Hodnocení: 3 body – v některých ohledech se mi to dost líbí, ale výhrady mám (viz komentáře) Lenka Marečková 333113@mail.muni.cz LYNCH, Michael (2000): Against reflexivity as an academic virtue and source of privileged knowledge. Theory, Culture & Society, 17 (3): 26-54 (anotace článku) Článek [INS: „ :INS] Against Reflexivity as an Academic Virtue and Source of Privileged Knowledge“ usiluje o kritiku identifikace reflexivity pouze s radikálními a kritickými paradigmaty v sociálních vědách. Autor se však zároveň vědomě vyhýbá spojení s objektivistickou kritikou reflexivity a jejího ztotožňování s vědeckým relativismem. Počátečním přiblížením různých pojetí konceptu reflexivity nastiňuje jedno z hlavních východisek jeho kritiky – pojetí reflexivity a způsoby, jak být reflexivní nebo „dělat“ reflexivitu ve výzkumu jsou různorodá a vztahují se k teoretickým východiskům a samotnému kontextu výzkumu. Nemůžeme proto reflexivitu považovat výhradně za nástroj radikálních a konstruktivistických programů, protože určité pojetí reflexivity lze objevit například i v rámci objektivistických výzkumů. Stejně tak nemůžeme stanovit linii mezi tím, co je reflexivní a co už ne.[ZK1] Určitá nadřazenost kritických a konstruktivistických paradigmat spočívá právě v jejich schopnosti reflexivního „vrhání světla“ na sociální a kulturní kontext výzkumu[INS: , :INS] a tím pádem jejich dekonstruktivního potenciálu. Autor článku se v tomto bodě táže po tom, zda je vždy bezpodmínečně nutná a potřebná tato snaha o reflexivní „odhalování kontextu“. Zdůrazňuje přitom, že reflexivita nepředstavuje v každém případě záruku většího vhledu do problematiky. [ZK2] Reflexivní studium vlastních výzkumných praktik může být v případě studia určitých jevů přínosné, není však nutné ve všech případech a rozhodně není vždy zárukou odhalení kritických či emancipačních potenciálů výzkumu. Jako alternativní název článku jsem zvolila „Nejasné osvícení reflexivitou: kritika reflexivity (nejen) ve vědních studiích“[ZK3] ________________________________ [ZK1]No jo, tak si radikalisté ve věcech reflexivity přisvojují pochybnou originalitu. Ale to přece nevysvětluje, proč Lynchovi vadí jejich zacházení s reflexivitou. [ZK2]Ale proč? Tohle by chtělo trochu vysvětlit. A hlavně postihnout, co přesně tomu Lynchovi vadí. Že něco není potřebné, ještě není důvodem, abychom proti tomu ostře brojili (Against reflexivity as …) [ZK3]Jo, to by asi být mohlo, dobrý pokus.