Validita jako integrace výzkumného poznání PSY401 Metodologie psychologie Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc. Jan Širůček, PhD. Obsah přednášky 1.Teoretická východiska-obecně o validitě 2.Funkce validity v kvalitativním výzkumu 3.Kriteria validity v kvalitativním výzkumu 4.Druhy validity v kvalitativním výzkumu 5.Poznámky k tvorbě výzkumného souboru Co všechno je VALIDITA? oVALIDITA svým obsahem téměř zastupuje termín KVALITA vNENÍ to PRAVDIVOST ZJIŠTĚNÍ vJE to PLATNOST ZJIŠTĚNÍ vzhledem k tomu, jak je vymezen předmět a metoda oboru (paradigma), splnění pravidel hry (průběžně konstruovaných), ZAČLENITELNOST do znalostní báze VNITŘNÍ A VNĚJŠÍ VALIDITA oVNITŘNÍ VALIDITA vOdpovídají závěry získaným datům a způsobu, jakým byla získána? o oVNĚJŠÍ VALIDITA vPro jakou skupinu jevů (lidí) závěry platí? vDo jaké zkušenostní/znalostní báze zapadají? (Kdo jim bude věřit?) o VNITŘNÍ VALIDITA oKvalita měření, tvoření dat vKVAN: obsahová, zjevná (face), konstruktová (konvergentní, diskriminační), kriteriální (prediktivní, souběžná), … reliabilita vKVAL: autenticita, … dependabilita oKvalita analýzy dat vKVAN: žádný termín vKVAL: autenticita, konfirmabilita (potvrditelnost), oLogická integrita – kvalita argumentace vKVAN: vnitřní v užším smyslu, kvalita vypořádání se vnějšími proměnnými … design vKVAL: kredibilita, trustworthiness …. sampling o konfirmabilita – míra, v níž mohou dva dojít ke stejným závěrům VNĚJŠÍ VALIDITA ZOBECNITELNOST oPlatnost závěrů pro populaci, z níž jsme vybírali vzorek v podmínkách vExterní validita, generalizability vVzorek jevů (lidí) vDáno statisticky a argumentačně (teoreticky) oPlatnost pro další skupiny a podmínky vEkologická validita, transferability, aplikovatelnost vDána argumentačně oVŽDY NEJISTÁ! APLIKOVATELNOST, LEGITIMITA o„Aplikovatelnost“ na příjemce. Kvalita psaní. oPodstata, legitimita autority. vAKČNÍ V. - důraz na ohlas, dopad publikace. vSITUOVANÁ V. – opak neosobnosti - přítomnost osobnosti, emocí, reflexe vRHIZOMATICKÁ V. – přítomnost různých perspektiv vIRONICKÁ V. – nabádání čtenářů k reinterpretaci v… oPublikací výzkumný projekt začíná…. Kval.výzkum: Teoretická východiska validity §Osobní vědění, vědecké komunity, reálná výzkumná činnost §Obrat k jazyku, zájem o jazyk, kulturu a historii §Kritika epistemologických základů poznání, tj. především korespondenční teorie pravdy §Nahrazení konceptu validity za věrohodnost, transferabilitu, důvěryhodnost, autenticitu, spolehlivost, potvrditelnost §Validita souvisí: s daty, popisy, vysvětleními, interpretacemi, závěry §Data sama o sobě nemohou být validní či invalidní § § o Obecné charakteristiky validity v kvalitativním výzkumu 1.Neutralita 2.Zobecnitelnost a.aplikovatelnost b.transferabilita (limity dané kontextem) c.Replikabilita (konsistence) 3.Věrohodnost (pravdivostní hodnota) – pravděpodobnost a důvěryhodnost Druhy validity I oDeskriptivní validita: §Primární deskriptivní validita: co výzkumník viděl, slyšel (cítil, dotýkal se) §Sekundární deskriptivní v.: záznam toho, co je pozorovatelné, ale vyvozeno z jiných dat (záznamů,výzkumník nebyl přítomen) §Data mohou být vytvořena jako určitý druh deskripce na velmi nízké úrovni abstrakce o o Druhy validity I oInterpretační validita §Význam objektů, událostí a chování pro lidi, kteří jsou aktéry – perspektiva participanta – zakotvena v konceptech světa, jazyce účastníků. §Vždy je konstruována výzkumníkem na základě vyprávění participanta a jiné evidence (experience-near validity) Druhy validity I oTeoretická validita §Jde za konkrétní deskripci a interpretaci §Teoretické porozumění je funkcí výkladu, popisu a interpretace §Teorie určitého jevu: koncepty a vztahy mezi nimi, tj. validita výstavby modelu a v.způsobu propojení dílčích bloků modelu – tj. teorie Posilování validity v kvalitativním výzkumu (a) 1.Prolongované setrvání na místě výzkumu 2.Stálost (konsistence) pozorovaného 3.Triangulace 4.Hodnocení od kolegů 5.Analýza negativního případu 6.Referenční dokumentace 7.Kontrola členy zkoumané skupiny o Posilování validity v kvalitativním výzkumu (b) o 8. Zahuštěná deskripce 9. Překrývání metod 10. Stupňovitá replikace 11. Nezávislý audit 12. Deníkové záznamy reflexí 13. Vytváření teoretického vzorku 14. Strukturální vztahy Druhy validity II a.ironická validita b.paralogická validita c.rhizomatická validita d.včleněná validita e.investigativní validita f.komunikativní (dialogická) validita g.akční validita Výběr vzorku v praxi 1. 1.Strategie výběru vzorku logicky vyplývá z konceptuálního rámce a z výzkumné otázky. 2.Vzorek by měl zahrnovat širokou paletu instancí zkoumaného jevu a zároveň zajišťovat konstantnost intervenujících jevů. 3.Výběr vzorku musí být etický. 4.Strategie výběru vzorku musí být proveditelná a co nejefektivnější. 5.Strategie by měla počítat s časem a pokud možno ho i využívat – např. teoretický sampling.