Vedení organizace a vedení lidí 14. 11. 2012 Program * 1. Vedení a teorie vedení * 2. Typologie osobnosti a styly vedení * 3. Techniky managementu a role psychologie v nich * 4. Koučování * 5. Změna v organizaci Vedení * Jak byste definovali pojem „vedení“, resp. „vůdcovství“? Vůdcovství (leadership) * Proces neboli umění ovlivňovat lidi tak, aby ochotně a nadšeně usilovali o dosažení skupinových cílů * Interpersonální vliv zaměřený na dosahování cílů * Vztah mezi těmi, kdo vedou a těmi, kdo jsou vedeni • * Prvky vůdcovství * schopnost využívat efektivně a odpovědně svou moc * schopnost pochopit, že motivace lidí závisí na čase a situaci * schopnost inspirovat * schopnost rozvíjení příznivého klimatu Max Weber a typy vůdcovství –1. tradiční – určováno jasným pravidlem následnictví –2. charismatické – spočívá v „daru“ vládnout (vyšší moc/schopnosti) –3. byrokratické (legální) –zákonné ustanovení * * legitimní (oficiální zmocnění) * nelegitimní (samozvanec, usurpace) * Tři role vedoucího * Informační * Interpersonální * Rozhodovací * * (Hroník, 2008) Klíčové vlastnosti lídrů * Jaké vlastnosti by měl mít dobrý vůdce? –Rozdělte se na skupinky a na příkladu konkrétního člověka, který dokázal dosahovat cílů prostřednictvím jiných, demonstrujte tyto vlastnosti. 1. Rysové pojetí vůdcovství * Osobní, sociální, dokonce i fyzické charakteristiky typické pro vůdce * Např. : výkonově orientovaný, sebevědomý… * Problém: dá se vůdcovství naučit? Co vůdce dělá * snaží se zatahovat do hry * vybízí a žádá si reakci * prezentuje věc tak, aby byla individuálně zajímavá „chytlavá“ * ukazuje směr * nabízí příležitost a umí ji „prodat“ * přijímá na sebe konečná rozhodnutí a bere za ně zodpovědnost * rozděluje práci a určuje pravomoci * organizuje a strukturuje * umí říci, že nesouhlasí * jeho rozhodnutí je respektováno 2. Behaviorální teorie * Nikoli rysy, ale chování * Tréninkové programy * Styly vedení –Orientace na lidi –Orientace na výsledky –à Manažerská mřížka(R. Blake, J. Mouton) * Manažerská mřížka (Blake, Mouton) 3. Situacionistické teorie * Od 60. let * Není universální styl vedení 3. Situacionistické teorie * Hersey a Blanchard (1977) * existují 4 základní vůdcovské styly –nařizování (vysoce nařizovací + málo podporující) –koučování (vysoce N + vysoce P) –podporování (málo N + vysoce P) –delegování (málo N + málo P) * největší vliv na volbu vůdcovského stylu mají následovníci * 3. Situacionistické teorie 3. Situacionistické teorie * Vůdcovství jako kontinuum * Robert Tannenbaum a Warren H. Schmidt * O vhodnosti stylu vůdcovství rozhodují Tři faktory –leader –následovatelé –situace – hodnoty a tradice organizace, efektivnost pracovníků, charakter problémů, časový tlak * 4. Transakční řízení a transformační vedení * Transakce – výměna mezi manažerem a pracovníkem * Používá tradiční prostředky motivace –Management výjimkami („Toto jsi udělal špatně a nesmí se to opakovat“) –Podmíněné odměny * 4. Transakční řízení a transformační vedení * Transformace – založena na emocích –Jasná a přitažlivá vize –Charisma –Důvěra –Respekt –Myšlenková stimulace 4. Transakční řízení a transformační vedení * Transakční manažer –Okamžité výsledky –Determinuje strukturu a podmínky práce –Řeší problémy osobně –Plánuje, organizuje –Formální pozice –Systematický, efektivní * Transformační leader –Zaměřen do budoucnosto (vize, strategie) –Deleguje –Učí lidi řešit problémy –Koučování –Osobní vliv –Charisma Moc a autorita * Jak byste definovali rozdíl mezi mocí a autoritou? Typy autority * Autorita formální (poziční) * Autorita expertní * Autorita osobní (charisma) Tři styly vedení * Kdo nezná, doučí se… Typologie osobnosti a vůdcovství (dle: Leary) vůdčí typ : touha po moci iniciativa orientace na cíl motivuje sám sebe vztahový typ : starost o druhé důvěra vřelost citlivost k potřebám druhých podřízený typ : závislý nerozhodný pasivní přenechává vedení věcný typ : soustředění na sebe nedůvěra emocionální chlad necitlivost k druhým • • • • přátelský • podřízený • tendence vyhovět • bez iniciativy • podřizuje své cíle přáním skupiny • problémy při rozhodování • potřeba akceptace • • • • • • • potřebují pevné vedení • potřebují být v oblibě • zaměření na popularitu, bezpečí, „bez rizika“ • • • • • • vůdčí