Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis Důležitost tématu pracovní místo/role lProč je důležité/užitečné zabývat se tématem pracovních míst/rolí a jejich vymezení? l l Pracovní místo lDefinice: lsoubor přiznaných úkolů lstrukturní jednotka organizace l lPříklad lvýrobní (obchodní, personální) ředitel lřidič, výrobní (montážní) dělník lklinický psycholog, sociální pracovník lHR specialista, účetní, lObchodník,…. Pracovní role lVymezení: lÚloha, očekávané chování lSouhrn požadovaných a kontrolovaných činností l Očekávání určitých výstupů a výsledků lPříklad: vedoucí projektového týmu l l Rozdíly pracovní místa a role lJaká je typická situace? l1pracovník = 1 pracovní místo l1pracovník = více pracovních míst l1pracovník = 1 pracovní role l1pracovník = více rolí l lUveďte nějaké příklady těchto situací. Faktory určujících podobu pracovních míst lPožadavky organizace lCíl (poslání, vize) organizace lStruktura, procesy a činnosti organizace lCharakteristiky konkrétních pracovních úkolů lZabezpečování vnitřní motivace pracovníků lPožadavky vnějšího prostřední lzákazníci, dodavatelé… llegislativní normy a požadavky Hackman-Oldhamův model (1974) l pestrost významnost autonomie zpětná vazba ucelenost Znalost aktuálních výsledků práce Zodpovědnost za výsledky práce Málo absencí a odchodů Vysoká spokojenost s prací Vysoká kvalita práce Vysoká vnitřní motivace Pocit smysluplnosti práce Redesign pracovních míst lsoustavný proces – pracovní místa se neustále vyvíjejí s ohledem na podmínky l lFáze: lIdentifikace potřeby redesignu. lIdentifikace nejproblémovějších pracovních míst. lVytvoření projektového týmu. lShromáždění podrobných údajů. lZohlednění faktorů týkajících se motivačního významu. lFormulace plánu redesignu. lRealizace redesignu. lVyhodnocení projektu. l Důvody redesignu lzměny vnějšího prostředí – požadavky zákazníků, dodavatelů, ekonomická situace, legislativa ldůvody týkající se konkrétního pracovníka lzměna organizace a procesů ve firmě lzměna způsoby řízení lzměna firemní kultury l Techniky redesignu pracovních míst lRotace práce lRozšiřování práce lObohacení práce lAutonomní pracovní skupiny/týmy lOšetřovatelské služby lKeramická výroba lSystém vysoce výkonné práce Cyklický diagram Rotace práce - příklad Práce v Call-centru osobní bankéř Práce na přepážce Využití rotace práce l lOtázka 1: Kdy a za jakým účelem je smysluplné využít rotace práce? l lOtázka 2: Může to mít uvedený postup také problematické (negativní) dopady? l l Využití rotace l Oblast Účel Vhodnost Zapracování Poznání činností, souvisejících pracovních míst - Obvykle vhodné Změna podoby pracovní místa Snížení míry rutiny práce Min. jednostranné zátěže U „rutinních“ pracovišť – typicky práce na výrobní lince Krátkodobá výměna míst Manažeři vykonávají výkonnou práci Nepříliš vhodné Rozšiřování & obohacování lRozšiřování (horizontální) l l l lObohacování (vertikální) l 1 pracovník 1 úkon 1 pracovník 3 podobné úkony výkonné činnosti výkonné + kontrolní činnosti původně původně změna změna Rozšiřování & obohacování v praxi lÚkol: Vymyslete, jak byste tato místa l a. obohatili l b. rozšířili •dělník – skládá lahve na paletu •sekretářka – třídí poštu a vaří kávu pro návštěvy •obchodní zástupce – pravidelně navštěvuje zákazníky a objednává jim zboží Příklady rozšiřování a obohacování l Rozšiřování 1.Dělník také balí lahve do fólie. 2.Sekretářka také zpracovává odeslanou poštu (FA, apod.) 3.OZ – má na starosti i vystavení a doplňování zboží do regálu zákazníka. 4. Obohacování 1.Dělník kromě výroby provádí kontrolu kvality výrobků. 2.Sekretářka také domlouvá schůzky manažerům. 3.OZ – navíc povinnosti spojené s vymáháním pohledávek od svých zákazníků. Analýza a popis pracovních míst Popis pracovního místa lNázev místa lPřímé nadřízení pracoviště lPočet podřízených lKrátký popis: úkoly a povinností (výsledky a výstupy, zdroje, apod.) lMnožství dozoru lTypické problémy lRelativní obtížnost lOdborná příprava Co se dozvíme z analýzy pracovního místa lÚčel: Proč lObsah lZodpovědnost za výsledky, výstupy lKritéria výkonu (měřítka, ukazatele) lOdpovědnost lMotivující faktory lFaktory osobnostního rozvoje lFaktory prostředí Popis pracovních míst a jejich využití lVyužití pro získávání pracovníků ljakého člověka (požadavky) lna jakou práci lza jakou cenu (nabídka) lVyužití pro hodnocení práce lukazatele výkonnosti lVyužití pro vzdělávání Popis procesní role lVykonávané činnosti lPříslušnost do procesního týmu lPotřebné dovednosti lUžívané pracovní prostředky lPřípadně ještě další specifikace Analýza pracovního místa lsběr, analýza a uspořádání informací lmetody: ldokumenty lrozhovory lpozorování při výkonu pracovní činnosti Metody analýzy a jejich zhodnocení Metoda + - Rozhovory Pružnost Hloubka Čas Školení Dotazníky, kontrolní seznamy a soupisy Čas, peníze Velký počet lidí Pilot, Návratnost Obtížné vyjádření Pozorování Hloubka Nejpřesnější Čas Použitelné jen někde Popis prováděný pracovníkem Čas Přesnost Obtížné, potřeba vést Zaškolení Deníky a záznamníky Detailnost Pro vedoucí místa Potřeba návodu Potřeba anal. myšlení Hierarchická analýza úkolu Využití při analýze údajů