou charakteristiku toho, co na daných stránkách/ v článku/ knize apod. můžeme najít. Ukázat „link“… Odevzdat do odevzdávány. Termín: 27. 11. MOŽNOSTI prezentací pro studenty PST studií – kontexty, kterými lze rozšířit výběr osobnosti. A/ PSYCHOANALÝZA 1. Vyberte si méně známou osobnost nebo dílčí školu z dějin psychoanalýzy. Představte (stručně!) její život. Z díla této osobnosti či z přínosu této školy vyberte myšlenky, které vás zaujmou. Tyto myšlenky připravte pro ostatní. Vy však byste k vybrané myšlence (myšlenkám) měli vědět nejvíce – kontext autorových názorů a přístupů, z jakého období jeho názor pochází, proč ho zformuloval takto apod. 2. Zformulujte rozdíly (podobnosti) se S. Freudem u psychoanalytika / psychoanylytičky XY. 3. Kořeny konceptuálního (individuálního) přístupu v psychoanalýze (Bion a jiní). Dají se nalézt předchůdci dnešního principu tailored psychotherapy? Literatura doporučená k PA: Schwarz, J. (2003): Dějiny psychoanalýzy. Praha: Triton. Fonagy, P., Target, M. (2005): Psychoanalytické teorie. Praha: Portál. Mitchell, S.A., Aron (Eds.) (2004): Vztahová psychoanalýza – zrození tradice. Praha: Triton. Užitečné rozcestí: heslo „Psychoanalysis“ ve Wikipedii. Najdete zde dobrý soupis dalších webových psychoanalytických portálů a odkazů. B/ vybrané téma z DÉJIN HUMANISTICKÉ PSYCHOTERAPIE Např.: Kořeny humanistických přístupů v psychoterapii Předpokládám váš komentář k historii humanistické psychoterapie. Literatura: n Cain David J., Seeman Julius (2006): Humanistická psychoterapie 1. díl -- Příručka pro výzkum a praxi, Praha: Triton. n Cain David J., Seeman Julius (2007): Humanistická psychoterapie 2.díl -- Příručka pro výzkum a praxi, Praha: Triton. Zdroje na internetu – např.: http://www.ahpweb.org/ C/DĚJINY RODINNÉ TERAPIE: STRATEGICKÁ, STRUKTURÁLNÍ, ANALYTICKÁ, SYSTEMICKÁ… / Připravte několik základních dat a údajů k historií daného směru v rodinné terapii. Příklad dílčího tématu (k inspiraci): K jedné z podob strategické rodinné terapie: Prostudujte text Mary Selvini Pallazzoli o konceptu her v rodinách s psychotickým jedincem. Zodpovězte na otázky: 1. Jak byste objasnili hlavní koncept a hlavní přesvědčení Selvini Pallazoli? 2. Co se vám na tomto přístupu zdá dobré? Byl by podle vás použitelný i dnes? 3. Co byste tomuto přístupu vytkli? 4. Co (a jak) byste dělali jinak – jak jinak byste v psychoterapii s rodinou se schizofrenním členem postupovali? Zformulujte, čím byste se řídili. Literatura doporučená: n Zeig, J. (ed.) (2005). Umění psychoterapie. Praha: Portál. – oddíl věnovaný rodinným terapeutům Další zdroje: • Palazzoli-Selvini, Mara (1986). Journal of Marital and Family Therapy 12 (4). (Česky vyšla část tohoto textu: „Příspěvek k obecnému modelu her v psychotické rodině“. Kontext VII, 1991, č. 2, s. 23-32.) • Časopis KONTEXT Na vaši práci v podzimním semestru 2012 se těší Z. Vybíral