Projevy agresivityProjevy agresivity v kontextu institucev kontextu instituce Pacifikace násilí vs. snaha o porozuměníPacifikace násilí vs. snaha o porozumění Agrese jako způsob komunikace, zdroj informaceAgrese jako způsob komunikace, zdroj informace Přístup personálu, prostředí (atmosféra)instituce, možná východiskaPřístup personálu, prostředí (atmosféra)instituce, možná východiska Perspektiva identifikovaný problém „Ano. Je to problém, klienti jsou agresivní…“. způsob komunikace Perspektiva klienta. Agrese jako přirozená reakce. Jako sdělení o … Adaptivní způsob chování („kolektivní způsoby“ v instituci). Kdo - komu (o kom) – co diktuje (rozhoduje)? požadavky v rámci výchovy nebo nároky na práci vs. absolutní právo rozhodnutí… Aplikace „dostatečně silných prostředků“ vs. pochopení sdělení obsaženého v, za jednáním Z exkurze v ústavu:Z exkurze v ústavu: Injekce „než se rozjede a vyděsí ostatní“ - člověk objektem (jaká je jeho pozice vůči ostatním? samo o sobě možná zdrojem frustrace…) Zabývá se někdo příčinou agresivního jednání? - kdo a z jaké perspektivy formuluje problém? Potřeby zaměstnanců vs. potřeby klientů Často poselství o strachu, ohrožení (byť subjektivně prožívaném) volání po pozornosti vyjádřením frustrace protest proti nespravedlnostiprotest proti nespravedlnosti zábavou: radost ze silné reakce Člověk, který ještě neobjevil, kým je (skutečné potřeby, vlastní motivaci) se podvoluje svému okolí, nárokům vychovatelů a nebo žije z provokace, posouvání hranic atd. (prohlubuje) rozdělení, které nikdy není předmětem debaty, představuje jistou formu předstírání pracuje ve vztazích obava z konfliktu, obava z rozporu, z nepřijetí … ze strachu nevyjádřená a do strachu vede „V instituce (mj. e ). projevy agresivity jako spojené nádoby vs. zaměstnanců atd. , denní aktivity, při různých příležitostech Rozdíly a podobnosti nenásilí (non-violence) a zvládání agrese (peace-making) Wolf Wolfensberger (2007) Formy násilí Násilí zjevné (na straně rezidentů) Primitivní, drsné, nesofistikované, veřejné a protiprávní, lehce identifikovatelné Vs. nezjevné (elegantní, systémové, elegantně přehlížené)nezjevné (elegantní, systémové, elegantně přehlížené) Skryté, budící dojem péče, pokud přímé a hrubé pak v tajnosti Wolfensberger: 95% na straně zaměstnanců - systému, zbytek klienti Např: Medikace a její vedlejší účinky (vysoké dávky a kombinace, vše se řeší léky) Snadnost odhalení primitivního násilí… knihy o násilí pouze klientů atd. Zdroje násilí Kvalifikace personálu: - málokdy psychologii nebo pedagogiku ve větší míře než ostatní populace - všichni trénink na zvládání agrese: „Chalenging behavior programme“ - miliony absolventů, někdy jediná kvalifikace - často ilustrace jako krvavé nože, teroristi s granáty (sebenaplňující proroctví, viz např. Gladwell: Mžik) Poselství pro klienty a protest starších osob z instituce: „nejsme násilní“ Fluktuace zaměstnanců:Fluktuace zaměstnanců: bez osobních vztahů, nemají šanci pochopit osobnostní zvláštnosti jednotlivců atd. Faktická moc: kvalita vztahu rozhoduje, jak bude uplatňována Nároky na zaměstnance: zdánlivě stále přibývající nároky (hierarchická struktura, …) Kultura: např. boom vulgárního slovníku; násilí v určitých prostředích automatická součást projevu Verbální agrese: nejčastěji ze strany méně kompetentních rezidentů Zdroje násilí Negativní sebeobraz: „zasloužím si to, je to moje vina“ Nevědomě - provokace, POTŘEBA (?) „ještě více trestu“ Nebo sebepoškozování (totéž; viz exkurze ve Střelicích) Jako důsledek předchozí zkušenosti, zranění: V případě osob s postižením velice častá zkušenost odmítnutí … Viz kazuistiky v Důvěra vs. úzkost (tým vs negativní sebeobraz) Zranění (životní zkušenost) jako zdroj agresivity Agrese jako důsledek životní zkušenosti: zpravidla sami zažili zneužívání, začarovaný kruh… 1 vážná událost (opuštění rodiči rozhoduje o celé řadě dalších událostí) většinou ale vzorec „pattern“ – celý set mizerných životních zkušenostívzorec „pattern“ – celý set mizerných životních zkušeností - odmítnutí na začátku (formace attachmentu) - různé formy zneužívání v institucích nebo i ve vlastní rodině… V důsledku Agrese vůči konkrétní kategorii osob (např. otcovské postavy; …) nebo Nekonkrétní, neselektivní nepřátelství a nenávist vůči okolí. Ničí vlastní základní životní zdroje, poškozuje se, … Limity (asociace) Obtíže ve verbalizaci problému (jazykově, racionálně,..) Obvyklé „techniky na ZVLÁDÁNÍ agresivity“ NIKOLI její odstranění… Čistě „technologicky“ to nejde (analogicky doprovázení při bereavment therapy). Wolfensberger: JAK? Respekt (jednání s tímto poselstvím) Pozitivní vztah (i přes provokace… ) Trvalé a bezpečné bydliště (zázemí) Přítomnost osob, které mají nenásilnou povahu Nenásilí jako způsob absorpce agrese Prostředí: Vztah, trvalý pozitivní vztah Bezpečný domov (zázemí, podporující prostředí) Přítomnost nenásilných osob V akutní situaci: Vmezeření mezi agresora a objekt (připravenost na agresi obou : )Vmezeření mezi agresora a objekt (připravenost na agresi obou : ) „Je snazší za určité ideály bojovat, než podle nich žít nebo pro ně dokonce trpět“. Nenásilí jako osobní volba. Nikoli technika. Něco, co lze přijmout na osobní úrovni jako rozhodnutí. Nová kvalita… V této části předkládám obrázek ze situace v Domově pro osoby s mentálním postižením a chtěla bych Vás požádat, zda byste mi o něm vyprávěl/a příběh. V příběhu prosím zachyťte: Co předcházelo situaci, která je vyobrazena na fotografii? Co se právě na obrázku děje? Jak se bude situace dále vyvíjet? Byla bych ráda, kdybyste vyprávěl/a celý příběh, od začátku až do konce. Můžete vytvořit jakýkoli příběh chcete, neexistuje správná či chybná odpověď. Gabriela Brožová: Agrese v zařízeních ústavní péče pro osoby s mentálním postižením Kategorie identifikované v příbězích n % Přítomnost konfliktu v příběhu Mezi klienty 13 23,6 Mezi klientem a zaměstnancem 36 65,5 Nejedná se o konflikt 6 10,9 Role zaměstnanců v příběhu Bránící se oběť 25 45,5 Ochránce zdraví a majetku 6 10,8 Iniciátor 9 16,4 Soudce - řešitel sporů 7 12,7 Partner ve sdílení emocí 5 9,1 Žádná 3 5,5 Příčina vzniku konfliktuPříčina vzniku konfliktu Špatná nálada, neklid klienta 14 25,5 Osobnostní rysy klienta 10 18,2 Hádka s jiným klientem 15 27,3 Chování zaměstnance 10 18,2 Ostatní 6 10,8 Způsoby řešení konfliktu Verbální způsoby 13 23,6 Nabídka alternativ 4 7,3 Fyzická intervence 17 30,9 Potrestání klienta 1 1,8 Ignorování situace 3 5,5 Komplexní restriktivní opatření 1 1,8 Není uvedeno 16 29,1 Iniciátoři agrese Iniciátor konfliktu n % Nikdo není iniciátor 6 10,9 Klient 39 70,9 9 16,4Zaměstnanec 9 16,4 Klient i zaměstnanec 1 1,8 Celkem 55 100 Co lze na základě výsledku říci o dané instituci? Nebo o stereotypu klienta? Standardech kvality,… ? Iniciátoři agrese a lokalizace příčiny Iniciátoři agrese a stabilita příčiny Iniciátoři agrese a faktor kontroly Weinerův atribuční model pomoci (1986) Heider (1967) popsal základní 3 typy kauzálních faktorů, které lidé při usuzování o příčinách jednání využívají - stabilitu, kontrolu a lokalizaci příčiny. z diskuse, implikace… …přítomnost základní atribuční chyby, kdy je při vysvětlování příčin agresivního chování nadsazována důležitost dispozičních faktorů nad situačními. …v atribucích zaměstnanců převažují dispoziční, stabilní a…v atribucích zaměstnanců převažují dispoziční, stabilní a kontrolovatelné faktory bez ohledu na to, kdo je považován za iniciátora konfliktu Zaměstnanci tedy vnímají agresivní chování klientů jako nezměnitelné. Do určité míry tak nedávají klientovi šanci, aby své chování změnil - jak vystihuje výrok v jednom z příběhů: „tak už to v domově chodí“. Násilí na pracovišti je tak vnímáno jako nevyhnutelné a představuje samozřejmou součást každodenní práce. Lze předpokládat, že i noví zaměstnanci si rychle osvojují v instituci tradovaný postoj.