PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ – PSY710 Vstupní informace Kontakt ¨Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. ¤jmares@fss.muni.cz nProsím uvádějte v mailu učo a kód předmětu, děkuji ¤diskusní fórum předmětu ¤konzultační hodiny: středa 12:50-13:50; njindy po předchozí domluvě n(místnost 2.47, Katedra psychologie, Joštova 10, Brno) Koncepce kurzu PSY710 ¨Kurs je věnován: ¤vybraným teoretickým a metodologickým otázkám výchovy a vzdělávání z pohledu pedagogické a školní psychologie, ¤studiu metod pedagogické a školní psychologie, ¤některým širším souvislostem výchovy a vzdělávání ve škole a v rodině, ¤vybraným speciálním tématům pedagogické a školní psychologie Psychologie výchovy a vzdělávání ¨Požadavky: ¨Písemná zkouška ¨Dvě seminární práce (2 normostrany; literarura) na vybrané téma; odevzdat do ISu ¨Aktivita na konzultacích Požadavky na ukončení kurzu (1) ¨Vypracování „teoretické“ seminární práce na vybrané téma (min. 2 normostrany; tj. tj. 3600 znaků včetně mezer ;) - do 27.10.2012 ¤Podle zadaných okruhů a svého zájmu si student vytipuje konkrétní téma, o kterém by se eventuálně chtěl dozvědět něco víc i nad rámec doporučené literatury a formou seminární práce prokáže schopnost pracovat pedagogicko-psychologickými teoriemi. ¤Téma by mělo být zvoleno přiměřeně úzké, aby je bylo možné zpracovat v požadovaném rozsahu. ¤ Předpokládaná struktura práce: „Úvod – proč se zajímat o zvolené téma; Hlavní teoretické přístupy k tématu s komentářem; Závěr - využitelnost poznatků v praxi“. ¤Modelovou představou může být písemná podoba „Popularizační přednášky psychologa pro učitele základní školy na dané téma“ ¤ ¤ ¨Použitá literatura bude citována podle citačních norem ¤volba mezi APA stylem nhttp://psych.fss.muni.cz/phprs/download.php?soubor=25 ¤ČSN ISO 690 a ČSN ISO 690-2 nhttp://www.citace.com/ ¨ ¨V hlavičce dokumentu bude jméno, učo a používaný e-mail – příklad: Josef Novák, učo 00007 josef.novak@kdekoli.cz Požadavky na ukončení kurzu (2) ¨Písemná práce kazuistika - do 1.12.2012 (min 2 normostrany). ¤Téma (problém) by mělo být zvoleno přiměřeně úzké, aby je bylo možné zpracovat v požadovaném rozsahu. ¤Primárním cílem kasuistiky je zjistit, zda je její pisatel schopen aplikovat získané pedagogicko-psychologické poznatky na konkrétní výchovně-vzdělávací situaci či problém, který zažil sám jako student, sourozenec, kamarád, či učitel, nebo o kterém má dostatek informací ze svého okolí, a vyhledat odpovídající teorii a problém interpretovat. Sekundárním cílem je vybudovat soubor (anonymizovaných) kasuistik pro využití při výuce předmětu. ¤Příklady témat: „Můj bratr a Golem efekt“, „Dětské naivní teorie mých sourozenců“, „Můj styl učení“ atd. ¤ ¤ ¨Použitá literatura bude citována podle citačních norem ¤volba mezi APA stylem nhttp://psych.fss.muni.cz/phprs/download.php?soubor=25 ¤ČSN ISO 690 a ČSN ISO 690-2 nhttp://www.citace.com/ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ Požadavky na ukončení kurzu (3) ¨Zkouška je prováděna ve zkouškovém období písemnou formou. Zkouší se v rozsahu látky, který je dán v sylabu uvedenými problémovými okruhy. Základní literatura je základní, technické minimum. ¤Zkoušený odpovídá písemně během 45 min. Na 24 otázek (dle varianty testu; volné odpovědi i nucená volba). Správná odpověď je za 2 body, částečně správná za 1 bod. ¨ ¨ ¨Prosím studenty s SPU či senzorickým handicapem aby o s svých specifických požadavcích na podobu výuky a zkoušky informovali vyučujícího co nejdříve. ¨ ¨Případné dotazy k seminárním pracím atd. vyučující rád zodpoví v