Hodnocení: 4 body (ještě) – dost pěkné (přesné a mířící k jádru věci); ale mohlo by to být dotaženější (to o realismu a konstruktivismu je vytrčené do popředí, ale vlastně naprázdno, zůstává nejasné, co tím myslíte). Eva Kotašková, 332998 Latour, Bruno. 1995. The "Pédofil" of Boa Vista: A photo-philosophical montage. Common Knowledge[ZK1] , 4, 1, str. 144-187 Alternativní název: Transformace objektu do abstraktní informace: realismus a konstruktivismus vědeckého bádání[ZK2] Bruno Latour ve svém článku ukazuje, jakým způsobem se z materiálních objektů stává [ZK3] systematizované vědění[ZK4] [INS: , :INS] a uvažuje přitom nad otázkou, zda může být věda [ZK5] zároveň konstruktivistická a realistická. Na příkladu botanicko-pedologické výpravy do lesů Boa Vista postupně popisuje sérii transformací, které přetváří kus zeminy (konkrétní fyzickou entitu) ve výsledný vědecký text (abstraktní [ZK6] informaci). Tento proces přitom podle Latoura není redukcí propasti mezi světem a jazykem, jak předpokládá filosofie jazyka, ale je pomyslným neukončeným řetězem, ve kterém jsou jednotlivé fáze propojeny a navazují jedna na druhou[ZK7] . Výsledný diagram tak není možné oddělit od předchozího třídění vzorů, to je neoddělitelné od jejich sběru a sběr zase od počátečního výběru místa, kde byla vykopána jáma. Diagram (výsledek procesu) je tedy konstrukcí (výsledkem abstraktního myšlení[ZK8] , založeném na konvencích), ale není možné jej oddělit od předchozí série transformací a je tak zároveň propojený s reálným světem. Ačkoliv během celého procesu dochází k určitým redukcím (vytrácí se například[INS: postupně :INS] [ZK9] materialita, či kontakt s místem původu objektu), vzrůstá mimo jiné kompatibilita a možnost standardizace. Neustálé propojení [ZK10] činí vědu konstruktivistickou a zároveň realistickou.[ZK11] ________________________________ [ZK1]Názvy časopisů se v bibliografických údajích a odkazech obvykle píšou kurzívou [ZK2]A tady je zase kurzíva zbytečná; že jde o nadpis je jasně vyjádřeno jinými formátovacími prvky. Je dobré držet text v co nejjednodušším formátování. [ZK3]Pozor, aby to nevypadalo, jako že prales či savana ZMIZÍ a stane se z nich nějaké nehmotné vědění (stane se z nich poznatek jakýsi). [ZK4]A nebo konec věty a začátek nové. [ZK5]Nebo asi spíš uvažování o vědě. [ZK6]Proč by ta informace musela být abstraktní? V tom vědeckém článku jistě bude celá řada velmi konkrétních informací… Možná „abstrahovanou“ by tu bylo přesnější. [ZK7]Ano, to je dost přesné a důležité. [ZK8]No ale přece taky výsledkem celé řady dost praktických operací a fyzických manipulací. Ne jen, že na ně navazuje, že jej „není možné oddělit“. [ZK9]Ona se úplně nikdy nevytratí. Spíš jí ubývá a proměňuje se, homogenizuje. [ZK10]Čeho? [ZK11]Tohle zůstává trochu nejasné – co tím myslíte. Přitom to opakujete, je to v úvodu i závěru, takže to vypadá jako klíčová věc… ale to by pak fakt chtělo to trochu vyjasnit.