Milé studentky a milí studenti, posílám reflexi našeho včerejšího semináře o etice (6.12.2012): S různými etickými kodexy jste měli možnost se seznámit v dobře vypracovaných úkolech zaměřených na principy etického chování. V diskuzi jsme se vrátili k četbě preambule a obsahu evropského etického Metakodexu EFPA (4 etické principy: respekt k důstojnosti a právům člověka, kompetence, zodpovědnost, integrita). Bavili jsme se o jeho podrobnosti a o tom, že je vodítkem pro tvorbu etických kodexů národních asociací. Porovnat rozdíly Metakodexu a různých českých kodexů je možné podle četby (Geoff Lindsay et.al a Petr Weiss a kol.). Část diskuze vedla otázka, jaký může mít oficiální sepsání, přihlášení se ke kodexu, vliv na skutečné chování lidí v organizaci? Jeden z účastníků diskuze sdílel zkušenost z praxe, kde je kodex, soubor pravidel organizace, oficiálně vyvěšený a přístupný pro zaměstnance, kteří se k němu hlásí. Chvíli jsme se věnovali rozlišení některých technik psychoterapeutických přístupů (např. KBT/expozice/, SUR, gestalt) a jejich perspektivou na etické otázky. Byla zdůrazněna osobní zodpovědnost a osobní zkušenost, kterou si přinášíme z každodenního života a pak vzdělávací i pracovní praxe a která se promítá do osobního etického postoje. Dále jsme hovořili o možnostech a omezeních pacienta rozhodovat o své léčbě různými léčebnými technikami (v krajním případě elektrokonvulzivní léčba v psychiatrii) a dostali se tím k tématu kontraktování (utváření kontraktu mezi psychoterapeutem a pacientem - jeho nastavení, propracovanost). Zaznělo také téma odmítnutí v případě nedostatečných kompetencí psychologa a náročnost, vhodnost tohoto procesu. Toto téma bylo obsaženo i v ukázce konkrétní stížnosti pacientky na psychologa, kterou řešila Etická komise Asociace klinických psychologů. Při řešení takových konfliktů přichází v úvahu možnost nápravného řízení a stanovení sankcí, dochází k vyslechnutí obou stran, případně doporučení supervize (v krajním případě vyřazení z asociace), spolupracující přístup nabízí konkrétní principy při uplatnění mediace. Mediátor bývá v některých případech stížností podávaných na AKP také zapojen. Jsem ráda, že diskuze vedle k odpovědím i některým novým otázkám i porozumění v oblasti, kterou jsme se zabývali. Další: Je vhodné seznámit se i s kodexem APA (Americká psychologická asociace), který obsahuje principy a standardy pro chování psychologa. Profese „psychoterapeut“ – jaké jsou možnosti pro provozování terapeutické profese? Jaký může mít význam její legitimizace? Diskutovali jsme profesi psychoterapeuta jako samostatnou profesi. + na informačním severu české psychoterapie (iscp.cz) je rozvinuta diskuze o formování legislativních opatření včetně reportů z konkrétních jednání o tom. + zprávy iniciativy studentů psychologie na FSS, kde jde o snahu zpřístupnit vstup do předatestační přípravy a pracovat v klinické psychologii i studentům dvouoborové psychologie, jsou dostupné na FB (skupina Dvouobor do kliniky). Literatura pro zevrubnější studium: Etika pro evropské psychology Etické otázky v psychologii Současná psychoterapie Konverzace, jazyk a jejich možnosti Děkuji všem za pozornost i práci v semináři. S pozdravem, Romana Plchová 182793@mail.muni.cz PSY254 Vědecká propedeutika a kritické myšlení