diskuzním fóru předmětu v ISu. ¨ Literatura ¨Doporučená literatura (vč. přednášek a odkazů v ISu) ¨Odborná periodika (obvyklá s důrazem na) ¨Populární periodika ¨Internetové zdroje Literatura – rozšřující ¨Odborná periodika (obvyklá s důrazem na) ¤Elektronické zdroje - http://www.ped.muni.cz/wlib/neweb/index.php?sekce=3 ¤Pedagogika http://userweb.pedf.cuni.cz/pedagogika/ ¤Studia Paedagogica http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica ¤Pedagogická orientace http://www.ped.muni.cz/pedor/ ¤Psychológia a pato psychológia dieťaťa http://www.vudpap.sk/psychologia-patopsychologia-dietata/ ¨Populární periodika ¤Moderní vyučování http://modernivyucovani.cz/ , Děti a my (atp.) http://www.portal.cz/casopisy/ ¤Učitelské noviny http://www.ucitelskenoviny.cz/ , Učitelské listy http://www.ucitelske-listy.cz/ ¨Internetové zdroje ¤eBrary Education http://site.ebrary.com/lib/masaryk ¤Classics in the History of Psychology http://psychclassics.asu.edu/ ¤Portály např. http://www.ceskaskola.cz , http://www.rvp.cz/ ¤Databáze (ERIC http://www.eric.ed.gov/ atp.) ¤Webové stránky škol a dalších institucí http://www.msmt.cz/ ¤Svépomocné skupiny, občanská sdružení… http://www.nadanedeti.cz/ Psychologie jako přitažlivé téma ¨Řada „psychologických“ kurzů ¨Řada „psychologických“ knih, časopisů http://www.mf.cz/produkty/moje-psychologie/ ¨Laická veřejnost může mít problém rozlišit mezi odborností a nesmyslem ¤=>Practice Based Approach, Evidence Based Approach ¤Psychoquackery (Psychokváci) – Norcross et al. výzkum APA – zvláštní diagnostické postupy a teorie ¤Jedná se totiž nejen o otázku odbornosti ale i o etickou otázku (vydělávání peněz na lidském neštěstí) ¤Guruové, módní či mystický slovník atp. („kvantová psychologie“, „léčivé krystaly“…) ¤Barvy života, Barvy školy - http://www.upacr.cz/index.php?lng=cs&kap=news ¨ ...opravdu úvodem ¨Pedagogická psychologie ¤v tradičním dělení se řadí mezi aplikované psychologické disciplíny, ev. hraniční; lze ji ovšem řadit i mezi základní ;) ¤aplikované disciplíny ped. ps. npsychologie pro učitele nškolní psychologie nporadenská psychologie (...) ¤mnoho přesahů (pedagogika, kognitivní psychologie, sociologie, politika, filosofie...) ¤dlouhá historie (zejména výzmum učení - asocianisté, Ebinghaus, ...;) ¤v anglosaské terminologii educational psychology, častěji educational sciences ¤ ¤Video na úvod: K. Robinson a jeho přednáška pro TED http://www.ted.com/talks/ken_robinson_changing_education_paradigms.html ¤Obor je vždy odrazem konkrétních kulturních a polických souvislostí ¤ Co důležitého ještě chybí v nápisu na tričku? Ucit_se.jpg Pozor na různé významy pojmu! ¨Pedagogická psychologie může být mj. chápána jako: ¤Vědní obor ¤Soubor profesí (semiprofesí, kvalifikačních požadavků) nIndividuální specifika, profesní zkušenost… ¤Vyučovací předmět(y) pro různé skupiny ¤Kulturní a mediální fenomén (soubor témat) ¤ ¤…a je potřeba je umět rozlišovat ¤ ¤ K čemu je dobrá studentům psychologie? ¨Reflexe vlastní zkušenosti (individuální zkušenost vs. teorie i příklady dobré praxe; vnímání změny; profesní autonomie) ¨Integrální součást všech specializací (např. profesní příprava post i pregraduální – cíle, metody…) ¨Široká a dynamicky se rozvíjející oblast profesního uplatnění (1/3 absolventů FSS ;) Postavení oboru v psychologické komunitě ¨V ČR historicky během posledních dvou desetiletí nahlížena s určitým disrespektem („psychologie pro učitelky“) ¨V USA naopak v posledních desetiletích velmi zásadní podpora ze strany APA (prestižní aplikační obor) ¤Zimbardo, Sternberg aj. ¨Děkuji za pozornost