Trendy a vlivy v současném HR Historie a současnost moderních organizací logo MotivP mensi Cvičení 1991 Je rok 1991. Představte si běžné vybavení domácností elektrospotřebiči a komunikační technikou. Co všechno bylo obvyklé? Vraťme se ještě dále. Představte si totéž co v roce 1991. Co všechno bylo obvyklé? 1961 2012 Nyní jste zpět v současnosti. Co všechno je obvyklé dnes? Jak byste charakterizovali rozdíly ve 20 letých intervalech? logo MotivP mensi Diskontinuitní věk (skokové změny) Jak se mění pracovní prostředí a co z toho vyplývá pro firmy a jednotlivce v současnosti? Co z toho vyplývá pro práci s lidmi? logo MotivP mensi Rozpad tradičních organizací * Racionální koordinace X měnící se pravidla * Společný cíl X společná vize * Dělba práce a funkcí X měnící se role * Hierarchie autority a odpovědnosti X kompetence * Pravidla a normy X flexilita logo MotivP mensi Prostředí moderních organizací I •Rychle a skokově se měnící prostředí –Vysoká míra nejistoty - vysoké nároky na adaptační schopnosti •Akcelerující technologický vývoj –Nové pracovní postupy a nástroje •Multikulturalita –vysoké nároky na komunikaci a chování –hledání společného jazyka •Specialisté x „integrátoři“ logo MotivP mensi Prostředí moderních organizací II. •Matnější hranice mezi vnějším a vnitřních prostředím •Rychlejší cyklus změn a inovací •Zaměření na procesy •Stakeholders logo MotivP mensi Organizace a její členové -Organizace není jen souhrn členů -Uspořádání – struktura -Prostředí (psychologické, sociální, fyzické) -Okolí a komunikace s ním -Spolupráce na základě určitých pravidel -Waldrop -Hejno ptáků -Spolupráce: základní shoda v cílech - logo MotivP mensi Stakeholders •….kdokoliv, jehož život/chod firma jakkoliv ovlivňuje •Teorie R. Edwarda Freemana • • logo MotivP mensi Kdo jsou stakeholders? •Uveďte stakelders běžné organizace a popište jejich očekávání ? • •Jsou obvykle v souladu ? • •….typická situace logo MotivP mensi Nové prvky v práci HR * Řízení informací (znalostí) * Měření „soft“ způsobilostí (kompetencí) * Budování organizační kultury * Individuální rozvoj (koučování…) * Práce s talenty a klíčovými pracovníky * Síťová provázanost HR procesů * Řízení lidského kapitálu * Nové role – business partner logo MotivP mensi Mýty X nová realita 1 – D. Ulrich • logo MotivP mensi Mýty X nová realita 2 – D. Ulrich • logo MotivP mensi Model smíšených rolí – D. Ulrich • logo MotivP mensi Být uvnitř nebo venku? * Název: Kdo je užitečnější psycholog uvnitř nebo ten venku. * Popis: nPřipravte se na výběrové řízení (DEN D). nPředstavte, co dokážete organizaci nabídnou, čím být pro ni užiteční. * Čas: příprava 15 minut + 5 minut na prezentaci. logo MotivP mensi Cesta do srdce – k motivaci Jak se dozvědět, co koho opravdu motivuje. Hledejte, jak zjistit, co nejvíce o motivaci pracovníků. Popište běžné a hledejte i netypické postupy. Čas: 20 mim. příprava a 5 prezentaci Zadání: oblasti: •Nábor – CV, pohovor, testy •Adaptační proces + školení •Pří práce – výkonnost •Neformální akce a mimo práci Formu prezentace zvolte sami logo MotivP mensi OPVK_MU_rgb