typ přátelský typ podřízený typ věcný typ sociabilní typ • • • • potřebují podporu a jistotu • nutný čas na rozmyšlení • nenaléhat • nutná trpělivost • pevné a jemné vedení • zdůrazňovat „tradice“, „osvědčenost“, „bez rizika“ • • • • • • • nepřátelští • podřízení • odmítají vedení • málo riskují • nedůvěřiví • vyhýbaví • podezíraví • problémy s rozhodováním • • vůdčí typ přátelský typ podřízený typ věcný typ byrokrat • • nepřátelský, vůdčí • snaha se prosadit • touha po moci • opovrhují druhými • útoční • předvádějí se, prosazují • rádi přejímají rizika • potřebují vypadat lépe než ostatní • • • • • • • je důležité projevit jim upřímný zájem • při jednání zdůrazňovat aspekty k posílení sebeúcty a nezávislosti • nekličkovat • nedopustit, aby nás vyvedli z míry • nejlepší taktikou je asertivní jednání • • • vůdčí typ přátelský typ podřízený typ věcný typ diktátor • • • • přátelští • vůdčí • respektují pocity a názory jiných • nezávislí • upřímní • • • • • • • • • v kontaktu s nimi být asertivní • nemanipulovat s nimi • vyjadřovat respekt • • • • • • vůdčí typ přátelský typ podřízený typ věcný typ výkonný typ Techniky managementu * Management by Objectives * Management by Exception * Management by Delegation * Management by Motivation Management by objectives (řízení podle cílů) * P. Drucker, 1954 –Zformulování konzistentní soustavy cílů –Realizace každého cíle přispívá k naplnění strategie organizace –Detailní plánování * * Management by objectives (řízení podle cílů) * 1. Seznámení s řízením podle cílů (MBO) * 2. Stanovování cílů (SMART) * 3. Hodnocení výkonu * 4. Organizace podpory MBO (výcvikové programy, zpětná vazba) * 5. Monitorování MBO (postoje lidí, jejich výkon, vliv na vztahy) Management by Exception (MbE) * rozdělení problémů na běžné a výjimečné * řešení běžných problémů kompletně a samostatné zajišťují spolupracovníci * výjimečné – řeší vedoucí * * v souvislosti s definicí běžných činností se stanoví rozsah odlišností - tzv. limit odchylek * vedoucí se tak zbavuje rutinní práce Management by Delegation (MbD) * Delegace rozhodnutí * Co může být uděláno na nižší úrovni, emělo by se přenášet na vyšší * Úkol manažera - kontrola * Rozdělení činností na výkonné a řídící • Management by Motivation (MbM) * Identifikace motivačních faktorů lidí * Motivace vs. stimulace * Soulad mezi cíli členů organizace a cíli organizace jako takové * Prvotní činností vedoucího je poznání motivačních faktorů pracovníků * Koučování * Specifická metoda vedení * Termín převzatý ze sportu * Koučovi jde o to, aby sportovec sám našel nejlepší způsob, jak dosáhnout lepšího výkonu * Manažer autokrat vs. manažer – kouč Základní techniky koučování * otevřené otázky * aktivní naslouchání Pravidla koučování (Hroník) 1.podejte informace (zpětnou vazbu, reflexi), ale neinstruujte 2.nechte podřízeného, aby sám našel řešení, vhodnou formulaci 3.klaďte podřízenému takové otázky, které by ho vedly k zamyšlení nad problémem 4.projevujte zájem, ale ne přímou kontrolu 5.akceptujte, že i chybami se člověk učí 6.možné počáteční zpoždění se vykompenzuje vyšší angažovaností a motivací podřízených Změna v organizaci •Co znamená změna z pohledu psychologie? • •Jaké mohou být největší změny v pracovním životě člověka? • •Jak komunikovat změny? • Typy organizačních změn Rightsizing Restrukturalizace Automatizace TQM Reengineering Předmět očekávání Lidské zdroje Komunikace_vztahy Technologická zařízení a postupy Požadavky zákazníků Fundamentální Zaměřeno na Personál, kvalifikaci Organizaci Systémy Detailní zlepšení Radikální změny Orientace Funkční Funkční Procedurální Procesní procesní Cíle zlepšení Obvykle přírůstkové Obvykle přírůstkové Přírůstkové přírůstkové Dynamické a významná Frekvence Obvykle jednorázově Obvykle jednorázově periodicky Permanentně Obvykle jednorázově Reakce na změnu Velká spotřeba informací, hledání záchytných bodů, plánovitost. Minimalizace ztrát. Odvaha jít do neznáma, příprava za chodu, tolerance nejistoty. Maximalizace zisku. „Tak mi už někdo řekněte, co mám dělat.“ Protest a hledání záruk. „Nějak bylo-nějak bude“ Ofenzivní postoj Defenzivní postoj Deterministický styl Pravděpodobnostní styl Změna jako příležitost Změna jako hrozba Děkuji za pozornost OPVK_MU_min_rgb.bmp