Konstrukce islámské tradice Brno 23. 11. 2012 Attila Kovács Formování islámské tradice  Procesy zjevování a tradování v islámu  Kodifikace a výklad Koránu a hadíthů  Geneze islámské náboženskoprávní tradice  Korán – autentické slovo Boží zjevované Muhammadovi tafsír – výklad Koránu (7 základních čtení a různé způsoby výkladu)  hadíth (plur. ahadíth) u šícitů chabar (plur. achbár) - tradované výroky a činy proroka Muhammada. Tvoří základ „prorocké tradice“ – sunna talab al-hadíth - „cesty za hadíthi“ Nábožensko-právní specialisté  culamá’ (sing. cálim) náboženský znalci  fuqahá’ (sing. faqíh) nábožensko-právní znalci Typologie náboženských znalců I.  (1) příslušníci „islámských právních struktur” (1a) qádí (plur. qudát), soudcové „islámských soudných dvorů šaríce” (1b) muftí, vykladač islámského práva, vydávající náboženskoprávně závazné stanoviska - fatwá Qádí – „islámský soudce“ Muftí a fatwá Typologie náboženských znalců II.  (2) příslušníci „islámských vzdělávacích struktur” – madrasa al-Qaráwíjín (zal. 859, Fez), nejstarší dodnes fungující univerzita na světě al-Azhar (zal. 970, Káhira) al-Nizámíja (1065-1258, Bagdad) Madrasa Typologie náboženských znalců III.  (3) příslušníci administrativy mešit: imám a chatíb Chatíb a chutba Reformizmus, radikalizmus, fundamentalizmus a reinterpretace tradice Literatura  BROWN, Daniel W., Rethinking Tradition in Modern Islamic Thought Cambridge, Cambridge University Press, 1999.  HAJ, Samira, Reconfiguring Islamic Tradition: Reform, Rationality, and Modernity, Stanford, Stanford University Press, 2009.  HATINA, Meir (ed.), Guardians of Faith in Modern Times: cUlama’ in the Middle East, Leiden – Boston, Brill, 2009.  ZAMAN, Muhammad Qasim, The Ulama in Contemporary Islam: Custodians of Change, Princeton, Princeton University Press, 2002.