Hodnocení: 3 body – docela dobré, ale mohlo by být ještě dotaženější a přesnější v zaměření na Lynchovu pointu Eva Lukášová, 215851 Písemná příprava 2. LYNCH, Michael (2000): Against reflexivity as an academic virtue and source of privileged knowledge. Theory, Culture & Society, 17 (3): 26-54. Alternativní název: Mnohoznačnost pojmu reflexivita a výhody etnometodologické varianty reflexivity[ZK1] Michael Lynch se v textu věnuje reflexivitě. Již názvem článku upozorňuje na fakt, že reflexivitou, coby epistemologickým nástrojem, je mnohdy zaštiťováno privilegované postavení výsledků vědeckého bádání. Lynch však ukazuje, že nelze vidět přímou příčinnou vazbu mezi reflexivitou a objektivitou vědeckých výsledků. Ukazuje, že existuje více možných chápání reflexivity (mechanická, substantivní, metodologická, meta-teoretická, interpretativní, etnometodologická a jejich různé podskupiny). Lynch představuje debatu mezi radikální reflexivitou, tedy relativním chápáním skutečnosti, a její kritikou, spojenou s objektivismem.[ZK2] Jako alternativu k této debatě představuje Lynch reflexivitu etnometodologickou.[ZK3] Ta nepovyšuje teoretickou či metodologickou pozici nad nereflexivní momenty. Reflexivitu chápe jako všudypřítomnou a běžnou součást každé činnosti, nikoli jako epistemologickou výhodu. Jednání je reflexivní již tím, že je vytvářeno v rámci konkrétního kontextu, tedy relačně[ZK4] . Lynch upozorňuje, že reflexivita s sebou nese jak destrukční potenciál, tak tvořivou sílu. Záleží na způsobu, jakým je reflexivita použita, na uvědomění si kontextu a na užitečnosti výsledku, ke kterému může v konkrétních případech vést. ________________________________ [ZK1]Obojí se v textu nějak objevuje, ale ne nějak dohromady a spíš jako podpůrné argumenty. Etnometodologické pojetí ostatně mnohoznačnost pojmu reflexivita ještě zvyšuje a stvrzuje. Navíc ho Lynch nechce vnucovat jako nějakou náhradu ostatních pojetí. A pokud Lynch něco kritizuje (a to dělá, dost ostře), není to pojem reflexivity ve své mnohoznačnosti, ale to, že v ní většina těch rozmanitých přístupů hledá zdroj mimořádně kvalitního vědění (jiného, než kterým disponují obyčejní lidé). [ZK2]Bylo by dobré nějak postihnout, co Lynchovi na té radikální reflexivitě vlastně vadí – tím spíš, že etnometodologie se často bere jako východisko tohoto typu reflexivity, že Lynch často bývá řazen mezi autory, pro které je radikální reflexivita příznačná a že s těmito autory sdílí pochyby ohledně objektivismu. [ZK3]Viz komentář výše – je to spíš ilustrace, s tou etnometodologií. [ZK4]To je hodně vágně řečeno.