PSY146 DUŠEVNÍ HYGIENA Katedra psychologie Fakulta sociálních studií MU 2012 Aktualizováno: 31. 8. 2012 Základní informace Forma ukončení: zápočet Počet kreditů: 2 Garance: Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. Vyučující: PhDr. Roman Hytych, Ph.D. Mgr. Jana Koutná Kostínková Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. Mgr. Lenka Škarková Stojanová Anotace Cíl tohoto předmětu je především praktický: nabídnout prostor pro sebepoznávání a sdílení zkušeností, podnítit otevřenost k novým zkušenostem a k hledání svých vlastních cest a způsobů duševní hygieny. Předmět je postaven na prožitkovém přístupu k duševní hygieně a využívá praktických cvičení (nácvik relaxačních technik apod.), reflektovaného prožitku a diskuzí. Teoretické vstupy jsou zařazovány tak, aby podpořily praktický cíl předmětu. Vzhledem k tomu, že účinnost nabízených postupů závisí na jejich systematickém uplatňování, budou studující vedeni k aktivnímu a systematickému praktikování vybraných postupů během semestru. Organizace výuky Výuka není formálně členěna na přednáškovou a seminární část. Všechna setkání mají charakter seminářů (s případnými krátkými teoretickými vstupy). Výuka probíhá jednou týdně, délka semináře je 90-100 min. Vzhledem k interaktivnímu způsobu výuky vyžadujeme u všech studujících dochvilnost (pozdní příchod je automaticky chápán jako absence)! Tematické okruhy * Materiály označené hvězdičkou jsou dostupné v elektronické podobě v IS MU. Týden Datum Téma Vyučující 1. 17. 9. Úvodní setkání: osobní cíl Seznámení se s principy předmětu, uvedení do DH; zformulování osobního cíle. Literatura * Mellibruda, J. (1987). Hľadanie seba samého (část IKARO). Bratislava: Smena. Řiháček 2. 24.9. Psychosomatické souvislosti Demonstrace vzájemných souvislostí mezi tělesnými a duševními procesy formou imaginativních, sugestivních a na tělo zaměřených postupů. Literatura Danzer, G. (2001). Psychosomatika. Celostný pohled na zdraví těla i duše. Praha: Portál. (s. 13-83) Řiháček 3. 1.10. Relaxační techniky Seznámení se se základními principy relaxačních postupů, ochutnávka hlavních technik (progresivní relaxace, autogenní trénink). Literatura Drotárová, E., Drotárová, L. (2003). Relaxační metody. Praha: Epocha. Nešpor, K. (1998). Uvolněně a s přehledem. Relaxace a meditace pro moderního člověka. Praha: Grada. * Řiháček, T. (2004). Relaxační techniky. (Nepublikovaný materiál k předmětu PSY146). Řiháček 4. 8.10. Copingové strategie: zvládání emocí Úvod do teorie copingu, diskuze o různých způsobech zvládání nepříjemných emocí. Literatura Atkinson, R.L. et al. (1995). Psychologie. Praha: Victoria Publishing. (s. 611-618) Stuchlíková, I. (2002). Základy psychologie emocí. Praha: Portál. (s. 173-199) Řiháček 5. 15.10. Inspirace pozitivní psychologií: silné stránky Mé silné stránky a jak je v životě uplatňuji nebo mohu uplatnit. Literatura Csikszentmihalyi, M. (1996). O štěstí a smyslu života. Praha: Lidové noviny. Seligman, M. (2003). Opravdové štěstí. Pozitivní psychologie v praxi. Praha: Ikar. (s. 153-196) Řiháček 6. 22.10. Technika „Focusing“ Uvedení do Gendlinovy techniky. Literatura Gendlin, E. T. (2003). Focusing: tělesné prožívání jako terapeutický zdroj. Praha: Portál. (s. 15-20; 51-70) Hájek, K. (2006). Práce s emocemi pro pomáhající profese: Tělesně zakotvené prožívání. Praha: Portál. (s. 31-45) * Hytych, R. (2003). Vztah slovo-skutečnost v souvislosti se změnou osoby. Konfrontace: časopis pro psychoterapii, 2, 98–103. Hytych 7. 29.10. Technika „Čtvero ukotvení“ Názorné vyzkoušení této techniky, diskuze o jejím využití. Literatura Hájek, K. (1999). Čtvero zakotvení aneb kde hledat životní rovnováhu. Psychologie Dnes, 6, 14-16. * Hytych, R., Mezulianek, L. (2007). Zodpovědné tvoření: psychohygiena pro pedagogy. In D. Assenza (Ed.), Praktické rady budoucím učitelům, řešení problémů. 