Úvod do teorie konfliktů PPP_BUSI_TLE_Networking_2007_elements3.jpg PPP_BUSI_TLE_Networking_2007_elements4.jpg PPP_BUSI_TLE_Networking_2007_elements2.jpg •1. Co je to konflikt? •2. Jak poznám, že jsem v konfliktu? •3. Kdy a proč konflikt vzniká? •4. Může konflikt přinášet něco pozitivního? •5. Jak můžeme dělit konflikty (základní typologie konfliktů)? • PPP_BUSI_TLE_Networking_2007_elements3.jpg PPP_BUSI_TLE_Networking_2007_elements4.jpg PPP_BUSI_TLE_Networking_2007_elements2.jpg PPP_BUSI_TLE_Networking_2007_elements3.jpg PPP_BUSI_TLE_Networking_2007_elements4.jpg PPP_BUSI_TLE_Networking_2007_elements2.jpg •conflictus (lat.) – srážka (flictus – náraz, úder; con – naznačuje vzájemné střetnutí) •„střetnutí dvou nebo více zcela nebo do určité míry navzájem se vylučujících či protichůdných snah, sil a tendencí“ (Křivohlavý, 2002) PPP_BUSI_TLE_Networking_2007_elements3.jpg PPP_BUSI_TLE_Networking_2007_elements4.jpg PPP_BUSI_TLE_Networking_2007_elements2.jpg •1. Všimnu si vyhýbavých, obranných reakcí. •2. Pociťuji negativní pocity (rozčilení, napětí, úzkost, strach, lítost, pocit viny, pocit křivdy, bezmoc, zlost, agrese). • • PPP_BUSI_TLE_Networking_2007_elements3.jpg PPP_BUSI_TLE_Networking_2007_elements4.jpg PPP_BUSI_TLE_Networking_2007_elements2.jpg •při špatné komunikaci: strany nedokážou přesně vyjádřit své potřeby, výstižně pojmenovat problém, přinést logicky uspořádané argumenty nebo účinně naslouchat •při vnímaných rozdílech: lidé přirozeně vytvářejí skupiny a jednotlivci mají potřebu odlišit svou skupinu od těch, kteří do ní nepatří (rasový, náboženský, politický, podnikový konflikt…) PPP_BUSI_TLE_Networking_2007_elements3.jpg PPP_BUSI_TLE_Networking_2007_elements4.jpg PPP_BUSI_TLE_Networking_2007_elements2.jpg •jako součást přirozených biologických sklonů (podle darwinovské koncepce konflikt sloužil k přežití nejzdatnějších, kteří přenášejí svoje geny na další generaci) •při omezeném prostoru (v přeplněném prostoru obvykle vzplane konflikt) •„Konflikty jsou palivem do motoru vývoje… jsou samotným základem života“ (Plamínek, 2006) • PPP_BUSI_TLE_Networking_2007_elements3.jpg PPP_BUSI_TLE_Networking_2007_elements4.jpg PPP_BUSI_TLE_Networking_2007_elements2.jpg •konflikty přináší do jinak pokojných systémů (rodin, firem, společností, přírody) nerovnováhu, nestabilitu informují nás, že něco není v pořádku a umožňují preventivní nebo intervenční zásah a zajišťují tak dynamiku systému, bez nich dochází ke stagnaci (a tím postupně k zániku) Pozitivní pohled_U.jpg •podporuje rozvoj, učí nás překonávat překážky ve spolupráci s druhými •podporuje tvořivost a vylepšení, nutí nás hledat řešení a překonávat rozdíly •rozvíjí umění jednat s lidmi, nutí nás vycházet s ostatními •podporuje vzájemné pochopení různých hodnot, snah a kultur •podporuje společenské změny a pokrok •1.) Podle počtu zúčastněných osob: • - intrapersonální: vnitřní, osobní konflikty • - interpersonální: mezi dvěma lidmi • - skupinové konflikty: existují uvnitř dané skupiny lidí (konflikty v organizaci) • - meziskupinové konflikty: mezi dvěma či více skupinami lidí •2.) Podle psychologické charakteristiky střetávajících se tendencí: • - konflikty představ • - konflikty názorů • - konflikty postojů • - konflikty zájmů •EGGERT, Max a Wendy FALZON. Řešení konfliktů. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. •KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Konflikty mezi lidmi. Vyd.2. Praha: Portál, 2002. •PLAMÍNEK, Jiří. Jak řešit konflikty. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2006.