Hodnocení: 1 bod, sotva – 2 body dolů za pozdní odevzdání; shrnutí není zřetelně zacílené na pointu, na Latourovu kritiku tradičního řešení otázky reference jazyka ve vědeckých textech (na to, v čem a proč Latour nesouhlasí, jak svoje řešení předvádí) Martin Švarc [ZK1] Bruno Latour: Pandora's Hope, chapter 2. Alternativní název: [DEL: „ :DEL] Metamorfóza reality ve vědění[DEL: . :DEL] [DEL: “ :DEL] [INS: :INS] Autor uvedeného textu se zabývá problémem poznání ve vědě, zajímá jej, jaký je vztah [ZK2] mezi vědeckou výpovědí a realitou stavu věcí, o němž věda vypovídá. Autor předkládá svou představu [DEL: epistomologie :DEL] [INS: epistemologie :INS] vědy. Fenomény a jevy tak, jak existují v[DEL: :DEL] [INS: :INS] realitě[INS: , :INS] vědecký provoz přetváří v rámci zavedené metodologie na vědecké hypotézy, nebo vědecká fakta[ZK3] . Důležité ovšem je, jak vznikají tyto vědecké výstupy. Latour ukazuje, že určité výseky reality (zde např. vzorek půdní vrstvy) v procesu vědy procházejí mnoha transformacemi formy se snahou zachovat obsah[ZK4] . Například v případě půdního vzorku se musela realita několikrát „metamorfovat“: bylo třeba zaznamenat místa odběru vzorků, odebrat je a správně kategorizovat a následně určovat jejich povahu a složení. Půdní vzorek má tedy výstup například v tabulce nebo grafu. Těchto změn formy je mnoho a s každou z nich dochází k určité redukci informace, zároveň však dochází také k jejímu „obohacení“, a to v tom smyslu, že výstupní informace začíná být zpracovatelná zbytkem vědecké komunity. Takovýto výstup (např. ve formě vědeckého článku) lze srovnávat s jinými vědeckými závěry a velice jednoduše jej sdílet. Obrovskou výhodou je tedy jeho univerzalita v rámci vědecké komunity. [ZK5] ________________________________ [ZK1]Píšete odborný text, je třeba uvést úplný bibliografický údaj shrnovaného textu [ZK2]Ale nikoli obecně, jakkoli; jeho zajímá vztah reference, jazykového zprostředkování. [ZK3]Zlý slovosled, doplněný navíc chybou v interpunkci – tu větu pak člověk musí číst několikrát, aby porozuměl, o co Vám jde. [ZK4]Ano, ale následující řádky to moc nezachycují, ani nevysvětlují Jak souvisí zaznamenávání, kategorizace a určování s tabulkový či grafovým výstupem? To zůstává nejasné. A dále už mluvíte vlastně jen o konečném výstupu (článku), čímž vlastně zatemňujete a upozaďujete ty postupné a mnohonásobné metamorfózy. [ZK5]To sice ano, ale z hlediska pointy článku je to spíš vedlejší souvislost. Měl byste něco říct o té otázce referenčnosti (jak to, že vědy mluví o světě).