Antropologie islámu Attila Kovács - Brno 12. 10. 2012 Západní zájem o islám  Západ a islám – začátky a genealogie „kontroverzních“ vztahů I. – Islám v poli ideologií 1.) Islám jako „falešné náboženství“ a hereze 2.) Islám jako obraz nepřítele 3.) Islám jako subjekt kolonializmu 4.) Islám jako subjekt fascinace 5.) Islám jako nový „obraz nepřítele“ II. – Islám v poli vědeckého zájmu 1.) Teologie 2.) Filologie 3.) Orientalistika 4.) Islamologie 5.) Antropologie islámu Islám jako „falešné náboženství“ a hereze  „Mahomet“ jako falešný prorok, „Antikrist“ a impostor  Dante: Božská komedie Inferno XXVIII, 19-42  Václav Budovec z Budovca: Antialkorán Islám jako obraz nepřítele  My a „ti druzí“  „Křesťanský svět a „barbaři“  Historická zkušenost“ a imaginace Křižové výpravy a Jeruzalém Osmanská říše a Evropa  Kontakty (cestovatelé a obchod) a komunikace (Sicílie, al-Andalus, Židé a „cizinci“, vzdělanost a překlady textů)  Mýtus konfrontace Islám jako obraz nepřítele  Umajjovský kalifát Islám jako obraz nepřítele  Abbásovský kalifát Islám jako obraz nepřítele  Aglabovský sultanát Islám jako obraz nepřítele  Fátimovský kalifát Islám jako obraz nepřítele  al-Andalus Islám jako obraz nepřítele  Osmanská říše Islám jako subjekt kolonializmu  Křižácké výpravy a reconqista  Kolaps Osmanské říše v Evropě  Napoleonova egyptská expedice - 1798  Začátky koloniálních říší Britové v Indii, Egypte a jinde Francie v severní Africe Nizozemci v Indonésii Islám jako subjekt fascinace  „Orient“ jako místo imaginace, a „říše pohádek“ Islám jako subjekt fascinace  „Orient“ jako „reální“ místo inkulturace Islám jako nový „obraz nepřítele“  „Střet civilizací“ a 9/11  Islámský fundamentalizmus  Válka proti terorizmu  Islamofobie a démonizace islámu Islám jako nový „obraz nepřítele“ Islám a západní teologie a filozofie  Islám jako mediátor antického vzdělání  Scholastická filozofie a muslimští filozofové  Ramon Llull (1232-1315) Islám a filologie  Studium Bible a semitská filologie  Arabistika a filologie jiných „islámských“ jazyků Orientalistika  Orientalistika jako „komplexní“ vědecká disciplína  Studium historie, jazyků, kultury a náboženství Od orientalistiky k islamologii  Základní tendence: studium textů „islám učenců“ Kabinetní charakter islamologie Sunnitský islám jako „normativní filtr“ Zájem o „klasické období“ Idealizace a eurocentrismus  Kritické nazírání na islámskou tradici  „Aplikovaná islamologie“ a kolonializmus  Muslimové a muštariqún Islamologie jako moderní věda Theodor Nöldeke (1836–1930) německý filolog a „kabinetní vědec“ Das Leben Mohammeds (1863) Beiträge zur Kenntnis der Poesie der alten Araber (1864) Die alttestamentliche Literatur (1868) Untersuchungen zur Kritik des Alten Testaments (1869) Geschichte der Perser und Araber zur Zeit der Sasaniden (1879) Zur Grammatik des klassischen Arabisch (1896) Islamologie jako moderní věda Christiaan Snouck Hurgronje (1857–1936) Nizozemský orientalista a koloniální úředník slouží jako poradce mezi l. 1871-1905 ve „východní Indii“, v r. 1885 návštěva Mekky Mekka (1888–1889) Brieven van een wedono-pensioen (1891–1892) De Atjehers (1893–1894) Verspreide geschriften (1923–1927) Islamologie jako moderní věda Ignác Goldziher (1850–1921) Rakousko-uherský židovský islamolog a filolog cesta po Blízkém východě 1873-1974 přednáší na al-Azhar Beiträge zur Geschichte der Sprachgelehrsamkeit bei den Arabern (1871–1873) Der Mythos bei den Hebräern und seine geschichtliche Entwickelung (1876) Muhammedanische Studien (1889–1890) Abhandlungen zur arabischen Philologie (1896–1899) Islám a antropologie  Clifford Geertz Islam Observed: Religious Development in Morocco and Indonesia (1968) Islám a antropologie  Dale F. Eickleman Moroccan Islam: Tradition and Society in a Pilgrimage Center (1976) Islám a antropologie Islám a antropologie  Michael Gilsenan Recognizing Islam: Religion and Society in the Modern Middle East (1983) Islám a antropologie  EL-ZEIN, Abdul Hamid, „Beyond Ideology and Theology: The Search for the Anthropology of Islam“, Annual Review of Anthropology, vol. 6 (1977), pp. 227-254.  ASAD, Talal, The Idea of an Anthropology of Islam, Washington, Center for Contemporary Arab Studies - Georgetown University, 1986.  LUKENS-BULL, Ronald A., „Between Text and Practice: Considerations in the Anthropological Study of Islam“, Marburg Journal of Religion, vol. 4 no. 2 (December 1999), pp. 1-24. Islámska antropologie?  Akbar S. Ahmed Toward Islamic Anthropology Definition, Dogma and Directions (1986) Islámska antropologie?  Projekt islamizace sociálních věd (sociologie, antropologie, historie, atd.)  International Institute of Islamic Thought (1982) Akbar S. Ahmed, Isma’il R. al-Faruqi, Ilyas Ba-Yunus  American Journal of Islamic Social Sciences (1985- )  Kritika: TAPPER, Richard, “ ’Islamic Anthropology’ and the ‘Anthropology of Islam’ “, Anthropological Quarterly, vol. 68 no. 3, (July 1995), pp. 185-193. Antropologie islámu  Daniel Martin Varisco Islam Obscured: The Rhetoric of Anthropological Representation (2005) Antropologie islámu  John R. Bowen A New Anthropology of Islam (2012) Antropologie islámu  Gabriele Marranci The Anthropology of Islam (2008) Antropologie islámu  Jens Kreinath The Anthropology of Islam Reader (2011) Antropologie islámu  Další důležité texty: EICKELMAN, Dale F., Middle East: An Anthropological Approach, Englewood Cliffs, Prentice-Hall, 1981. OSELLA, Filippo & SOARES, Benjamin (eds.), Islam, Politics, Anthropology, Chichester - London, Wiley-Blackwell - Royal Anthropological Institute, 2010. SCHIELKE, Samuli, Second Thoughts about the Anthropology of Islam, or How to Make Sense of Grand Schemes in Everyday Life, Berlin, Zentrum Moderner Orient Working Papers, 2010. SCUPIN, Raymond, “The Anthropology of Islam as ‘Applied Anthropology’ ”, Reviews in Anthropology, vol. 32 (2003), pp. 141-158. Antropologie islámu - závěry  Proces formování samostatné kategorie / samostatného oboru / pod-oboru  Učebnice (Marranci 2008), čítanka (Kreinath 2011), samostatné kurzy, semináře, workshopy a konference