2. díl. (pp. 206–254). Olomouc: Centrum inovativního vzdělávání, A & M Publishing. (s. 11-17) Hytych 8. 5.11. „Dialogické“ techniky DH Techniky využívající vnitřního dialogu nebo zaujetí perspektivy druhého člověka (setkání s vnitřním rádcem, technika odpuštění). Řiháček 9. 12.11. Duševní rovnováha v environmentálním kontextu Nejsme ve světě sami: interpersonální a eticko-ekologický přístup k DH; trénink záření dobrotivosti. Literatura Frýba, M. (2003). Umění žít šťastně. Praha: Argo. (s. 116-138) * Hytych, R., Mezulianek, L. (2007). Zodpovědné tvoření: psychohygiena pro pedagogy. In D. Assenza (Ed.), Praktické rady budoucím učitelům, řešení problémů. 2. díl. (pp. 206–254). Olomouc: Centrum inovativního vzdělávání, A & M Publishing. (s. 17-22; 30-35) Hytych 10. 19.11. Vůle Trénink dosahování osobně relevantních cílů, strukturální a procesuální přístupy. Literatura Frýba, M. (2003). Umění žít šťastně. Praha: Argo. (s. 204-217) Frýba, M. (2008). Psychologie zvládání života: Aplikace metody Abhidhamma. Boskovice: Albert. (s. 66-80) * Hytych, R., Mezulianek, L. (2007). Zodpovědné tvoření: psychohygiena pro pedagogy. In D. Assenza (Ed.), Praktické rady budoucím učitelům, řešení problémů. 2. díl. (pp. 206–254). Olomouc: Centrum inovativního vzdělávání, A & M Publishing. (s. 36-46) Hytych 11. 26.11. Práce s tělem v kontextu DH Seznámení se se základními postoji a cviky bioenergetiky. Uvolňování napětí v našem těle. Člověk z hlediska energetických pochodů – charakterové typy. Literatura Lowen A. (2002). Bioenergetika. Terapie duše pomocí práce s tělem. Praha: Portál. * Vašina, L. (1999). Sanoterapie: jeden ze směrů somatické psychoterapie. Brno: FF MU. (s. 191-215) Vašina, L. (2002). Klinická psychologie a somatická psychoterapie. Brno: Neptun. (s. 110-192). Riemann, F. (2007). Základní formy strachu. Praha: Portál. Johnson, S. M. (2007). Charakterové typy člověka. Brno: Computer Press. Škarková Stojanová 12. 3.12. Tanec v 5 rytmech Celostní strukturované cvičení využívající pěti druhů rytmů. (Doporučujeme vzít si na převlečení pohodlné volné oblečení vhodné na tanec; boty nejsou třeba.) Literatura Roth, G. (1993). Mapy extáze: učení městské šamanky. Praha: Radost. Koutná Kostínková 13. 10.12. Závěrečné setkání: reflexe Reflexe celého semestru ve vztahu k osobnímu cíli; zhodnocení předmětu. Řiháček Podmínky absolvování předmětu Ø prezence – aktivní účast na minimálně 11 ze 13 seminářů (účast na prvním a posledním semináři je nutná!, neúčast na těchto dvou seminářích omlouváme pouze v závažných případech a musí být nahrazena osobní konzultací s vyučujícím a náhradním splněním úkolů); Ø aktivní přístup k aplikaci vybraných postupů DH mimo semináře; Ø zpracování seminární práce (zadání viz níže). Zápočet bude tedy udělen na základě prezence, přijaté seminární práce a aktivní účasti na seminářích. Zadání seminárního práce Setkání v rámci výuky mohou nabídnout pouze základní seznámení s postupy a technikami duševní hygieny. Jedině systematická praxe mimo vlastní semináře může přinést trvalejší užitek a umožní vám posoudit, zda je určitá technika pro vás vhodná a zda vám může něco přinést. Předpokládáme tedy, že se budete pokoušet tvořivým způsobem aplikovat některé z předkládaných technik či principů, vyzkoušíte nabízené cesty k sebepoznání a seberozvoji a že některou z těchto technik či oblastí se budete zabývat intenzivněji (tj. pravidelně, systematicky). Volba bude záležet na vás a na vašem osobním cíli, zformulovaném za začátku semestru. Pro zpracování seminární práce vám jako důležitý podklad budou sloužit pravidelně vedené záznamy (např. formou deníku či protokolů), v nichž budete zachycovat své zkušenosti