Hodnocení: 4 body (ještě) – docela dobré, ale přeci jen s výhradami (viz ty komentáře) „PEDOFIL OF BOA VISTA“ Alternativní název: Od lesa k výzkumné zprávě a dál[ZK1] Bruno Latour se v uvedeném textu snaží popsat proces vytváření vědění, vědeckých pojmů a vědeckých textů[ZK2] . Kontextem, ve kterém se tento popis odehrává[INS: , :INS] je pedologicko – botanický výzkum v Amazonském pralese. Na tomto příkladu Latour ukazuje, jakým způsobem jsou konstruovány vědecké pojmy, slova a symboly abstrahováním od věcí samotných skrze mediátory, kterými je i člověk nebo stůl, přičemž se snaží překonat základní tezi filozofie jazyka (o oddělenosti jazyka a světa a odkazováním k němu) navržením vlastního modelu cirkulace vědění.[ZK3] Tímto modelem se snaží dále odpovědět na otázku, jak je možné, že i přes velkou redukci informací vědci kolektivně (tradice oboru, konvence, standardizované praktiky atd.) nekonstruují slova, jež by neměla s realitou nic společného. V rámci postupného transformování věcí ve slova (lze se vracet skrze různé kroky vracet zpět až k původním věcem) dochází totiž sice ke ztrátě kontextu, jedinečnosti a rozmanitosti, ale také k získání vlastností nových – zapojení do univerzálního vědění, poznávání světa a rozšiřování sítě znalostí. Kolektivita [ZK4] takovéhoto procesu vytváření vědění je poté podepřena tím, že i samotný vědecký text je jen další částí řetězce transformací různých věcí z pralesa, na kterou bude například dále navazováno, zkoumáno nebo kritizováno. Petr Kubala 333132 Latour, B. 1999. „The pedofil of Boa Vista“. In: Pandora's hope: Essays on the reality of science studies. Cambridge: Harvard University Press, s. 24-79. ________________________________ [ZK1]Trochu „žurnalistické“, zůstává dost nejasné, o jaké odborné otázky se v textu bude jednat. [ZK2]No to dělám prakticky v každém svém textu – což naznačuje, že kdybychom chtěli pojmenovat, o co jde konkrétně v tomto článku, bylo by třeba to postihnout ještě specifičtěji (např. že jde o otázky reference, vztahu jazyka a světa, o kritiku tradičního filosofického řešení tohoto vztahu apod). [ZK3]Zbytečně dlouhá a složitá věta. Stačilo by tam místo čárky dát tečku a začátek nové věty. To „abstrahování od věcí“ by člověk snadno pochopil jako nějakou jednorázovou operaci – což by ale hodně uteklo od toho, na čem Latourovi záleží a co tvoří klíčovou část jeho argumentace. Takže to by chtělo trochu vysvětlit nebo lépe formulovat. A to s těmi „mediátory“ je taky trochu nejasné – co tím myslíte? [ZK4]Myslíte něco jako „kolektivní povaha“?