Hodnocení: 0 bodů – máte tuhle anotaci splněnou, ale bodový zisk je tentokrát nulový: polovic dolů za pozdní odevzdání, zbytek sražený za formální chyby a zásadní neporozumění Lynchovým argumentům; neměli byste navíc vypočítávat, co všechno se v textu píše, ale měli byste stručně shrnout/vysvětlit hlavní pointu Martin Švarc Michael Lynch Against Reflexivity as an Academic Virtue and Source of Privileged Knowledge[ZK1] Alternativní název: Antinomie reflexivity[ZK2] Pojem reflexivity v sociologii odkazuje k množině významů, které jsou formulovány v několika často se prolínajících rovinách: v rovině metodologické, epistemologické, substantivní a teoretické. Reflexivita může odkazovat ke globální povaze společenských změn (reflexivní modernita), ke kritickému sociologickému zhodnocení vlastních východisek při realizaci výzkumu (metodologická sebe-reflexe), ke „kroku nazpět“, který vyjadřuje výzkumnou snahu oddělit se od objektu výzkumu (meta-teoretická reflexivita). Článek ovšem zaměřuje na reflexivitu ve smyslu radikálního konstruktivismu, který klade důraz na kolektivní interpretace reality[ZK3] . Realita je podle tohoto směru pouhým odrazem interpretací a významů, které o ní sociální aktéři mají[ZK4] . Radikalita tohoto tvrzení spočívá v tvrzení, že tuto úvahu lze vztáhnout i na doménu přírody, nejen pouze na doménu kultury, a ve svém odmítání objektivního poznání.[ZK5] Autor poté v článku navazuje na metodologicko-teoretické chápání, které rozlišuje nereflexivní a reflexivní vědecké poznání. Reflexivní poznání je vnímáno mnoha výzkumníky jako hodnotnější, neboť dokáže kriticky zhodnotit vlastní [DEL: teoretické :DEL] [INS: teoretická :INS] a [DEL: metodologické :DEL] [INS: metodologická :INS] východiska a jejich aplikaci. Radikální pojetí reflexivity pak odmítá jakoukoli formu objektifikace poznání, čímž se dostává do slepé uličky totálního skepticismu[ZK6] . Autor se staví proti rozdělování vědeckého poznání na reflexivní a nereflexivní. Každá metodologie výzkumu je totiž postavena na určité formě reflexivity, navíc reflexivita v radikálním pojetí naprosto nezaručuje kvalitní výstupy konkrétní práce.[ZK7] ________________________________ [ZK1]Uvádějte plný bibliografický údaj!! [ZK2]K tomu ale přece pointa nemíří, že by se měly ukazovat nějaké rozpory reflexivity… [ZK3]No na kolektivní interpretace skutečnosti přece klade důraz jakýkoli konstruktivismus, ba mnohé další směry či školy. [ZK4]Kdepak jste tohle vzal??? [ZK5]Jak se tohle váže k pointě toho Lynchova textu? NEMÁTE za úkol vypisovat, O ČEM VŠEM text pojednává, ale stručně postihnout (jednu) hlavní pointu. [ZK6]??? Tohle není pravda a navíc rozhodně nejde o to, co by Lynchovi na radikálních pojetích reflexivity vadilo. [ZK7]Není to přesné, na formě reflexivity pochopitelně záleží, i Lynch proto o různých (!) podobách reflexivity píše. A opět, jestli něco radikální reflexivitě Lynch vytýká, nejde to shrnout takhle.