s různými technikami a výsledky sebereflexe v různých oblastech. Celá práce bude vztažena k osobnímu cíli, zformulovanému na prvním semináři, a k reflexi toho, jak jste k němu v průběhu semestru směřovali, jaké postupy a s jakým úspěchem jste k tomu využívali (i jak se případně váš osobní cíl během této cesty proměňoval). Předpokládaný rozsah práce je 3 normostrany (tj. 5400 znaků vč. mezer). Pamatujte na to, že největší užitek vám tato práce přinese, budete-li na ní pracovat průběžně, nikoli na poslední chvíli. Seminární práce nebude hodnocena tradičním způsobem (body nebo slovním komentářem), ale bude sloužit jako vaše příprava pro závěrečný seminář, kde bude mít každý z vás prostor pro to, aby reflektoval užitek předmětu pro sebe sama, aby sdílel tuto zkušenost s ostatními, aby si ujasnil, zda chce nadále v praktikování některého postupu pokračovat apod. Termín a způsob odevzdání: vytištěnou práci si studující přinesou s sebou na poslední, závěrečný seminář. Ještě předtím ji také v elektronické podobě vloží do odevzdávárny v IS. Další literatura (pro zájemce) Literatura k duševní hygieně obecně Bartko, D. (1990). Moderná psychohygiena. Bratislava: Obzor. (vyšlo i česky) Bedrnová, E. et al. (1999). Duševní hygiena a sebeřízení pro vysokoškoláky a mladé manažery. Praha: Fortuna. Křivohlavý, J. (1994). Jak zvládat stres. Praha: Grada. Míček, L. (1986). Duševní hygiena. Praha: SPN. Veltrubská, I., Chamoutová, K. (1998). Duševní zdraví. Praha: Provozně ekon. faktluta ČZU. Literatura ke speciálním tématům Buchtová, B. et al. (2002). Nezaměstnanost. Psychologický, ekonomický a sociální problém. Praha: Grada. Coan, R.W. (1999). Optimální osobnost a duševní zdraví. Praha: Grada. Csikszentmihalyi, M. (1996). O štěstí a smyslu života. Praha: Lidové noviny. Cungi, C. (2001). Jak zvládat stres. Praha: Portál. Ellis, A. (2002). Trénink emocí. Praha: Portál. Fontana, D. (1998). Kniha meditačních technik. Praha: Portál. Fontana, D. (1999). Cesty ducha v moderním světě. Praha: Portál. Frankl, V.E. (1994). Vůle ke smyslu. Brno: Cesta. Fromm, E. (1994). Mít nebo být? Praha: Naše vojsko. Goleman, D. (1997). Emoční inteligence. Praha: Columbus. Goleman, D. (2000). Práce s emoční inteligencí. Praha: Columbus. Goleman, D. (2001). Meditující mysl. Praha: Triton. Irmiš, F. (1996). Nauč se zvládat stres. Praha: Alternativa. Kastová, V. (2000). Krize a tvořivý přístup k ní. Praha: Portál. Killingerová, B. (1998). Workaholismus. Brno: J. Alman. Křivohlavý, J. (1994). Mít pro co žít. Praha: Návrat domů. Křivohlavý, J. (1997). Jak zvládat depresi. Praha: Grada. Křivohlavý, J. (1998). Jak neztratit nadšení. Praha: Grada. Křivohlavý, J. (2004). Pozitivní psychologie. Praha: Portál. Kubíčková, M. (1996). Vůle ke zdravému životu. Praha: Onyx. Lukasová, E. (1998). I tvoje utrpení má smysl. Brno: Cesta. Mellibruda, J. (1990). Já – Ty – My. Možnosti psychologie zlepšovat mezilidské vztahy. Bratislava: Smena. Míček, L. (1976). Sebevýchova a duševní zdraví. Praha: SPN. Nešpor, K. (1998). Uvolněně a s přehledem. Relaxace a meditace pro moderního člověka. Praha: Grada. Nešpor, K. (1999). Závislost na práci. Praha: Grada. Nešpor, K. (2002). Léčivá moc smíchu. Praha: Vyšehrad. Pacovský, P. (2000). Člověk a čas. Time management IV. generace. Tábor: Time Expert. Peck, M.S. (1993). Nevyšlapanou cestou. Praha: Odeon. Peseschkian, N. (2000). Psychoterapie v každodenním životě. Brno: Cesta. Praško, J. (2003). Jak se zbavit napětí, stresu a úzkosti. Praha: Grada. Praško, J. et al. (2003). ářčáářDeprese a jak ji zvládat. Praha: Portál Riemann, F. (1999). Základní formy strachu. Praha: Portál. Rush, M.D. (2003). Syndrom vyhoření. Praha: Návrat domů. (křesťanský pohled) Syřišťová, E. et al. (1972). Normalita osobnosti. Praha: Avicenum.