Hodnocení: 1 bod (ještě) – 2 body automaticky dolů za pozdní odevzdání, zbytek sražený za to, že nepostihujete dost zřetelně hlavní pointu Lynchova textu (a taky trochu za poněkud krkolomné psaní); nevěnujte se v těchto shrnutích vícero věcem, jen prostě vlastními slovy a jednoduchými větami zkuste vysvětlit (jednu) hlavní pointu Iva Kalčíková, 262336 1.10.12 SOC400 Věda, technologie a politika LYNCH, Michael (2000): Against Reflexivity as an Academic Virtue and Source of Privileged Knowledge. Theory, Culture & Society, 17 (3): 26-54 Alternativní název: Reflexivita bez metafyzické [ZK1] aury aneb Je možné být ve vědě [ZK2] ne-reflexivním? Autor v textu navrhuje pojem „reflexivities“ coby reflexivity v množném čísle, čímž chce naznačit, jak velké množství druhů reflexivity lze v různých vědních oborech potkat. Nabízí v tomto textu seznam takovýchto reflexivit. Nejvíce se věnuje reflexivitě radikální a reflexivitě v etnometodologické koncepci. Tato koncepce hovoří o reflexivitě jako o nezbytné charakteristice, která je součástí „backgroundu“ - sociálního pozadí. Text ji popisuje jako nezbytnou součást toho, jakým způsobem dáváme smysl určitému jednání, jak toto jednání provádíme a zároveň jakým způsobem začleňujeme do určitého sociálního prostředí. [ZK3] Autor je odpůrcem toho, aby byla reflexivita ztotožňována s určitou parciální intelektuální orientací, kulturní podmínečností či konkrétní politickou perspektivou. Argumentuje proti koncepci reflexivity, kde konkrétní výchozí body teoretického či metodologického zájmu jsou stavěny do kontrapunktu [ZK4] k nereflexivním protějškům. Svým příspěvkem chtěl autor poukázat na to, že existuje velké množství koncepcí reflexivity, vědecké reflexivní tázání a jeho možné důsledky zůstávají nespecifické, dokud neprozkoumáme kontextuální aplikaci našeho vědění vystavěného na pečlivém teoretickém podkladu.[ZK5] ________________________________ [ZK1]Co tím myslíte? Kde se tam hraje o nějakou metafyziku? [ZK2]Lynch nepíše o vědě obecně, ale o reflexivitě v sociálních vědách. To je dost podstatný posun, pokud mluvíte jen o „vědě“. [ZK3]To je poměrně vágní postižení etnometodologického pojetí reflexivity. Těžko si z toho udělat představu, co vlastně reflexivita pro etnometodology znamená. [ZK4]Myslíte opravdu KONTRAPUNKT? To nedává smysl. [ZK5]Tohle nevystihuje podstatu Lynchovy kritiky. Zcela necháváte stranou onu výlučnost, kterou si reflexivní metodologie podle Lynche nárokují, a spojitost, kterou Lynch odhaluje mezi metodologickou sebereflexí a tzv. radikální reflexivitou (která se od metodologie jinak ostře distancuje).